Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3317

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Tarja Isokääntä
Katja Komonen
Vastuuopettaja
Katja Komonen
Ryhmät
YPKV24KM
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
MO00DS25

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 13.01.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 03.02.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 02.03.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 23.03.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 13.04.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 04.05.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3317
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Arviointi

Osaat
- käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
- arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmä ja tekniikat ja perustella valintaasi
- soveltaa kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytössä Learn-alusta, jolta löytyy opintojakson tehtävissä tarvittava kirjallisuus. Lisäksi opintojakson opiskelumateriaalina toimii opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuskirjallisuus, jota opiskelija hakee itsenäisen tiedonhaun kautta.

Esimerkkejä opiskelijamateriaalista:

Alasuutari, P. 2012. Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2011. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Kirjayhtymä. Helsinki.
Nummenmaa, L., Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2014. Tilastollisten menetelmien perusteet. Sanomapro.
Pahkinen, E. 2012. Kyselytutkimuksen otantamenetelmät ja aineistoanalyysi. Jyväskylän yliopisto.
Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I: metodin valinta ja aineiston keruu. PS-kustannus. Jyväskylä.
Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. PS-kustannus.
Valli, R. 2015. Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS-kustannus. Jyväskylä
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi.
Åkerblad, L. & Seppänen-Järvelä, R. 2024. Monimenetelmällinen tutkimus. Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso koostuu seuraavasta kahdesta osasuorituksesta, jotka arvioidaan erikseen: Tutkimusosaaminen 4 op ja Raportointi 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

Tutkimusosaaminen, 4 op, vastuuopettaja Katja Komonen

Osallistut työjärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen ja ohjaukseen Teams-ympäristössä. Aikataulutettua kontaktiopetusta on yhteensä 24h.

Opetus sisältää luento-opetusta tutkimustyön teoreettisista ja metodisista lähtökohdista sekä niitä soveltavia, oman opinnäytetyön käynnistämistä ja tekemistä edistäviä yksilö- ja ryhmäharjoituksia.

Tutkimusosaamisen osio sisältää seuraavan arvioitavan tehtävään, joka tehdään opinnäytetyön toteutustavan mukaisesti yksilö- tai paritehtävänä:
- Tehtävä 1. Oman opinnäytetyön tietoperusta, 8-10 sivua.

Raportointi, 1 op, vastuuopettaja Tarja Isokääntä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kiinnittyy vahvasti opiskelijan omaan opinnäytetyöhön. Amk-opinnäytetyö on työelämälähtöinen, joten työelämäyhteistyö rakentuu opinnäytetyöhön liittyvän työelämätahon kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla laadittavien tehtävien palautusajat ovat:


Tehtävä 1. Oman opinnäytetyön tietoperusta, 8-10 sivua, palautus 30.4.2026.

Mikäli opiskelija ei palauta tehtäviä määräajassa opintojakso arvioidaan hylätyksi. Opintojakson uusintakerrat tutkimusosaamisen ja raportoinnin tehtävien palauttamisen osalta ovat:
- 15.5.2026
- 31.5.2026.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu neljän opintopisteen laajuiseen tutkimusosaamisen osuuteen ja yhden opintopisteen laajuiseen raportoinnin osuuteen.

Tutkimusosaamisen osuus koostuu 24 tunnin kontaktiopetuksesta ja 76 tunnin itsenäisestä työskentelystä. Kontaktiopetus koostuu luennoista ja tuntiharjoitteista. Itsenäinen työskentely pitää sisällään seuraavat suoritukset:
- Oman opinnäytetyön tietoperusta, joka palautetaan 30.4.2026 (8-10 sivua)

Raportoinnin osuus koostuu verkossa tehtävistä, melko pienimuotoisista tehtävistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin käynnistymistä ja oman opinnäytetyön tekemistä. Opintojakso on siten tarpeen ajoittaa käynnistymään samaan aikaan Opinnäytetyön ideointi- ja suunnittelu-opintojakson kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimusosaamisen osuus arvioidaan 1-5. Hyväksytty suorittaminen edellyttää

- oman opinnäytetyön tietoperustan (noin 8-10 sivua) hyväksyttyä laatimista. Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5.


Raportoinnin osasuoritus arvioidaan hyväksytty-hylätty. Osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää määräajassa hyväksyttävästi palautettuja tehtäviä.

Opintojakson kokonaisarvosana kirjautuu näkyviin vasta kun sekä tutkimusosaamisen että tieteellisen viestinnän osiot on suoritettu.

Siirry alkuun