Sosiaalipedagogiikka kasvatuksellisena viitekehyksenä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DA71-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Sari Miettinen
Vastuuopettaja
Sari Miettinen
Ryhmät
-
YPMI18KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osoitat perehtyneisyyttä sosiaalipedagogiikan teoriaperinteen historiaan. Osaat kuvailla sosiaalipedagogiikkaa toimintajärjestelmänä, jolla on oma tehtäväkenttänsä yhteiskunnassa. Pohdit erilaisten projektien tavoitteita ja kohderyhmiä sosiaalipedagogiikan tarjoamien käsitteiden ja näkökulmien avulla.
Sisältö
Miten sosiaalipedagogiikka on syntynyt? Mikä tehtävä sosiaalipedagogiikalla on yhteiskunnassa? Millaisia kohderyhmiä ja tavoitteita sosiaalipedagogiikalla on? Miten sosiaalipedagogiikka voi toimia erilaisten projektien taustateoriana.
Opiskelumateriaali
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.
Sosiaalipedagogiset aikakauskirjat
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Itsenäisesti ja ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luento, oppimistehtävien tekeminen, tenttiin lukeminen ja muu lukeminen, yhteistoiminnallinen oppiminen
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Itsenäinen oppimistehtävä. Tehtävän saa vastuuopettajalta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen oppimisväylä: 48 h lähiopetusta + 87 h itsenäistä työskentelyä
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: 135 h itsenäistä työskentelyä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti sosiaalipedagogiikan käsitteistöä. b. Osaat etsiä tietoa sosiaalipedagogiikan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa sosiaalipedagogiikan tehtäväkokonaisuuksia nuorisokasvatuksen kentällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Sisältää myös itsearvioinnin. Tarkemmat kriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa