Varhaiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.12.2020 - 11.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 07.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Johanna Jussila
- Maija Olli
- Eija Vikman
- Virve Jussila
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
SOKT20KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali Learnissa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus sisältää luentoja, tutoriaalityöskentelyä ja oppimistehtäviä. Tutoriaalityöskentelyssä on läsnäolovelvoite, josta kerrotaan tarkemmin kurssin aloituksessa.
Opiskelijan työmäärä
Laajuus 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen