Siirry suoraan sisältöön

Erityisen tuen tarpeessa oleva lapsi ja nuori (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA50-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Vastuuopettaja

Hanne Salovaara-Pitkänen

Ryhmät

  • YPKV19KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Osaat eritellä lasten ja nuorten erityisen tuen taustalla olevia tekijöitä. Osoitat perehtyneisyyttä nuorisotyön erilaisiin työympäristöihin ja toimintamuotoihin (esim erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö ja lastensuojelutyö) saaden valmiuksia erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa työskentelemiseen. Tiedät lapsia ja nuoria koskevan lainsäädännön merkityksen lapsen ja nuoren oikeuksien vahvistajana.

Sisältö

Millaisia tekijöitä erityisen tuen taustalta löytyy? Millaisia työmuotoja erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa käytetään? Miten lastensuojelulaki ohjaa käytännön työtä? Mitä erityistä tukea tarvitsevista lapsista ja nuorista tiedetään tutkimustiedon pohjalta? Mitä työntekijän työnkuvaan kuuluu sosiaalisessa nuorisotyössä?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän (5 op), joka kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla jaettavan materiaalin lisäksi opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Etsivän nuorisotyön käsikirja
Puuronen, A, 2013. Etsivän katse. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen – Näkökulmia käytännön työstä. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 70.
Kohdennettuun nuorisotyöhön kiinnittyvät tutkimukset.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetuksen sisältöjä työstetään seuraavin menetelmin: luento, opetuskeskustelu ja ryhmissä tapahtuva työskentely. Opintojaksoon liittyy sekä ennakkotehtäviä (mm lastensuojelun ennakkotehtävä) sekä sosiaalisen nuorisotyön kentälle kiinnittyviä tehtäviä (etsivä nuorisotyö).
Opintojakson voit suorittaa myös itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, jonka ohjeet saat opintojakson vastuuopettajalta (ks. opintoja nopeuttava väylä).

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli työskentelet opintojakson sisältöalueisiin kiinnittyvässä työympäristössä, voit suorittaa oppimistehtävät työhösi liittyen. Tästä vaihtoehdosta tulee neuvotella opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän (5 op), joka kiinnittyy opintojakson sisällöllisiin teemoihin:
Erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvä lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli työskentelet opintojakson sisältöalueisiin kiinnittyvässä työympäristössä, voit suorittaa oppimistehtävät työhösi liittyen. Tästä vaihtoehdosta tulee neuvotella opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuu siten, että lähiopetusta on 8+8 h.
Opintojakson suorittamiseen liittyy 3 oppimistehtävää, joista 2 työstetään lähiopetusjaksojen välissä ja opintojakson päätteeksi työstetään 1 kokoava oppimistehtävä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti lastensuojelun käsitteitä. c. Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä sosiaalisessa nuorisotyössä. e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja nuorten kanssa työskennellessäsi sekä perustella valintasi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetukseen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson teemoihin (erityisnuorisotyö, etsivä nuorisotyö, lapsen oikeussubjektiuuteen liittyvän lainsäädäntö, sosiaalisen nuorisotyön viitekehys ja työote, erityisen tuen problematiikkaan kiinnittyvä tutkimustietous) kiinnittyvän oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson kaksi ensimmäistä tehtävää arvioidaan asteikolla hyv - hyl.
Opintojakson päätteeksi tehtävä oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5
Arvioinnin perusteet ovat seuraavat:
Osaat käyttää asiantuntevasti erityiseen tukeen liittyviä käsitteitä.
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä sosiaalisessa nuorisotyössä.
Osaat valita tarkoituksenmukaiset menetelmät erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja nuorten kanssa työskennellessäsi sekä perustella valintasi.

Esitietovaatimukset

Edellytetään Erityispedagogiikka nuorisotyössä -opintojakson suorittamista.