Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD34-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.12.2020 - 14.01.2021
Ajoitus
18.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Rissanen
- Malla Koivupiha
Vastuuopettaja
Olli Rissanen
Ryhmät
-
SOMI19SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
• Tiedät soveltavan tutkimuksen merkityksen ammattialallasi ja tunnet ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämisteemoja.
• Tiedät tutkimus- ja kehittämisprosessin kokonaisuuden.
• Osaat tarkastella kriittisesti ja tutkivalla otteella ammattialasi kehittämistarpeita ja muotoilla tiedon pohjalta tutkimusongelman tai kehittämistehtävän.
• Tunnet ammattialasi tutkimustiedon lähteitä ja osaat hankkia tutkimustietoa eri lähteistä.
• Osaat analysoida kriittisesti oman alasi tutkimus- ja kehittämiskirjallisuutta.
• Hallitset tieteelliseen kirjoittamiseen ja opinnäytetyön raportointiin liittyvät keskeiset ohjeet ja osaat soveltaa niitä opinnäytetyön kirjoittamisessa.
Sisältö
• Mihin ja miksi soveltavaa tutkimusta tarvitaan sosiaalialalla ja mitä ovat alan ajankohtaiset tutkimus- ja kehittämisteemat?
• Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
• Miten saadaan tietoa alan kehittämistarpeista ja muotoillaan niiden pohjalta tutkimusongelma tai kehittämistehtävä?
• Miten haet, arvioit ja sovellat opiskelussa, ammattialallasi ja ammattialasi kehittämisessä tarvittavaa tutkimustietoa ja raportoit siitä?
Aika ja paikka
Johanna Hirvosen opetusosuus:
Itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin ja aiheesta laadittava kirjallinen raportti (1 op) Kirjatentti (2 op) kevätlukukauden 2020 aikana
Suomen kielen opettajan opetusosuus:
Itsenäinen suoritustapa tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan osuuteen (2 op)
Opiskelumateriaali
Satka Mirja ym. (toim.). 2016. Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris -instituutti ja Mathilda Wrede -institutet.
Vilkka Hanna. 2015. Tutki ja kehitä. e-kirja.
Raitakari Suvi & Valokivi Heli (toim.). 2012. Tutkiva sosiaalityö. Sosiaalityön tutkimuksen luonne ja odotukset tässä ajassa. Talentia-lehti. Sosiaalityön tutkimuksen seura.
Sekä muu opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Olli Rissasen opetusosuus (3 op):
Teemakohtaiset orientaatioluennot ja niihin kytkeytyvä lukupiirityöskentely pienryhmissä sekä kirjallinen lukupiirikooste. Lukupiirityöskentely edellyttää itsenäistä perehtymistä aiheeseen ja kirjallisten tehtävien tekemistä koko opintojakson ajan.
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä (yksilötehtävä)
Suomen kielen opettajan Malla Koivupihan opetusosuus (2 op):
Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan luennot, tuntitehtävät sekä etätehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Olli Rissasen opetusosuus:
Itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin ja aiheesta laadittava kirjallinen raportti (1 op) Kirjatentti (2 op) kevätlukukauden 2020 aikana
Suomen kielen opettajan Malla Koivupihan opetusosuus:
Itsenäinen suoritustapa tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin sekä tiedonhankinnan osuuteen (2 op)
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei työhön integroitua oppimisväylää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei työhön integroitua oppimisväylää.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
- Teemakohtaiset orientaatioluennot ja niihin kytkeytyvä lukupiirityöskentely pienryhmissä, lukupiirityöskentelyn edellyttämä itsenäinen työskentely koko kurssin ajan (2 op)
- Yksilötehtävä sosiaalialan ajankohtaisista tutkimuksista (1 op)
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuus (2 op)
Itsenäinen suoritustapa:
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin tehtävät (2 op)
- Itsenäinen perehtyminen sosiaalialan ajankohtaisiin tutkimuksiin ja aiheesta laadittu kirjallinen raportti (1 op)
- Kirjatentti (2 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on kaksiosainen ja siihen sisältyy sosiaalialan tutkimus- ja kehittämistoiminnan osuus (3 op, vastuuopettaja Olli Rissanen) sekä tieteellisen viestinnän osuus (2 op, vastuuopettajana suomen kielen opettaja Malla Koivupiha).
Opintojakso edellyttää lukujärjestyksessä olevan lähiopetuksen ulkopuolella tapahtuvaa itseopiskelua koko kurssin ajan, koska opintojaksolla työstetään viikoittain teemakohtaisia aiheita lukupiirityöskentelyn muodossa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan arvosanalla 0 - 5
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
- Lukupiirityöskentelystä laadittavat kirjalliset tuotokset
- Sosiaalitutkimuksen yksilötehtävä (hyväksytty, hylätty)
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuuden tehtävät
Itsenäinen suoritustapa:
- Tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin -osuuden tehtävät
- Sosiaalitutkimuksen yksilötehtävä (hyväksytty, hylätty)
- Kirjatentti
Hylätty (0)
a. Tutkimus- ja kehittämistyön käsitteiden kuvaamisessa suuria virheellisyyksiä.
b. Suuria puutteita tietolähteiden tuntemisessa.
c. Ei osata kuvata oman alan tutkimus- ja kehittämistarpeita tai vain yksittäinen yleisluontoinen viittaus alan tk-tarpeisiin.
e. Menetelmätiedoissa suuria puutteita ja virheellisyyksiä.
g. Ei osoitettu perehtymistä tutkimuksen ja kehittämisen keskeisiin eettisiin periaatteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
a. Osaat kuvailla alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä.
b. Osaat käyttää alan tutkimustiedon kannalta keskeisiä tietolähteitä.
c. Osaat tunnistaa ja kuvata oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön keskeisiä menetelmiä.
g. Tunnet tutkimuksen ja kehittämisen keskeiset eettiset periaatteet.
Joillakin osa-alueilla esiintyy puutteita edellä kuvattujen kriteereiden osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. Osaat käyttää asiantuntevasti alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat tunnistaa ja kuvata oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tutkimus- ja kehittämistyössä.
g. Tunnet tutkimuksen ja kehittämisen keskeiset eettiset periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
a. Osaat käyttää asiantuntevasti alan ammattikäsitteitä tutkimus- ja kehittämistyössä ja osoitat kykysi argumentoida keskeisillä käsitteillä.
b. Osoitat monipuolisen perehtyneisyytesi eri tietolähteisiin ja osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat tunnistaa, kuvata ja perustella oman alasi tutkimus- ja kehittämistarpeita.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät tutkimus- ja kehittämistyössä ja osaat perustella menetelmävalintoja.
g. Osaat soveltaa tutkimuksen ja kehittämisen eettisiä periaatteita.
Esitietovaatimukset
Tietoperusta ja työorientaatio, Viestintätaidot