Ohjaus ja osallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CU97-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
13.09.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Annamaija Korhonen
Ryhmät
-
SOMI21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Aika ja paikka
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä Moodlen oppimistehtävät, joihin sisältyy ohjausharjoitteita. Ohjausharjoitteet tehdään todellisissa sosiaalialan työtehtävissä ja opiskelija etsii itse työelämäpaikan.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla kerrottava materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen ja ryhmien ohjaus ja palveluohjaus -oppimistehtävien tekeminen. Osa kontaktiopetuksesta voi olla myös verkossa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolla on työhön integroitu/ itsenäinen suoritusvaihtoehto.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.