Ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA20-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI19SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat kuvailla ryhmän vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä ryhmäprosessien tukemiseen. Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi. Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä kehittyy? Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella? Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan? Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio? Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen? Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (tentti)
Tukimateriaalia:
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kaksi pääteemaa: Ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Ryhmädynamiikka osuus toteutetaan viikoilla 35-42, opettajana Lassi Pöyry. Ryhmädynamiikan osuus sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44-51, opettajana Tommi Pantzar. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta noin 70 h. Tenttiin ja tehtäviin varattu 65 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ryhmädynamiikkaan ja ryhmien ohjaukseen liittyviä ammattikäsitteitä. c. Osaat hahmottaa ryhmädynamiikkaan liittyviä ilmiöitä sekä analysoida ryhmätilanteita ja ohjaukseen liittyviä tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat reflektoida omaa toimintaasi pienryhmän ohjaajana. f. Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti ohjaukseen liittyviä ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa ohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia
d) Osaat reflektoida omaa toimintaasi ohjaajana pienryhmä- ja yksilöohjaustilanteessa.
g) Osaat perustella ohjaajana toimimistasi alan eettisten periaatteiden mukaisesti