Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU17-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI20SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin.
Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.
Sisältö
Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat?
Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisokasvatuksessa työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään?
Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojaksolla toteutetaan reflektoiva vierailukäynti yhteisökasvatusta toteuttavaan organisaatioon. Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä)
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa kevään opintosi Juvenia Akatemiassa, jossa 4-6 hengen opiskelijatiimissä tartut nuorisokasvatuksen ajankohtaisiin teemoihin. Opiskeluusi laaditaan yksilöllinen ja täsmällinen opinnollistamissuunnitelma. Oppimiseesi saat ohjausta sekä Juvenian työntekijöiltä että oman koulutuksesi nimetyiltä työelämäopettajilta (Katja Komonen ja Sari Miettinen). Juvenia Akatemiasta järjestetään infotilaisuus.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus n.50 tuntia , itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.