Siirry suoraan sisältöön

Backend-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TI00CW70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.04.2021 - 25.04.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Pekka Vilpponen
  • Vesa Kankare
  • Kimmo Kääriäinen

Vastuuopettaja

Pekka Vilpponen

Ryhmät

  • TIKT18SPPELI
    TIKT18SPPELI

Tavoitteet

Osaat toteuttaa pelissä tarvittavan yksinkertaisen backendin palvelimelle.
Osaat suunnitella pelin frontendin ja backendin välisen yhteistoiminnan ja toteuttaa siihen tarvittavan rajapinnan.
Osaat hyödyntää olemassa olevia valmiita komponentteja tai järjestelmiä pelin backendin toteuttamisessa.

Sisältö

Mitä ominaisuuksia pelissä tarvitaan järkevän backendin toteuttamiseksi?
Kuinka toteutetaan yksinkertainen pelin backend palvelimella?
Miten kommunikointi ja rajapinta pelin frontendin ja backendin välillä kannattaa tehdä?
Mitkä ovat tällä hetkellä suosituimmat teknologiat ja valmiit komponentit pelin backendin toteuttamisessa?
Mitä turvallisuusseikkoja tulee ottaa huomioon backendia toteutettaessa?
Miten suorituskykyvaatimukset vaikuttavat pelin backendin teknologiaratkaisuihin?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa opintojakson Moodle-sivulla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan nykyaikaisiin ja ajankohtaisiin työyhteisöissä käytettäviin sovellustekniikoihin.
Seurataan ajankohtaisia podcasteja

Tentit ja muut määräajat

Opiskelija palauttaa hyväksyttävästi toteutetut harjoitustyöt ja/tai tentit kurssin loppuun mennessä. Opettaja järjestää uusintamahdollisuudet tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 h, josta n. 55 h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 h itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Ohjelmointi
Ohjelmointi 2
Tietokannat
Johdatus pelimoottoreihin
Pelisuunnittelu
Game Data