Siirry suoraan sisältöön

Seikkailukasvatus ja Avartti (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA32-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Tommi Pantzar
  • Maija-Sisko Kauppila
  • Sirpa Räikkönen

Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät

  • YPKV19KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä. Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa. Osoitat perehtyneisyyttä kansainväliseen Avartti-ohjelmaan ja hahmotat sen sijoittumisen suomalaisen nuorisokasvatuksen kentälle.

Sisältö

Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus ja Avartti-ohjelma tukeutuu? Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta? Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää? Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita? Mistä Avartti-ohjelman sisältö rakentuu?

Aika ja paikka

Seikkailukasvatus (3op) on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, joskin kahdelle lähipäivälle osallistuminen on erittäin suositeltavaa pedagogisen lähestymistavan omaksumisen varmistamiseksi. Ohjeet itsenäiseen suoritukseen saat opettajalta, joka samalla linkittää sinut kurssin moodlealustalle.
Avarttiosuus (2op) on mahdollista suorittaa virtuaalisesti verkkoympäristössä (ohjeet saa vastuuopettajalta). Vaihtoehtoinen suoritustapa ei anna oikeutta erilliseen todistukseen (vrt. työviikkopohjainen oppimisväylä).

Opiskelumateriaali

Lähiopetuksessa jaettava aineisto sekä virtuaalimateriaali Learnissa.
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H.2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukausi 2020. Opintojakso koostuu 3 op:n laajuisesta Seikkailukasvatuksen osuudesta sekä 2 op:n laajuisesta Avartti-osuudesta. Kummassakin osuudessa on kaksi lähiopetuspäivää.
Seikkailukasvatusosuuteen kuuluu maastopäivä (pvm) ja teoriapäivä (pvm). Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa. Toinen lähipäivä toteutetaan Kouvolan kampuksella.
Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen. Ennakkotehtävä valmistelee maastopäivään ja lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä perehdyt seikkailukasvatuksen teoriaan ja osoitat ymmärrystäsi mentelmän käytöstä yhteisöpedagogin työkentällä.
Avartin (2op) lähiopetus toteutetaan verkkoluentona 22.9. klo 9-12, jonka jälkeen kurssi jatkuu verkossa. Verkko-opetuksen aikana on ohjaustunteja saatavilla. Ennakkotiedoista poiketen, Avartti-säätiö ei Covid-19 pandemian vuoksi järjestä
Avartti-toiminnan perusteet koulutuksia lähiopetuksena.


Työhön integroitu oppimisväylä:
Seikkailukasvatusosuus on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos koet että voit niveltää seikkailukasvatusteeman työpaikallesi, ota yhteys vastuuopettajaan niin sovitaan millä tehtävillä saat opintojakson tavoitteet täytetyksi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Seikkailukasvatus (3op) on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, joskin kahdelle lähipäivälle osallistuminen on erittäin suositeltavaa pedagogisen lähestymistavan omaksumisen varmistamiseksi. Ohjeet itsenäiseen suoritukseen saat opettajalta, joka samalla linkittää sinut kurssin learn-alustalle.
Avarttiosuus (2op) on mahdollista suorittaa virtuaalisesti verkkoympäristössä (ohjeet saa vastuuopettajalta). Vaihtoehtoinen suoritustapa ei anna oikeutta erilliseen todistukseen (vrt. työviikkopohjainen oppimisväylä).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Seikkailukasvatusosuus on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos toteutat työpaikallasi seikkailukasvatusta, ota yhteys vastuuopettajaan niin sovitaan millä tehtävillä saat opintojakson tavoitteet täytetyksi.

Opiskelijan työmäärä

Seikkailukasvatus osuudessa on lähiopetusta noin 16 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 65 tuntia.
Avarttiosuudessa on lähiopetusta 16 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 38 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä. c. Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä. f. Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (100%) sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
d) Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä.
f) Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustaidot leiri- ja retkitoiminnasta. Esim. leiritoiminnan opintojakso suoritettuna.