Ihmisen kehitys ja oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD18-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 17.01.2020
Ajoitus
13.01.2020 - 29.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Eija Karjalainen
Vastuuopettaja
Eija Karjalainen
Ryhmät
-
SOMI20KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Ymmärrät elämänkaaren keskeisiä kehitysvaiheita ja elämänkulkuun vaikuttavia tekijöitä.
Osaat reflektoida kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa ja rakentaa omaa kasvatustietoisuuttasi.
Sisältö
Miten eri kehitysteoriat, oppimiskäsitykset ja kasvatussuuntaukset määrittelevät ihmisen kasvua, kehitystä ja oppimista?
Miten kasvuympäristön merkitys näyttäytyy yksilöiden ja yhteisöjen tavoitteissa ja valinnoissa?
Aika ja paikka
Jos ryhmässä on tilaa, mahdollisuus osallistua opetukseen myös muista aloitusryhmistä.
Opiskelumateriaali
Käytössä Learn-oppimisympäristön materiaali sekä tenttikirjana teos Nurmi ym. Ihmisen psykologinen kehitys. Etäjaksoilla luettavana ja tehtävien pohjana erikseen nimetyt artikkelit ja osia teoksesta Brigid Daniel, , Sally Wassell, , Robbie Gilligan, , and David Howe 2010. Child Development for Child Care and Protection Workers : Second Edition. http://ebookcentral.proquest.com/lib/xamk-ebooks/detail.action?docID=677611
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely etäjaksoilla, pienryhmätehtäviä sekä verkkotentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos ryhmässä on tilaa, mahdollisuus osallistua opetukseen myös muista aloitusryhmistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojaksokuvauksessa ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Uusintatenttimahdollisuuksia kaksi verkkotenttinä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä 135 h, josta kontaktiopetusta 18 h. Kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely etäjaksoilla ja pienryhmätehtävät 3 op ja tentti 2 op.
Lisätietoja opiskelijoille
Etäjaksolla luettava aineisto ja valmistautuminen ohjeistetaan lähitunneilla ja tehtävät tehdään pienryhmissä seuraavalla kontaktikerralla, joten opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktitunneilla.
Toisen asteen ammatillisessa tutkinnossa suoritettujen vastaavan aiheisten opintojen myötä opiskelija voi osoittaa näytöllä korkeakoulutasoisen osaamisen.
Näyttö: Yhden teoksen tentti: Brigid Daniel, Sally Wassell, Robbie Gilligan, and David Howe 2010. Child Development for Child Care and Protection Workers : Second Edition. http://ebookcentral.proquest.com/lib/xamk-ebooks/detail.action?docID=677611. Vastaavat korkeakoulutasoiset opinnot hyväksiluetaan.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5 ja samoin verkkotentti. Koko opintojakson arvosana muodostuu tehtävistä ja tentistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. Osaat käyttää ammattikäsitteitä ja näyttää tietoperustaan liittyvän osaamisesi.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.