Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllisyys ja vaikuttaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA39-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

20.01.2020 - 30.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Sari Miettinen
  • Sirpa Räikkönen

Vastuuopettaja

Sirpa Räikkönen

Ryhmät

  • YPMI17SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tiedät millaisista elementeistä yhteisöllisyys rakentuu Tunnistat osallisuuden merkityksen yksilön hyvinvointiin Tunnistat erilaisia vaikuttamisen muotoja erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö

Miten yhteisöllisyyttä ja osallisuutta voi teoreettisesti jäsentää? Miten osallisuus vaikuttaa yksilön hyvinvointiin? Miten ja millaisilla keinoilla yhteisöllisyyttä ja vaikuttamista toteutetaan erilaisissa toimintaympäristöissä?

Aika ja paikka

Opintoja voi nopeuttaa suorittamalla opintojakso verkkokurssina. Ohjeet verkkokurssin suorittamiseen saa vastuuopettajalta

Opiskelumateriaali

Opiskeluun liittyvät artikkelit:
Leemann & Hämäläinen 2016; Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalankynnyksen palvelut
Isola 2016: Autonomia, demokratia ja yhteiset, Osallisuuden paikallinen edistäminen
Rahikka-Räsänen ja Ryynänen: Osallistuminen ja osallisuus lähidemokratiassa, sivut 10-16
Tuntitentin kirjallisuus:
Reina L. (2012). Uusi yhteisöllisyys, Kasvatusyhteisön rakentamisen ammattitaito. Adator Oy
Muu opettajan määrittelemä materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso suoritettaan osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen, erilaisten oppimistehtävien tekemisellä ja yhteistoiminnallinen oppimisen periaatteella. Tutustumalla yhteisöllisyyden, vaikuttamisen ja osallisuuden eri malleihin. Kurssiin kuuluu tuntitentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teorioihin ja käytännössä sovellat teorioita työpaikallasi.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintoja voi nopeuttaa suorittamalla opintojakso verkkokurssina. Ohjeet verkkokurssin suorittamiseen saa vastuuopettajalta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teorioihin ja käytännössä sovellat teorioita työpaikallasi.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 42 h ja itsenäistä opiskelua 93h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Käytät asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset osallisuutta edistävät vaikuttamismenetelmät ja perustella valinnat.
f. Osaat edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja teemapäiviin
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
- itsearviointia, tutustumistehtävissä
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat kuvata yhteisöllisyyden rakentumista teoreettisin käsittein
b) Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä ja yhteisöllisyyttä lisääviä menetelmiä kriittisesti.
d) Osaat arvioida toimintaasi yhteisöllisyyden ja vaikuttamisen edistäjänä eri kohderyhmien kanssa
f) Osaat edistää ryhmän tavoitteellista toimintaa