Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

15.10.2018 - 14.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Riitta-Liisa Jukarainen
  • Eija Karjalainen

Vastuuopettaja

Eija Karjalainen

Ryhmät

  • SOMI17SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Aika ja paikka

Opintojaksolle voivat osallistua myös muiden ryhmien nopeuttavat opiskelijat, mikäli ryhmässä on tilaa.

Opiskelumateriaali

Moodle-aineisto ja teos Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2005. Erityiskasvatus varhaislapsuudessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kontaktiopetusvaihtoehto sisältää luentoja ja harjoitteita, ryhmätehtäviä etätyöskentelynä sekä ryhmätentin.
Tarjolla myös itsenäinen suoritustapa, joka sisältää yksilötehtäviä ja yksilötentin.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Omaa erityiskasvatustyötä voi hyödyntää oppimistehtävissä itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa. Yhteys opettajaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolle voivat osallistua myös muiden ryhmien nopeuttavat opiskelijat, mikäli ryhmässä on tilaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tentit ja muut määräajat

Kaksi uusintatenttipäivää yleisenä tenttipäivänä. Päivät ilmoitetaan opintojaksokuvauksessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Omaa erityiskasvatustyötä voi hyödyntää oppimistehtävissä itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa. Yhteys opettajaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetusvaihtoehto: Kontaktitunnit ja etätehtävät 3 op, tenttiin valmistautuminen ja tentti 2 op.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto: Tehtävät 3 op, tenttiin valmistautuminen ja tentti 2 op.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Molemmissa suoritusvaihtoehdoissa tehtävät ja tentit arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso arvioidaan kokonaisuutena siten, että tehtävät muodostavat 50 % ja tentti 50 % arvosanasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen