Siirry suoraan sisältöön

Yksilön kasvu, kehitys ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA17-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2019 - 14.01.2019

Ajoitus

01.01.2019 - 30.04.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Vastuuopettaja

Hanne Salovaara-Pitkänen

Ryhmät

  • YPMI19KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat käyttää yksilön kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää peruskäsitteistöä. Tunnistat yksilön ja ympäristön vuorovaikutuksen ja kehityksen kontekstien merkityksen yksilön kasvussa ja kehityksessä. Osoitat perehtyneisyytesi nuoruuden elämänvaiheen tyyppipiirteiden tunnistamisessa.

Sisältö

Mitkä ovat yksilön kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvät peruskäsitteet? Miten yksilön ja ympäristön vuorovaikutus ja kehityksen kontekstit ovat yhteydessä yksilön kasvuun ja kehitykseen? Millainen elämänvaihe nuoruus on?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.

Opiskelumateriaali

Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Lehtinen, E. ym. 2007. Kasvatuspsykologia.
Lyytinen, P. ym. 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan.
Nurmi, J-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Salokoski, T & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana.
Vehkalahti, K & Suurpää, L. 2014. Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä elokuva-analyysi. Opintojakson aikana työstetään yhteistoiminnallisella menetelmällä oppimistehtävä. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti. Tarkemmat ohjeet itsenäisestä suorittamisesta saat vastuuopettajalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän sekä tenttimällä seuraavan teoksen:
Nurmi, J-E; Ahonen, T; Lyytinen, H. ym (2014, tai uusin painos) Ihmisen psykologinen kehitys.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus 50-55 tuntia
Itsenäinen työskentely 80 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää käsitteistöä. a. Osaat kuvata kontekstin vaikutusta yksilön kasvuun ja kehitykseen. b. Osaat etsiä tietoa nuoruuden elämänvaiheesta ja peilata tietoa nuorten omiin kirjoituksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä arvioidaan seuraavalla asteikolla:
Hyv +++
Hyv ++
Hyv+
Hyl (=täydennettävä)
Arviointikriteerit ovat seuraavat:
a) osaat käyttää kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää käsitteistöä
a) osaat kuvata kontekstin vaikutusta yksilön kasvuun ja kehitykseen
b) osaat etsiä tietoa nuoruuden elämänvaiheesta ja peilata tietoa nuorten omiin kirjoituksiin