Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2018 - 07.09.2018
Ajoitus
15.10.2018 - 14.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Eija Karjalainen
Vastuuopettaja
Eija Karjalainen
Ryhmät
-
SOMI17SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Aika ja paikka
Opintojaksolle voivat osallistua myös muiden ryhmien nopeuttavat opiskelijat, mikäli ryhmässä on tilaa.
Opiskelumateriaali
Moodle-aineisto ja teos Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2005. Erityiskasvatus varhaislapsuudessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kontaktiopetusvaihtoehto sisältää luentoja ja harjoitteita, ryhmätehtäviä etätyöskentelynä sekä ryhmätentin.
Tarjolla myös itsenäinen suoritustapa, joka sisältää yksilötehtäviä ja yksilötentin.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Omaa erityiskasvatustyötä voi hyödyntää oppimistehtävissä itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa. Yhteys opettajaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolle voivat osallistua myös muiden ryhmien nopeuttavat opiskelijat, mikäli ryhmässä on tilaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tentit ja muut määräajat
Kaksi uusintatenttipäivää yleisenä tenttipäivänä. Päivät ilmoitetaan opintojaksokuvauksessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Omaa erityiskasvatustyötä voi hyödyntää oppimistehtävissä itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa. Yhteys opettajaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetusvaihtoehto: Kontaktitunnit ja etätehtävät 3 op, tenttiin valmistautuminen ja tentti 2 op.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: Tehtävät 3 op, tenttiin valmistautuminen ja tentti 2 op.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Molemmissa suoritusvaihtoehdoissa tehtävät ja tentit arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso arvioidaan kokonaisuutena siten, että tehtävät muodostavat 50 % ja tentti 50 % arvosanasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen