Nuorisokulttuurit ja nuoruuden ilmiöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DA70-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 30.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Katri Schadewitz
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI18KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tarkastelet nuorisokulttuurien historiallisia ja yhteiskunnallisia lähtökohtia. Havaitset ja analysoit ajankohtaisia nuoruuden ilmiöitä nuorisokulttuurisessa viitekehyksessä. Tutustut nuoruutta käsittelevään historialliseen ja ajankohtaiseen tutkimustietoon.
Sisältö
Millaisia liikkeitä ja kehityskulkuja sisältyy nuorisokulttuurien historiaan? Millaista kuvaa media välittää nuorista? Millaisia ilmiöitä sisältyy nuorten verkkomaailmaan? Miten alakulttuurit ja nuoruuden ilmiöt ovat näkyneet eri aikoina? Miten eri aikojen nuorisotutkimus näkee nuoren yhteiskunnan jäsenenä?
Aika ja paikka
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajiin.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla opiskelija valitsee yhden seuraavista teoksista:
Johann Wolfgang von Goethe: Nuoren Wertherin kärsimykset.
J. D. Salinger: Sieppari ruispellossa.
Anna-Leena Härkönen: Häräntappoase.
Anja Kauranen: Sonja O. kävi täällä.
Nadja Summanen: Rambo.
Vilja-Tuulia Huotarinen Valoa valoa valoa
Lisäksi opintojaksolla jaetaan opiskelumateriaalia.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan nuorisokulttuureja eri vuosikymmenillä sekä niiden suhdetta laajemmin yhteiskunnallisiin tapahtumiin ja ilmiöihin. Opintojakso koostuu luennoista, nuoruutta tarkastelevan kaunokirjan lukemisesta ja nuoruuden ilmiöitä havainnoivista oppimistehtävistä. Opintojaksolla toteutetaan esityskokonaisuus nuorisokulttuureista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa kevään opintosi Juvenia Akatemiassa, jossa 4-6 hengen opiskelijatiimissä tartut nuorisokasvatuksen ajankohtaisiin teemoihin. Opiskeluusi laaditaan yksilöllinen ja täsmällinen opinnollistamissuunnitelma. Oppimiseesi saat ohjausta sekä Juvenian työntekijöiltä että oman koulutuksesi nimetyiltä työelämäopettajilta. Tarkempi infotilaisuus asiasta järjestetään 18.11.2019 klo 14-16 (A117).
Työhön integroitu oppimisväylä:
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit suorittaa kevään opintosi Juvenia Akatemiassa, jossa 4-6 hengen opiskelijatiimissä tartut nuorisokasvatuksen ajankohtaisiin teemoihin. Opiskeluusi laaditaan yksilöllinen ja täsmällinen opinnollistamissuunnitelma. Oppimiseesi saat ohjausta sekä Juvenian työntekijöiltä että oman koulutuksesi nimetyiltä työelämäopettajilta. Tarkempi infotilaisuus asiasta järjestetään 18.11.2019 klo 14-16 (A117).
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta tarjotaan 54 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti nuoruuteen ja nuorisokulttuureihin liittyviä käsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa nuorisokulttuureista ja nuoruuteen liittyvistä ilmiöistä. c. Hahmotat nuorisokulttuurien merkityksen nuorten elämässä ja laajemmin yhteiskunnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti nuoruuteen ja nuorisokulttuureihin liittyviä käsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa nuorisokulttuureista ja nuoruuteen liittyvistä ilmiöistä.
c. Hahmotat nuorisokulttuurien merkityksen nuorten elämässä ja laajemmin yhteiskunnassa.