Research and development skills (5cr)
Code: MO00DS25-3327
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 31.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Health, Social Services and Physical Education
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physical Education
- Teachers
- Hannele Ylönen
- Anna-Kaisa Hokkanen
- Groups
-
LISA24KPPhysical Education, full-time studies
- Course
- MO00DS25
Unfortunately, no reservations were found for the realization Research and development skills MO00DS25-3327. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:
You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.
Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits
You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.
Content
Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:
What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?
Degree programme specific content, 3 ECTS credits
What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?
Evaluation
The student is able to
- use professional concepts of research and development
- assess critically the sourse of information
- select the appropriate models, methods and technologies and validate his/her selection
- apply the bases of research ethics
Course material
Bachelor's thesis 15 ECTS credits
Study forms and methods
Opintojakso toteutetaan kaksiosaisena oppimisprosessina (osa a. ja osa b.). Ensimmäisen osa a. tavoitteena on rakentaa kokonaisviitekehys opinnäytetyön prosessista ja erilaisista muodoista yleisellä tasolla, tieteellisestä viestinnästä ja kirjoittamisesta, tutkimuksen tekemisen perusteista sekä tutkimuksellisen kehittämistyön otteesta ja niihin liittyvistä eri elementeistä sekä hyvän tieteellisen käytänteiden perusteista. Osa a:n aikana opiskelijan tavoitteena on määritellä opinnäytetyön ideavaiheen raami yhdessä opinnäytetyön parin kanssa,ja vahvistaa ont:n toimeksi-antaja.
Toisen osa b:n tavoitteena on saada kokonaiskuva Xamkin opinnäytetyöprosessin eri osista, omaan opinnäytetyön ideaan soveltuvista tutkimuksellista kehittämismenetelmistä, opinnäytetyön rakenteesta sekä tutustua opinnäytetyöprosessiin liittyviin toimintajärjestelmiin.
Liikunnan koulutuksen opinnäytetyöprosessin vaihe 1. on täten sidottu aikataulullisesti kulkemana rinnakkain Tutkimus-ja kehittämisosaamisen opintojakson kanssa. Tämä tarkoittaa opintojakson rinnalla toteutuvaa itsenäistä 5 opintopisteen työskentelyä Opinnäytetyön idea- ja suunnitelmavaiheen osalta.
RDI and work-related cooperation
Työelämäyhteistyö nivoutuu rinnalla kulkevan Opinnäytetyön idea-ja suunnitelmavaiheen edistämiseen.
Timing of exams and assignments
Opintojaksolla yksi opintojakson aineistoon pohjatuva Learn-tentti, joka sijoittuu syysloman jälkeiseen aikaan. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson orientaatiotunnilla. Pedagoginen oppimisprosessi sisältää oppimista ja omaa opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua tukevia / valmistavia tehtöviä. Opintojaksoon liittyviä tehtäviä tai muita palautuksia ei oteta vastaan opintojakson päättymisen jälkeen. Opintojakso alkaa 12.1.2026 ja päättyy viimeistään 31.5.2026. Tarkka opintojakson päättyminen ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Student workload
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten dialogisena ryhmätyöskentelynä, itsenäisenä verkko-pohjaisena työskentelynä- ja tiimityöskentelynä.
HUOM:Opinnäytetyön idea- ja suunnitelmavaiheen 5 op. resurssointi on opiskelijan vastuulla mitoittaa Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojakson 5 op. rinnalle. Opinnäytetyön eri vaiheiden opintojaksoja ei viedä lukukujärjestykseen, mikä tarkoittaa opiskelijan itseohjautuvaa työskentelyn mitoittamista, aikatauluttamista ja itsensä johtamista TKO-opintojakson aikataulun mukaisessa raamissa.
Further information
Opintojakson orientaatio järjestetään aina kampuksella ja etäyhteyllä osallistuminen ei ole mahdollista. Orientaation lopuksi pidetään opinnäytetyön info osa A. mikä on pakollinen Liikunnan koulutuksen opinnäytetyön suoritusvaatimus, jotta Opinnäytetyön idea- ja suunnitelmavaihe 5 op. voi käynnistyä. Täten opiskelijan velvoitteena on osallistua kampuksella toteutuvaan orientaatioon.
Evaluation scale
Approved/Failed
Assessment methods and criteria
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja oppimistehtäviin liittyvät prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.