Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CU97-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 30.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Harri Mäkinen
  • Virve Remes
  • Auli Jungner
  • Miia Heikkinen
  • Merja Nurmi

Vastuuopettaja

Auli Jungner

Ryhmät

  • SOKT18SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestykseen merkityillä aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset. Ohjaukseen ja osallisuuteen liittyy myös opetustunteja ja tehtävien purkutunteja, joista osa on pakollisia.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.

Opiskelijan työmäärä

135 t, joka koostuu kahdesta arvioitavasta oppimistehtävästä, verkkotyöskentelystä ja tutoriaalista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti kahden opintotehtävän keskiarvon perusteella. Lisäksi jaksoon kuuluu verkkotyöskentelyä ja tutoriaali, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Sisältää itsearviointia ja vertaisarviointia.

Hylätty (0)

Kriteerit selvitetään jakson ensimmäisellä tunnilla.