Siirry suoraan sisältöön

Testausviestintä (5op)

Toteutuksen tunnus: VV00DW55-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.08.2025 - 13.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Opetuksen hallinto ja kehittäminen
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 10
Opettajat
Ulla Vihanta
Ulla Opettaja
Vastuuopettaja
Ulla Opettaja
Ajoitusryhmät
Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KKTESTIMUO
KKTESTIMUO
Pienryhmät
Ryhmä A
Ryhmä B
Opintojakso
VV00DW55

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 12.09.2025 klo 08:15 - 10:15
(2 t 0 min)
Testausviestintä VV00DW55-3007
VT_SA1 Virtuaalitila 1, Savonlinna
Pe 12.09.2025 klo 10:45 - 12:30
(1 t 45 min)
Testausviestintä VV00DW55-3007
VT_SA1 Virtuaalitila 1, Savonlinna
Pe 12.09.2025 klo 13:15 - 15:30
(2 t 15 min)
Testausviestintä VV00DW55-3007
VT_SA1 Virtuaalitila 1, Savonlinna
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnistat omat vahvuutesi ja kehittämiskohteesi ja pyrit kehittämään itseäsi määrätietoisesti asiantuntijaviestijänä. Ylläpidät ja kehität ammatillista viestintäosaamistasi muun muassa alakohtaisen kirjallisuuden avulla.
Tuotat muodoltaan, sisällöltään ja kieliasultaan huoliteltuja opiskelun ja työelämän tekstejä. Käytät niiden viimeistelyssä ajantasaisia ohjeita ja julkaisemisessa sopivia viestintävälineitä ja -foorumeita.
Syvennät kokous- ja neuvottelutaitojasi. Kehität esiintymisvalmiuksiasi asiantuntijaviestijänä.
Hallitset tekstien ja suullisten tilanteiden tyylin.

Sisältö

Miten ylläpidät ja kehität ammatillista viestintäosaamistasi erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa?
Millaisia ovat huolitellut opiskelun ja työelämän tekstit? Millaisilla viestintäfoorumeilla niitä julkaistaan? Tunnetko asiantuntijaviestinnän ohjeistukset ja tyyliseikat?
Miten syvennät ja kehität kokous- ja neuvottelutaitojasi ja esiintymisvalmiuksiasi?
Opintojakson voit rakentaa valitsemalla kehittämistarpeittesi mukaisesti valitsemalla 1–5 op seuraavista osa-alueista:
Esiintymistaito 1 op
Neuvottelu- ja kokoustaito 1 op
Asiantuntijaviestinnän trendit 1 op
Kielenhuolto ja asiakirjaviestintä 1 op
Tiedota ja viesti tieteestä 1 op

Arviointi

Asiantuntijaviestintä-opintojakso sijoittuu edistyneen osaamisen vaiheeseen. Opintojakson arvioinnissa korostuvat kriteerit a, b, e ja g. Tason 3 saavuttanut opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Tason 3 saavuttaneen opiskelijan suoritus voidaan hyväksyä.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Vilkka, H., 2015 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 tai muu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYPro.
• Kananen, J.: lukuisia tutkimustyön ja kehittämistyön kirjoja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekemiseen

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa/suullisissa harjoituksissa/työelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu xxx luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään projektitehtävä/harjoitustyö/simulaatioharjoitus/osaamisen näyttö.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja ....
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: xxxx 3op ja xxxx 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään työelämävierailu/ja / simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. (Kuvaa tarkemmin)
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti/Opintojakson päätteeksi tentti Exam-tenttiakvaariossa kampuksella/Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. xx t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. xx t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kuvaa Peppiin merkityt toteutuksen osat ja niiden suhteellinen osuus toteutuksesta. Kuvaa myös eri osioiden suoritustapa erityisesti, jos suoritustavat ovat erilaiset.

Lisätietoja opiskelijoille

Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
promote the application of ethical principles in unfamiliar situations.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää X:n ja Y:n tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.”

Ilmoita opintojakson arviointiasteikko yllä: 1–5 tai hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
e. soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
promote the application of ethical principles in unfamiliar situations.

Esitietovaatimukset

Viestintätaidot-opintojakso tai vastaava osaaminen

Siirry alkuun