Pelikasvatuksen perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: VV00ES13
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
05.01.2024 - 28.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Osku Kiri
Vastuuopettaja
Osku Kiri
Tavoitteet
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Opintojakson aikana erikseen ilmoitettavat aineistot.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat. Opintojakson lähitapaamiset tapahtuvat Kotkan kampuksella, mutta jakso on opiskeltavissa myös muilta kampuksilta käsin.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen ei edellytä edeltäviä mediakasvatuksen opintoja,
Opintojakso sisältää yhteisiä tapaamista, jotka ryhmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Jakson opettajat sijoittavat lähitapaamisten ajat viikoille 2-8 ( 8.1.-23.2) niin, että päällekkäisyyttä muiden opintojen kanssa on mahdollisimman vähän.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
05.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
- Olet perehtynyt pelikasvatuksen sekä pelisivistyksen käsitteisiin
- Olet perehtynyt digitaaliseen pelaamiseen yhteiskunnallisena mediakulttuurin ilmiönä, digitaalisen pelaamisen käsitteisiin, määritelmiin ja keskeisimpiin lajityyppeihin.
- Sinulla on käsitys digitaalisen pelaamisen erilaisista funktioista.
- Olet perehtynyt siihen, miten digitaalista pelaamista voidaan hyödyntää sosiaalialalla.
- Kykenet tarkastelemaan kriittisesti digitaalista pelaamista ja olet perehtynyt hyvinvoinnin kannalta sen kielteisiin ilmiöihin.
- Sinulla on kosketus digitaaliseen pelaamiseen oman toiminnan kautta.
Sisältö
- Mitä ovat pelikasvatuksen, pelisivistyksen, digitaalisen pelaamisen ja pelikulttuurin käsitteet, määritelmät ja keskeisimmät lajityypit?
- Mitä on digitaalinen pelaaminen kulttuurisena ja mediakulttuurisena ilmiönä?
- Millaista on digitaalinen pelaaminen sosiaalialan toimintaympäristössä?
- Millaisia ovat digitaalisen pelaamisen hyvinvoinnin kannalta myönteiset ja kielteiset ilmiöt?
Opiskelumateriaali
Kurssilla ilmoitettavat aineistot.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa kuukausittaiset lähitapaamiset ja itsenäinen etätyöskentely vuorottelevat.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen ei edellytä edeltäviä mediakasvatuksen opintoja, mutta Mediakasvatuksen perusteet -opintojakson suorittaminen ennen tai samaan aikaan on suotavaa.
Opintojakso sisältää kymmenen (10) koko ryhmän yhteistä tapaamista. Tapaamiset rytmittyvät tiedollisiin ja toiminnallisiin osiin. Tiedollisissa osissa tarkastellaan digitaalista pelaamista erilaisista sosiaalialaa koskevista näkökulmista. Toiminnalliset osat koostuvat omasta pelaamisesta ja pelaamisen reflektiosta.
Lähitapaamisten päivämäärät kevätlukukaudella 2023 ovat:
- keskiviikko 25.1. klo 12.45–16
- keskiviikko 1.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 22.2. klo 12.45–16
- keskiviikko 8.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 22.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 29.3. klo 12.45–16
- keskiviikko 5.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 19.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 26.4. klo 12.45–16
- keskiviikko 3.5. klo 12.45–16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty