Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA17-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.01.2019 - 14.01.2019
Ajoitus
01.01.2019 - 30.04.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI19KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää yksilön kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää peruskäsitteistöä. Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen yksilön kasvussa ja kehityksessä. Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden elämänvaiheen tyyppipiirteiden tunnistamisessa.
Sisältö
Mitkä ovat yksilön kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvät peruskäsitteet? Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä yksilön kasvuun ja kehitykseen? Millainen elämänvaihe nuoruus on?
Aika ja paikka
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.
Opiskelumateriaali
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti. Tarkemmat ohjeet itsenäisestä suorittamisesta saat vastuuopettajalta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 50-55 tuntia
Itsenäinen työskentely 80 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää käsitteistöä. a. Osaat kuvata kontekstin vaikutusta yksilön kasvuun ja kehitykseen. b. Osaat etsiä tietoa nuoruuden elämänvaiheesta ja peilata tietoa nuorten omiin kirjoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä arvioidaan seuraavalla asteikolla:
Hyv +++
Hyv ++
Hyv+
Hyl (=täydennettävä)
Arviointikriteerit ovat seuraavat:
a) osaat käyttää kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää käsitteistöä
a) osaat kuvata kontekstin vaikutusta yksilön kasvuun ja kehitykseen
b) osaat etsiä tietoa nuoruuden elämänvaiheesta ja peilata tietoa nuorten omiin kirjoituksiin