Siirry suoraan sisältöön

Jätehuolto ja pilaantuneet maat (5 op)

Toteutuksen tunnus: YT00AF79-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 22.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Ympäristöteknologian koulutus

Opettaja

  • Joanna Hämäläinen

Vastuuopettaja

Joanna Hämäläinen

Ryhmät

  • YTMI17SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto

Tavoitteet

Sinä tiedät EU:n ja Suomen jätepolitiikan ja –lainsäädännön pääperiaatteet, osaat kuvata jätehuollon nykytilan, sekä tunnet tärkeimmät yhdyskuntien jätehuoltotoiminnot. Osaat kuvata yleisimmät maaperän pilaantumista aiheuttavat toiminnot ja vierasaineiden leviämiseen ja ympäristön tilaan vaikuttavat tekijät. Osaat arvioida pilaantumisen määrän, ympäristö- ja terveysriskit, sekä tunnet keskeiset pilaantuneiden maiden kunnostusmenetelmät ja lainsäädännön.

Sisältö

Miten jätehuolto Suomessa toimii ja miten toimintaa ohjataan (lainsäädäntö, poliittiset linjaukset)?
Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kaupunkien ja haja-asutusalueiden jätehuoltoon liittyy?
Mitkä toiminnot, yhdisteet ja olosuhteet voivat aiheuttaa maaperän pilaantumisen?
Mitkä tekijät ovat vaikuttamassa vierasaineiden käyttäytymiseen maaperässä?
Mitä ovat maaperän pilaantumiseen liittyvät ympäristö- ja terveysriskit?
Mitkä tekijät vaikuttavat maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen määrittelyyn?
Mitä ovat pilaantuneen maaperän puhdistusmenetelmät?

Aika ja paikka

Perehdyt itsenäisesti opintojakson tavoitteiden mukaiseen materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja/tai osallistut tenttiin tai muun ryhmän opetukseen. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit sopia opettajan kanssa, kuinka näytät osaamisesi. Näytöllä voit osoittaa sitä osaamista, josta sinulla ei ole korkeakoulutasoista todistusta suorituksesta.

Opiskelumateriaali

Lähiopetuskerroilla ja Moodlessa esillä oleva materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojakson tavoitteiden mukaiseen materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät ja/tai osallistut tenttiin tai muun ryhmän opetukseen. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit sopia opettajan kanssa, kuinka näytät osaamisesi. Näytöllä voit osoittaa sitä osaamista, josta sinulla ei ole korkeakoulutasoista todistusta suorituksesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

135 tuntia sisältäen lähiopetuksen, oppimistehtävät, itsenäisen opiskelun ja tentin.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat arviointikriteerit esitetään opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan