Tutkimus- ja kehittämistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TI00BI05-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 14.01.2019
Ajoitus
10.01.2019 - 26.04.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Osku Kiri
- Jyri Mulari
Vastuuopettaja
Jyri Mulari
Ryhmät
-
TIKT17SPPELITIKT17SPPELI
-
TIKT17SPTIVETIKT17SPTIVE
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- omaksut analyyttisen, kriittisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen tutkimus- ja kehittämistyössä
- osaat toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheet: aiheen valinta, suunnittelu, tiedonhaku ja tietoperustan luominen ja lähteiden tarkoituksenmukainen käyttö, toteutus, suullinen ja kirjallinen raportointi, arviointi, julkaisu
- tunnet erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä laadullisen, määrällisen ja prosessuaalisen lähestymistavan kannalta
- osaat käyttää sekä laadullista, määrällistä että prosessuaalista lähestymistapaa omassa työssäsi
- harjoittelet tutkimuksen luotettavuuden arviointia ja eettisten periaatteiden toteuttamista
Sisältö
Suorita tämä opintojakso ennen oman alasi syventäviä opintoja tai opinnäytetyöprosessin alkua. Opintojakso soveltuu kaikille ammattikorkeakoulun opiskelijoille alasta riippumatta. Opintojakso antaa perustiedot tutkimusmenetelmistä.
Opintojaksolla perehdytään seuraaviin asioihin:
Mikä on opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämisprosessi ja sen vaiheet?
Millaista on tutkiva kirjoittaminen?
Miten lähteitä käytetään?
Mitä tarkoittaa tutkimusetiikka ja tki-prosessin luotettavuus?
Mitä ovat tilastolliset käsitteet?
Miten käytetään tietoteknisiä välineitä tutkimustyössä?
Miten hankitaan tilastollinen aineisto ja miten sitä analysoidaan?
Mitä tarkoittaa laadullinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät laadulliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: case-tutkimus, havainnointi, sisällönanalyysi, teemahaastattelu, kuva-analyysi, tulevaisuudentutkimus)?
Mitä tarkoittaa prosessuaalinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät prosessuaaliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: toimintatutkimuksen syklimalli ja käyttäjälähtöiset/osallistavat menetelmät, kuten palvelumuotoilun menetelmät)?
Aika ja paikka
Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.
Opiskelumateriaali
Selviää Moodle-kurssilla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kurssilla on 4 lähiopetuskertaa ja verkkotyöskentelyä Moodlen ohjeen mukaan.
Raportoi 1 op, 27 h
Tutki a. kvalitatiivisesti, 1 op, 27 h
Tutki b. kvantitatiivisesti, 1 op, 27 h
Kehitä a. prosessuaalisesti, 1 op, 27 h
Kehitä b. TKI-raportti, 1op, 27 h
Työhön integroitu oppimisväylä:
Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Pyydettyjen osatehtävien uusiminen ja/tai TKI-raportin korjaaminen ohjeistuksen mukaan.
Opiskelijan työmäärä
5 * 27 h = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tiedot löytyvät
kevään 2018 toteutuksesta MO00DB99-3004 Tutki, kehitä, raportoi
tai
https://opinto-opas.xamk.fi/index.php/fi/28/fi/6906/TI16S/74/year/2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi on hyväksytty tai hylätty. Kurssin osatehtävät arvoidaan, kuten Moodlessa kerrotaan.