Seikkailukasvatus ja Avartti (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DA64-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 30.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
- Maija-Sisko Kauppila
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
-
YPMI19KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä. Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa. Osoitat perehtyneisyyttä kansainväliseen Avartti-ohjelmaan ja hahmotat sen sijoittumisen suomalaisen nuorisokasvatuksen kentälle.
Sisältö
Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus ja Avartti-ohjelma tukeutuu? Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta? Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää? Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita? Mistä Avartti-ohjelman sisältö rakentuu?
Aika ja paikka
Avartti osuus (2op) on suoritettavissa itsenäisesti verkkokurssina. Ohjeet itsenäiseen suoritustapaan saat Maija-Sisko Kauppilalta. Verkkokurssin suorittaminen ei anna mahdollisuutta erilliseen todistukseen (vertaa työviikkopohjainen väylä).
Seikkailukasvatus osuus (3op) on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti. Suoritusohjeet opintojakson moodle alustalla.
Opiskelumateriaali
Moodlessa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Telemäki, M. ja Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö. Soveltuvin osin.
www.avartti.fi
Opettajan opintojaksolla jakama materiaali ja tutkimukset.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Avartin lähiopetus toteutetaan intensiivijaksona (16h) 12.-13.2.2020. Lähiopetus toteutetaan Avartti-toiminnan perusteet -koulutuksena ja siitä saa erillisen todistuksen (opiskelijalla 100% läsnäolovelvoite todistuksen saantiin). Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, valitse vaihtoehtoinen suoritustapa (opintoja nopeuttava oppimisväylä).
Seikkailukasvatus osion teoriaopetus toteutetaan osin luentoina ja osin yhteistoiminnallisena oppimisena alan artikkeleita lukien tammi-maaliskuun aikana. Opiskelija valitsee lisäksi yhden toiminnallisen seikkailun, johon osallistuu. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen keväällä/alkusyksyllä opintojakson moodlepohjalla.
HUOM! Seikkailukasvatuksen lähiopetuksesta voi olla pois vain kaksi kertaa. Opetusmenetelmänä käytetty yhteistoiminnallinen oppiminen edellyttää läsnäoloa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Avartti osuus (2op) on suoritettavissa myös itsenäisesti verkkokurssina. Ohjeet itsenäiseen suoritustapaan saat Maija-Sisko Kauppilalta. Verkkokurssin suorittaminen ei anna mahdollisuutta erilliseen todistukseen (vertaa työviikkopohjainen väylä).
Seikkailukasvatus osuus (3op) on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti, pystyt integroimaan suorituksen myös omaan työhösi. Suoritusohjeet opintojakson moodle alustalla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Avartti osuus (2op) on suoritettavissa itsenäisesti verkkokurssina. Ohjeet itsenäiseen suoritustapaan saat Maija-Sisko Kauppilalta. Verkkokurssin suorittaminen ei anna mahdollisuutta erilliseen todistukseen (vertaa työviikkopohjainen väylä).
Seikkailukasvatus osuus (3op) on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti. Suoritusohjeet opintojakson moodle alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Avartti osuus (2op) on suoritettavissa myös itsenäisesti verkkokurssina. Ohjeet itsenäiseen suoritustapaan saat Maija-Sisko Kauppilalta. Verkkokurssin suorittaminen ei anna mahdollisuutta erilliseen todistukseen (vertaa työviikkopohjainen väylä).
Seikkailukasvatus osuus (3op) on suoritettavissa kokonaan verkko-opintoina / itsenäisesti, pystyt integroimaan suorituksen myös omaan työhösi. Suoritusohjeet opintojakson moodle alustalla.
Opiskelijan työmäärä
Avartti 2op: lähiopetus 16 tuntia, itsenäisen työskentelyn osuus 38 tuntia.
Seikkailukasvatus 3op: teoriaopetus 24h. Käytännön seikkailut n. 8-16 opiskelijan pienryhmissä. 24h oma seikkailu, 33h itsenäiset tehtävät (artikkelit + modulitehtävä) ja oman seikkailun valmistelu. Yht. 81h
Lisätietoja opiskelijoille
Avartin lähiopetukseen ja Seikkailukasvatuksen toimintaosuuksiin ilmoittaudutaan syyslukukauden lopussa joulukuussa 2019. Tästä saatte lisätietoa ryhmänne moodlen kautta.
Seikkailukasvatusosiossa suositellaan lämpimästi lähiopetusta. Menetelmän ymmärtäminen ja haltuunotto varmempaa, helpompaa ja mukavampaa lähiopetuksessa. Mikäli tiedät, että et pysty osallistumaan lähiopetukseen, silloin tietenkin verkko-opiskelu vaihtoehtona.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä. c. Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä. f. Osaat toimia tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa seikkailukasvatukseen ja Avartti-toimintaan liittyviä tehtäväkokonaisuuksia.
d) Osaat toimia valitsemassasi seikkailutoiminnan ympäristössä ja kuvata toimintaa kasvatuksen viitekehyksessä.
f) Osaat toimia tavoitteellisesti tiimin jäsenenä seikkailun eri vaiheissa.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustaidot leiri- ja retkitoiminnasta. Esim. leiritoiminnan opintojakso suoritettuna.