Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka ja -fysiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TI00CW68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 26.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Esa Pulkkanen

Vastuuopettaja

Esa Pulkkanen

Ryhmät

  • TIKT17SPPELI
    TIKT17SPPELI

Tavoitteet

Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.
Osaat muodostaa ja ratkaista fysiikan suureyhtälöitä kiinteän ja muotoaan muuttavan kappaleen liikeradoista.
Osaat käyttää liikemäärää ja liikemäärämomenttia kappaleiden törmäyksien aiheuttamissa liikkeiden tarkastelussa.
Osaat laskea kappaleiden painopisteitä.
Osaat mallintaa diskreetin ajan avulla mekaniikan tilanteita.

Sisältö

Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten heittoliikkeeseen, lentoratoihin, voimien vuorovaikutuksiin, tasapainoon, kappaleiden törmäyksiin, ympyräliikkeeseen, kiinteän kappaleen pyörimisliikkeeseen ja muuttuvien voimien dynamiikkaan liittyviä suureyhtälöitä muodostetaan ja ratkaistaan?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on Moodlessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Tentit ja muut määräajat

XAMK:n tenttijärjestyksen mukaan.

Opiskelijan työmäärä

5 ECTS Credits, 135h
n. 55h työjärjestyksen mukaisesti opettajan ohjauksessa ja n. 80h itsenäistä työntekoa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen kurssikoe.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustietoja matematiikasta ja fysiikasta