Siirry suoraan sisältöön

Laadunvarmistus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TI00CW94-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Niina Mässeli
  • Marko Oras

Vastuuopettaja

Niina Mässeli

Ryhmät

  • TIKT18SPPELI
    TIKT18SPPELI

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen ja hyödyllisen käytettävyystestauksen.
Ymmärrät laadunvarmistamisen tärkeyden peli- ja ohjelmistokehityksen tukena.
Tunnet yleiset mallit, termit, ohjelmistot ja menetelmät laadukkaan laadunvarmistuksen toteuttamiseen liittyen.
Osaat hyödyntää käytettävyyden perusperiaatteita työssäsi.

Sisältö

Mitä laadunvarmistus tarkoittaa peli- tai ohjelmistokehityksessä?
Missä vaiheessa laadunvarmistus on hyvä ottaa kehityksen tueksi?
Millainen on tehokas laadunvarmistusprosessi?
Mitkä ovat käytettävyyden keskeiset perusperiaatteet?

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

Opiskelijan työmäärä

135 tuntia, joista lähiopetusta noin 55 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edeltävät opintojaksot: Pelitestauksen perusteet