Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CU97-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Mauno Saksio
  • Kati Vapalahti

Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät

  • SOMI18KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Aika ja paikka

Opintojaksolla on itsenäinen suoritustapa.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson aloituskerralla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työviikkopohjaisessa oppimisväylässä opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja valmisteleviin ennakkotehtäviin 1 op (27 h) sekä suorittaa opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät 4 op (108 h). Opintojakso sisältää simulointiopetusta.
18.9. opintojakson info suorituksista, tehtävistä ja suorittamisesta
19.9. Ohjaustyylit ja osallisuus
17.10. Palveluohjaus ja asiakassuunnitelma
18.12.
19.12. Loppuseminaari

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työtehtävissä, joihin sisältyy opintojakson sisältöjä ja tavoitteita vastaavia työtehtäviä (esim. asiakastyö, ohjaus, palveluohjaus) sinulla on mahdollisuus tehdä osa (max. 3 op) opintojaksosta työelämään integroituna. Tällöin teet suunnitelman työhön integroidun väylän toteuttamiseksi opintojakson tavoitteiden pohjalta, jonka pohjalta sovitaan oppimistehtävät. Loppujen 2 op:n suorittamiseksi osallistut lähiopetukseen ja siihen sisältyvään seminaarityöskentelyyn raportointeineen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritustapa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet sosiaalialan työtehtävissä, joihin sisältyy opintojakson sisältöjä ja tavoitteita vastaavia työtehtäviä (esim. asiakastyö, ohjaus, palveluohjaus) sinulla on mahdollisuus tehdä osa (max. 3 op) opintojaksosta työelämään integroituna. Tällöin teet suunnitelman työhön integroidun väylän toteuttamiseksi opintojakson tavoitteiden pohjalta, jonka pohjalta sovitaan oppimistehtävät. Loppujen 2 op:n suorittamiseksi osallistut lähiopetukseen ja siihen sisältyvään seminaarityöskentelyyn raportointeineen.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus ja valmistelavat ennakkotehtävä 27 h (1 op)
Oppimistehtävät:
- Ohjausharjoitteen suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä raportointi ja reflektointi pienryhmissä 54 h (2 op )
- Asiakassuunnitelma ja palveluohjaus -tehtävä, 54 h (2 op)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista lähiopetukseen sekä lähiopetukseen liittyvien valmistelevien tehtävien tekemistä sekä oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.