Siirry suoraan sisältöön

Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA36-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.08.2018 - 07.09.2018

Ajoitus

30.08.2018 - 30.11.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Helena Timonen
  • Maija-Sisko Kauppila

Vastuuopettaja

Maija-Sisko Kauppila

Ryhmät

  • AVKVYP18KPO
    Polku yhteisöpedagogi Kouvola
  • YPKV17KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Osaat määritellä nuorten palvelujärjestelmän kokonaisuuden Tiedät miten ohjaus- ja palveluverkostot toimivat nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi Osaat määritellä kunnan tehtävät nuorten hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä Tiedät kunnallishallinnon ja hyvän hallinnon periaatteet Osaat toimia moniammatillisissa verkostoissa Kykenet luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen Tunnet alasi tietosuojan ja turvallisuuden käytänteet ja osaat ottaa ne huomioon työssäsi Tunnistat oman alasi avoimet tietovarannot ja osaat hyödyntää niitä omassa työssäsi

Sisältö

Mitä nuorten monialaiseen palvelujärjestelmään kuuluu? Millaisissa rooleissa yhteisöpedagogi toimii nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa? Miten lainsäädäntö ohjaa kunnallista palvelutuotantoa? Miten kunnallinen päätöksentekojärjestelmä toimii? Miten toimialan tietosuoja ja turvallisuuskäytänteet toimivat? Miten yhteisöpedagogi hyödyntää toimialan tietovarantoja?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Opiskelumateriaali

Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Gretschel, Anu, Paakkunainen, Kari, Souto, Anne-Mari & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusverkoston verkkojulkaisuja 76.
Miettinen, Sonja toim. (2017). Ohjaamojen tuki – ammattilaisen apuna nuoren parhaaksi : Kokemuksia ja kehitysehdotuksia Etelä-Savosta. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Xamk kehittää nro 5.
Määttä, Mirja (2017). Uutta auringon alla. Ohjaamot 2014 - 2017. Jyväskylä: Kohtaamo-hanke (ESR), Keski-Suomen ELY-keskus.
Peltola, Marja ja Moisio, Jenni (2017). Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä. Katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura
Verkkojulkaisuja 112.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, Sini & Majoinen, Kaija & Salenius, Maria toim. (2012 ). Elinvoimainen ja toimintakykyinen kunta. Helsinki: Efeko Oy.
Muu opetusmateriaali saatavissa Moodlessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson
työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson
työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 16 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työskentelyä 119 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä. b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista. c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä. d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa. g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä.
b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista.
c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä.
d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Esitietovaatimukset

Edellytetään Nuorisotyön ja kansalaistoiminnan rakenteet –opintojakson hyväksyttyä suorittamista.