Siirry suoraan sisältöön

Kouluttajana toimiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Vastuuopettaja

Hanne Salovaara-Pitkänen

Ryhmät

  • YPKV18KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyytesi didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisotyön eri toimintamuodoissa

Sisältö

Mitä on didaktiikka? Miten koulutustapahtuma suunnitellaan? Miten koulutustapahtuma toteutetaan ja arvioidaan?

Aika ja paikka

Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy seuraaviin opintojakson keskeisiin teemoihin
1. Perehtyminen valitsemaasi teemaan erilaisten tutkimusten tai tutkimusartikkeleiden viitekehyksessä.
2. Koulutustapahtuman suunnittelu valitusta teemasta didaktiikan kirjallisuutta hyödyntäen.
3. Kouluttajan toimiminen aidossa työelämäkontekstissa, jolloin suunnittelet, toteutat ja arvioit pitämääsi koulutusta.

Opiskelumateriaali

Jyrhämä, R.; Hellstöm, M.; Uusikylä,K.; Kansanen, P.2016 Opettajan didaktiikka. PS kustannus.
Saloviita, T. 2007. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Juva: PS-kustannus.
Vuorinen, J.2005. Tuhat tapaa opettaa – menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Novus oy.
Uusikylä, K. & Atjonen, P.2007. Didaktiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (8+8 tuntia). Opintojakson sisältöalueita työstetään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen. Opintojaksoon sisältyy koulutustapahtuman suunnittelu, toteutus sekä arviointi. Lisäksi tehtävänä on suunnitella pitempikestoinen koulutustapahtuma luentomateriaalia sekä lähdekirjallisuutta hyödyntäen.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli työskentelet organisaatiossa, jossa koulutustapahtuman toteuttaminen (1op) on mahdollista, voit suorittaa tehtävän (1op) työpaikallasi (=koulutustapahtuman suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi).

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy seuraaviin opintojakson keskeisiin teemoihin
1. Perehtyminen valitsemaasi teemaan erilaisten tutkimusten tai tutkimusartikkeleiden viitekehyksessä.
2. Koulutustapahtuman suunnittelu valitusta teemasta didaktiikan kirjallisuutta hyödyntäen.
3. Kouluttajan toimiminen aidossa työelämäkontekstissa, jolloin suunnittelet, toteutat ja arvioit pitämääsi koulutusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli työskentelet organisaatiossa, jossa koulutustapahtuman toteuttaminen (1op) on mahdollista, voit suorittaa tehtävän (1op) työpaikallasi (=koulutustapahtuman suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi).

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuminen
Lähiopetus (8+8)
Itsenäinen työskentely (koulutustapahtuman toteuttaminen, oppimistehtävän tekeminen)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää asiantuntevasti didaktiikan käsitteitä. e. Osaat valita tarkoituksenmukaiset työskentelytavat valitsemallesi kohderyhmälle koulutustilanteessa ja perustella valintasi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen, koulutustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) osaat käyttää didaktiikan käsitteitä
e) osaat valita tarkoituksenmukaiset työskentelytavat valitsemallesi kohderyhmälle koulutustilanteessa ja perustella valintansa
c) suoriudut koulutustilanteen toteuttamisesta