Siirry suoraan sisältöön

Nuorten palvelujärjestelmät ja monialainen yhteistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA36-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.04.2021 - 25.04.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Maija-Sisko Kauppila
  • Sirpa Räikkönen

Vastuuopettaja

Maija-Sisko Kauppila

Ryhmät

  • YPMI19KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat määritellä nuorten palvelujärjestelmän kokonaisuuden Tiedät miten ohjaus- ja palveluverkostot toimivat nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi Osaat määritellä kunnan tehtävät nuorten hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä Tiedät kunnallishallinnon ja hyvän hallinnon periaatteet Osaat toimia moniammatillisissa verkostoissa Kykenet luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen Tunnet alasi tietosuojan ja turvallisuuden käytänteet ja osaat ottaa ne huomioon työssäsi Tunnistat oman alasi avoimet tietovarannot ja osaat hyödyntää niitä omassa työssäsi

Sisältö

Mitä nuorten monialaiseen palvelujärjestelmään kuuluu? Millaisissa rooleissa yhteisöpedagogi toimii nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa? Miten lainsäädäntö ohjaa kunnallista palvelutuotantoa? Miten kunnallinen päätöksentekojärjestelmä toimii? Miten toimialan tietosuoja ja turvallisuuskäytänteet toimivat? Miten yhteisöpedagogi hyödyntää toimialan tietovarantoja?

Opiskelumateriaali

Ammattialan ajankohtainen lainsäädäntö ja tilastoaineisto.
Gissler, M. & Kekkonen, M. & Känkänen, P. (toim.) 2018. Nuoret palveluiden pauloissa - Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. THL:n, Nuorisotutkimusverkoston ja Valtion nuorisoneuvoston kirjasarja 12.vuosijulkaisu.
Gretschel, Anu, Paakkunainen, Kari, Souto, Anne-Mari & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusverkoston verkkojulkaisuja 76.
Määttä, Mirja (2017). Uutta auringon alla. Ohjaamot 2014 - 2017. Jyväskylä: Kohtaamo-hanke (ESR), Keski-Suomen ELY-keskus.
Määttä, Mirja, Anne-Mari Souto (toim.) (2020). Tutkittu ja tulkittu Ohjaamo. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura verkkojulkaisuja 154.
Peltola, Marja ja Moisio, Jenni (2017). Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä. Katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura
Verkkojulkaisuja 112.
Purhonen, Kirsi (2017). Ammattien rajapinnoilla ja kolmannen työn äärellä. Suomen Kulttuurirahasto.
Sallinen, S. & Majoinen, K. & Seppälä, J. & Eskelinen L. toim. (2017 ). Toimiva kunta. Hyvinvointi! Sivistystä! Elinvoimaa. Helsinki: Suomen kuntaliitto.
Valtakari M. & Arnkil, R. & Eskelinen ,J. & Mayer, M. & Nyman, J. & Sillanpää, K. & Spangar, T. & Ålander, T. & Yli-Koski, M. (2020). Ohjaamot - monialaista yhteistyötä, vaikuttavuutta ja uutta toimintakulttuuria Monialaisen yhteistyön vaikuttavuus nuorten työllistymistä edistävissä palveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus- toiminnan julkaisusarja 2020
Muu opetusmateriaali saatavissa Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan yhteistoiminnallisena oppimisena, jossa lähitunneille osallistuminen on prosessin onnistumisen kannalta välttämätön. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti verkko-opintoina. Itsenäisen suoritustavan saamiseksi ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet Ohjaamossa tai vastaavassa matalan kynnyksen palvelussa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailijoita eri palvelujärjestelmistä (mm. TE-palvelut, Kela, Ohjaamo, Kuntaliitto).
Mahdollinen opintomatka Jyväskylään (mm. Nuorten talo, Nuorten taidetyöpaja)

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta n. 50 tuntia, itsenäisen työn osuus 85 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti nuorten palvelujärjestelmiin sekä paikallishallintoon kuuluvaa ammattikäsitteistöä. b. Osaat arvioida kriittisesti käyttämiäsi tietolähteitä nuorten palvelujärjestelmistä sekä yleisesti paikallishallintoa koskevista asioista. c. Osaat työskennellä asiantuntijatehtävissä nuorten ohjaus- ja palveluverkostossa sekä huomaat ja kuvaat ammattialan erityiskysymyksiä. d. Osaat arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa. g. Osaat soveltaa kriittisesti nuorisotyön ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista yhteistoiminnalliseen oppimisprosessiin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itse/ryhmäarviointia
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Esitietovaatimukset

Edellytetään Nuorisotyön ja kansalaistoiminnan rakenteet –opintojakson hyväksyttyä suorittamista.