Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD23-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 15.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virve Jussila

Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät

  • SOMI18SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

• Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen ja päivähoidon palvelujärjestelmään ja lainsäädäntöön.
• Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana ja tunnet kasvatuskumppanuuden käsitteen.
• Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa lapsiryhmässä.
• Osaat havainnoida ja tarkastella leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Millainen on päivähoidon palvelujärjestelmä?
• Millainen lainsäädäntö määrittelee varhaiskasvatuksen toteuttamista päivähoidossa?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä kasvatuskumppanuus tarkoittaa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Aika ja paikka

Opintojakson voi suorittaa toisen ryhmän toteutuksen mukana.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritetaan osallistumalla käänteisenä opetuksena toteutettuun kontaktiopetukseen (osallistuminen edellyttää perehtymistä materiaaleihin sekä etukäteistehtävien tekemistä ennen kontaktiopetusta), suorittamalla opintoja verkossa ja tekemällä oppimistehtäviä, joista osa edellyttää työelämään tutustumista. Opintojaksolla ohjataan joko lapsiryhmää tai opiskelijaryhmää. Opintojaksolle edellyttää yksilö- ja ryhmätyöskentelyä sekä aktiivista osallistumista opetukseen. Toteutuksen aikataulu ja sisältö tarkentuvat myöhemmin. Kurssin kontaktiopetus alkaa viikolla 38; sitä ennen opiskelijan tulee perehtyä kurssin toteutussuunnitelmaan ja Moodle-alustaan itsenäisesti 2.9. alkaen.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa toisen ryhmän toteutuksen mukana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija, joka työskentelee varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden mukaisissa tehtävissä, voi opinnollistaa opintojakson esittämällä opinnollistamissuunnitelman opintojakson vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua. Opiskelijaa voi myös opinnollistaa osan kurssin sisällöistä em. mukaisesti ja osoittaa osan opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesta osaamisesta kontaktiviikkoperustaisen oppimisväylän ohjeiden mukaisesti (opiskelijan tulee ottaa yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan elokuun loppuun mennessä osaopinnollistamisesta sopimiseksi).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka työskentelee varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden mukaisissa tehtävissä, voi opinnollistaa opintojakson esittämällä opinnollistamissuunnitelman opintojakson vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua. Opiskelijaa voi myös opinnollistaa osan kurssin sisällöistä em. mukaisesti ja osoittaa osan opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesta osaamisesta kontaktiviikkoperustaisen oppimisväylän ohjeiden mukaisesti (opiskelijan tulee ottaa yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan elokuun loppuun mennessä osaopinnollistamisesta sopimiseksi).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
d. Osaat toimia varhaiskasvatusikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä varhaiskasvatuksen menetelmiä.
g. Osaat arvioida toimintaasi lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen