Elämyspedagoginen ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA46-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.12.2020 - 14.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
-
YPMI19KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
-
YPMI18SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa elämyspedagogisia kokonaisuuksia. Osaat toimia elämyspedagogisen toiminnan ohjaajana valitsemallasi työelämäkentällä ja pystyt esittämään teoreettisia ja pedagogisia perusteluja valitsemallesi toiminnalle. Osaat valita ryhmälle ja toimintaan sopivia reflektointimenetelmiä. Kehityt laji- ja menetelmätaidoissasi.
Sisältö
Miten suunnittelet elämyspedagogisen kokonaisuuden ja mikä on ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa? Miksi kokemus tulee käsitellä ja millaisilla reflektoinnin keinoilla voit tukea kasvua ja kehitystä? Millaisia elämyspedagogisia sovellutuksia ja ympäristöjä voit käyttää yhteisöpedagogin työssä?
Aika ja paikka
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja moodlealustalta.
Opiskelumateriaali
Materiaali moodle alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen lähitunneilla ja demonstraatioiden avulla opintojakson alussa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä pienryhmissä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja moodlealustalta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja moodlealustalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tällöin edellytetään, että opiskelijalla on oma työelämäkumppani, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja moodlealustalta.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso koostuu teoriaosasta 2op, toiminnallisesta osasta 1op ja omasta ohjausprojektista 2op. Tarkemmat sisällöt saat moodle alustalta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa. b. Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti. c. Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita. d. Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa. g. Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5.
Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b) Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
c) Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen ongelmia.
d) Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
g) Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Esitietovaatimukset
Perustiedot ja joitakin omia kokemuksia seikkailukasvatuksesta tai elämyspedagogiikasta, esim. Seikkailukasvatus ja Avartti –opintojakso.