Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD34-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 03.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Johanna Hirvonen
  • Raine Lehkonen

Vastuuopettaja

Johanna Hirvonen

Ryhmät

  • SOMI18KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

• Tiedät soveltavan tutkimuksen merkityksen ammattialallasi ja tunnet ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämisteemoja.
• Tiedät tutkimus- ja kehittämisprosessin kokonaisuuden.
• Osaat tarkastella kriittisesti ja tutkivalla otteella ammattialasi kehittämistarpeita ja muotoilla tiedon pohjalta tutkimusongelman tai kehittämistehtävän.
• Tunnet ammattialasi tutkimustiedon lähteitä ja osaat hankkia tutkimustietoa eri lähteistä.
• Osaat analysoida kriittisesti oman alasi tutkimus- ja kehittämiskirjallisuutta.
• Hallitset tieteelliseen kirjoittamiseen ja opinnäytetyön raportointiin liittyvät keskeiset ohjeet ja osaat soveltaa niitä opinnäytetyön kirjoittamisessa.

Sisältö

• Mihin ja miksi soveltavaa tutkimusta tarvitaan sosiaalialalla ja mitä ovat alan ajankohtaiset tutkimus- ja kehittämisteemat?
• Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
• Miten saadaan tietoa alan kehittämistarpeista ja muotoillaan niiden pohjalta tutkimusongelma tai kehittämistehtävä?
• Miten haet, arvioit ja sovellat opiskelussa, ammattialallasi ja ammattialasi kehittämisessä tarvittavaa tutkimustietoa ja raportoit siitä?

Aika ja paikka

Itsenäinen suoritustapa: itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin ja aiheesta laadittava raportti (1 op) sekä kirjatentti (2 op). Itsenäinen suoritustapa tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan osuuteen (2 op).

Opiskelumateriaali

Satka Mirja ym. (toim.). 2016. Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris -instituutti ja Mathilda Wrede -institutet.
Satka Mirja ym. (toim.). 2005. Sosiaalityön käytäntötutkimus. Palmenia
Raitakari Suvi & Valokivi Heli (toim.). 2012. Tutkiva sosiaalityö. Sosiaalityön tutkimuksen luonne ja odotukset tässä ajassa. Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura.
Vilkka Hanna. 2015. Tutki ja kehitä. e-kirja.
Sekä muu opettajan erikseen ilmoittama materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Teemakohtaiset orientaatioluennot ja niihin kytkeytyvä lukupiirityöskentely pienryhmissä, itsenäinen työskentely ja luentotentti. Lukupiirityöskentely edellyttää itsenäistä perehtymistä ja kirjallisten tehtävien tekemistä koko opintojakson ajan. Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan luennot, tuntitehtävät sekä etätehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei työhön integroitua oppimisväylää.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Itsenäinen suoritustapa: itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin ja aiheesta laadittava raportti (1 op) sekä kirjatentti (2 op). Itsenäinen suoritustapa tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan osuuteen (2 op).

Tentit ja muut määräajat

Itsenäisesti opintojakson suorittavien opiskelijoiden tulee tehdä kirjatentti syyslukukauden 2019 aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei työhön integroitua oppimisväylää.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
- Teemakohtaiset orientaatioluennot, tiedonhankinnan opetus ja niihin kytkeytyvä lukupiirityöskentely pienryhmissä, lukupiirityöskentelyn edellyttämä itsenäinen työskentely koko kurssin ajan sekä luentotentti (3 op)
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuus (2 op)
Itsenäinen suoritustapa:
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin tehtävät (2 op)
- Itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin ja aiheesta laadittu kirjallinen raportti (1 op)
- kirjatentti (2 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edellyttää lukujärjestyksessä olevan lähiopetuksen ulkopuolella tapahtuvaa itseopiskelua koko kurssin ajan, koska opintojaksolla työstetään kontaktiviikkojen välillä teemakohtaisia aiheita lukupiirityöskentelyn muodossa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
- Lukupiirityöskentelystä laadittavat kirjalliset tuotokset
- Luentotentti
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuuden tehtävät
Itsenäinen suoritustapa:
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuuden tehtävät
- Sosiaalitutkimuksen ajankohtaiskatsaus (hyväksytty, hylätty)
- Kirjatentti

Hylätty (0)

a. Tutkimus- ja kehittämistyön käsitteiden kuvaamisessa suuria virheellisyyksiä.
b. Suuria puutteita tietolähteiden tuntemisessa.
c. Ei osata kuvata oman alan tutkimus- ja kehittämistarpeita tai vain yksittäinen yleisluontoinen viittaus alan tk-tarpeisiin.
e. Menetelmätiedoissa suuria puutteita ja virheellisyyksiä.
g. Ei osoitettu perehtymistä tutkimuksen ja kehittämisen keskeisiin eettisiin periaatteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

a. Osaat kuvailla alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä.
b. Osaat käyttää alan tutkimustiedon kannalta keskeisiä tietolähteitä.
c. Osaat tunnistaa ja kuvata oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön keskeisiä menetelmiä.
g. Tunnet tutkimuksen ja kehittämisen keskeiset eettiset periaatteet.
Joillakin osa-alueilla esiintyy puutteita edellä kuvattujen kriteereiden osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat tunnistaa ja kuvata oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tutkimus- ja kehittämistyössä.
g. Tunnet tutkimuksen ja kehittämisen keskeiset eettiset periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä ja osoitat kykysi argumentoida keskeisillä käsitteillä.
b. Osoitat monipuolisen perehtyneisyytesi eri tietolähteisiin ja osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat tunnistaa, kuvata ja perustella oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tutkimus- ja kehittämistyössä ja osaat perustella menetelmävalintoja.
g. Osaat soveltaa tutkimuksen ja kehittämisen eettisiä periaatteita.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Viestintätaidot