Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3327

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Liikunnanohjaajakoulutus
Opettajat
Hannele Ylönen
Anna-Kaisa Hokkanen
Ryhmät
LISA24KP
Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Opintojakso
MO00DS25

Toteutukselle Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3327 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Arviointi

Osaat
- käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
- arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmä ja tekniikat ja perustella valintaasi
- soveltaa kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita

Opiskelumateriaali

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uud. p. 3.-4. uud. p. [Helsinki]: Sanoma Pro.
Vilkka. H. 2021. Tutki- ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Suositeltava oheislukemisto: Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkai-sut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kaksiosaisena oppimisprosessina (osa a. ja osa b.). Ensimmäisen osa a. tavoitteena on rakentaa kokonaisviitekehys opinnäytetyön prosessista ja erilaisista muodoista yleisellä tasolla, tieteellisestä viestinnästä ja kirjoittamisesta, tutkimuksen tekemisen perusteista sekä tutkimuksellisen kehittämistyön otteesta ja niihin liittyvistä eri elementeistä sekä hyvän tieteellisen käytänteiden perusteista. Osa a:n aikana opiskelijan tavoitteena on määritellä opinnäytetyön ideavaiheen raami yhdessä opinnäytetyön parin kanssa,ja vahvistaa ont:n toimeksi-antaja.

Toisen osa b:n tavoitteena on saada kokonaiskuva Xamkin opinnäytetyöprosessin eri osista, omaan opinnäytetyön ideaan soveltuvista tutkimuksellista kehittämismenetelmistä, opinnäytetyön rakenteesta sekä tutustua opinnäytetyöprosessiin liittyviin toimintajärjestelmiin.

Liikunnan koulutuksen opinnäytetyöprosessin vaihe 1. on täten sidottu aikataulullisesti kulkemana rinnakkain Tutkimus-ja kehittämisosaamisen opintojakson kanssa. Tämä tarkoittaa opintojakson rinnalla toteutuvaa itsenäistä 5 opintopisteen työskentelyä Opinnäytetyön idea- ja suunnitelmavaiheen osalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö nivoutuu rinnalla kulkevan Opinnäytetyön idea-ja suunnitelmavaiheen edistämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla yksi opintojakson aineistoon pohjatuva Learn-tentti, joka sijoittuu syysloman jälkeiseen aikaan. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson orientaatiotunnilla. Pedagoginen oppimisprosessi sisältää oppimista ja omaa opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua tukevia / valmistavia tehtöviä. Opintojaksoon liittyviä tehtäviä tai muita palautuksia ei oteta vastaan opintojakson päättymisen jälkeen. Opintojakso alkaa 12.1.2026 ja päättyy viimeistään 31.5.2026. Tarkka opintojakson päättyminen ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten dialogisena ryhmätyöskentelynä, itsenäisenä verkko-pohjaisena työskentelynä- ja tiimityöskentelynä.

HUOM:Opinnäytetyön idea- ja suunnitelmavaiheen 5 op. resurssointi on opiskelijan vastuulla mitoittaa Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojakson 5 op. rinnalle. Opinnäytetyön eri vaiheiden opintojaksoja ei viedä lukukujärjestykseen, mikä tarkoittaa opiskelijan itseohjautuvaa työskentelyn mitoittamista, aikatauluttamista ja itsensä johtamista TKO-opintojakson aikataulun mukaisessa raamissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatio järjestetään aina kampuksella ja etäyhteyllä osallistuminen ei ole mahdollista. Orientaation lopuksi pidetään opinnäytetyön info osa A. mikä on pakollinen Liikunnan koulutuksen opinnäytetyön suoritusvaatimus, jotta Opinnäytetyön idea- ja suunnitelmavaihe 5 op. voi käynnistyä. Täten opiskelijan velvoitteena on osallistua kampuksella toteutuvaan orientaatioon.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson orientaatiotunnilla kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä. Opiskelijan velvoitteena on osallistua orientaatiotunneille, jotta opintojakson tarkemmat ohjeet ja oppimistehtäviin liittyvät prosessit ovat selviä heti opintojakson alussa.

Siirry alkuun