Siirry suoraan sisältöön

Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BI43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Jussi Hänninen
  • Katja Villikka
  • Satu Untolahti
  • Liisa Korpivaara
  • TH Opettaja

Vastuuopettaja

Liisa Korpivaara

Ryhmät

  • THKV18SM
    Terveydenhoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.

Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessa.

Osaat synnytyksen hoidon ja toimia äkillisessä synnytyksessä.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa osallisuutta.

Osaat ottaa vastaan isyyden tunnustamisen.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Osaat tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin.

Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.

Osaat arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.

Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.

Sisältö

Mikä on äitiyshuollon palvelujärjestelmä?
Mitä on perhesuunnittelu ja seksuaali- ja lisääntymisterveys?
Miten toteutat perhevalmennusta?
Miten toteutat lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonnan ja ohjauksen?
Miten tunnistat raskauden riskitekijät, erityisen tuen ja seurannan sekä hoitoonohjauksen tarpeen?
Miten synnytys hoidetaan ja jälkitarkastus tehdään?
Miten otat vastaan isyyden tunnustamisen äitiysneuvolassa?
Mitä on varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen?
Mitä on imetysohjaus?
Mikä on perhepalveluverkosto?
Miten toteutat lapsen terveystarkastukset?
Mitä ovat lapsen terveyden seurantamenetelmät ja arviointi?
Miten tuet voimavaroja, vanhemmuutta, perhe-elämän taitoja sekä terveyttä ja hyvinvointia?
Mitä ovat osallistavat terveyden edistämisen menetelmät?
Mitä ovat elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto?
Mitä on erityisen tuen ja tutkimusten varhainen tunnistaminen, hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen?

Aika ja paikka

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:-

Opiskelumateriaali

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Lähteenä käytetään mm. THL:n ja Väestöliiton aiheeseen liittyvää materiaalia sekä muuta opintojakson alussa ilmoitettua kirjallisuutta ja sähköistä materiaalia.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö 10 op koostuu seuraavista aihealueista: lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö (sisältää WHO:n 20h imetysohjaajakoulutuksen), lapsiperheen terveydenhoitajatyö ( lapsiperheen voimavarojen vahvistaminen, lapsen kasvun ja kehityksen seuraaminen, ohjaus ja neuvonta sekä lasten neuropsykiatriset ongelmat) ja lastaodottavan naisen sekä lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvä lääketieteellinen osaaminen.
Työviikkopohjainen oppimisväylä sisältää lähiopetusta, itsenäisiä oppimistehtäviä, laboraatioharjoittelua sekä verkossa tapahtuvaa opiskelua.
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neurologisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua. Lähitunnit ajoittuvat viikoille 45 ja 47.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Ei ole käytössä näillä opintojakson osilla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:-

TKI ja työelämäyhteistyö

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Opintojaksoille sisältyy kaksi (2) yhteistä harjoittelupäivää, joille osallistuminen on pakollista.

Tentit ja muut määräajat

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä viikolle 50. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjalliset tentit ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä.
Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut yleiseen tenttipäivään suorittamaan kirjallisen kokeen.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Tehtävien uusinnoista ja täydentämisestä sovitaan erikseen tapauskohtaisesti.

Kansainvälinen yhteistyö

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: -
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Ei ole käytössä näillä opintojakson osilla.

Opiskelijan työmäärä

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia x opintopiste, koko opintojakso yhteensä 270 tuntia, joka koostuu seuraavista:
lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö 4 op = 108 tuntia
lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3,5 op= 97,5 tuntia
lastaodottavan naisen sekä lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvä lääketieteellinen osaaminen 1,5 op= 40,5 tuntia
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta, mutta osallistuminen ja aktiivisuus vaikuttavat arvosanaan!), kirjallinen koe 2 h ja itsenäinen opiskelu 13 h.
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin 25 tuntia ja kirjallinen koe 2 h.

Lisätietoja opiskelijoille

LASTAODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: anne.sundstrom@xamk.fi
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: liisa.korpivaara@xamk.fi
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: katja.villikka@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENH.TYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustunneille .
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 33 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 33 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 33 %).
Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 100 %).

Hylätty (0)

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasioita lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisista sairauksista ja niiden oireista sekä sinulla on jonkin verran valmiuksia tunnistaa niitä piirteitä lapsessa, jotka viittaavat neuropsykiatriseen häiriöön ja osaat soveltaa tietoa käytäntöön.

Esitietovaatimukset

Edellytetään kliinisen hoitotyön ja kliinisen harjoittelun sekä perhe- ja yhteisöhoitotyön hyväksyttyä suorittamista.