Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
16.09.2019 - 30.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija Vihervirta
Vastuuopettaja
Maija Vihervirta
Ryhmät
-
SOMI18SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Aika ja paikka
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan osallistuminen opintojakson ensimmäisen kerran infotunnille on suositeltavaa. Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä verkossa ja oppimispäiväkirjan.
Opiskelumateriaali
Moodle-alustan opiskelumateriaali
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille.
Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Sovi opintojen alkaesssa opettajan kanssa erikseen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan osallistuminen opintojakson ensimmäisen kerran infotunnille on suositeltavaa. Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä verkossa ja oppimispäiväkirjan.
Tentit ja muut määräajat
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovi opintojen alkaesssa opettajan kanssa erikseen.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan asteikolla 1-5
Osa oppimistehtävistä / oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä.
Tentti 1-5
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen