Siirry suoraan sisältöön

Ensihoitajakoulutus

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
ensihoitaja (AMK)

Laajuus:
240 op

Opintojen tavoite

Valmistuttuasi ensihoitajaksi (AMK) sinulla on vahva käytännön hoitotyön osaaminen sekä edistyneet valmiudet suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää eri-ikäisten potilaiden ja asiakkaiden hoitotyötä. Ensihoitajana toimit terveydenhuollossa kiireellisen hoidon asiantuntijana.

Ensihoitotyössä korostuvat äkillisesti sairastuneen tai vammautuneen potilaan tilan arviointi, potilaan peruselintoimintojen käynnistäminen, ylläpitäminen ja turvaaminen. Tehtävässä vaaditaan hoito- ja lääketieteellisen sekä monialaisen tiedon omaksumista ja soveltamista käytännön ensihoitotilanteisiin.

Potilaan huolellisen yleistilan tutkimisen ja haastattelun jälkeen siirryt oirekohtaiseen tutkimiseen ja haastatteluun arvioiden potilaan vointia oireiden erityispiirteiden mukaan. Ensihoitajana sinun on tehtävä itsenäisesti ja viiveettä työdiagnoosi hoitovaihtoehtoineen ja hoitopäätös, vaikka esitiedot olisivatkin puutteellisia ja hoitoympäristö vaativa. Tästä syystä tarvitset hyvää paineensietokykyä. Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnin perusteella potilas siirretään ambulanssilla tarvittaessa jatkohoitoon terveyskeskukseen tai sairaalaan.

Ensihoitaja tekee yhteistyötä muiden ensihoitopalveluketjuun kuuluvien henkilöiden sekä eri viranomaisten, kuten poliisin, pelastustoimen ja sosiaalipalvelun kanssa. Ensihoitopalvelu on osa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta.

Koulutuksen sisältö

Ensihoitajan tutkinto rakentuu ydinosaamisesta ja täydentävästä osaamisesta.

Ydinosaamista ovat ne tiedot, taidot ja pätevyys, jotka ensihoitajan on hallittava työelämässä ja jotka ovat pohja uuden oppimiselle. Täydentävä osaaminen syventää ja laajentaa tutkinnon ydinosaamista ensihoidossa.

Ensihoitajatutkinnon opetussuunnitelman perustana ovat EU-direktiivit yleissairaanhoitajuudesta (180 op) sekä valtakunnallisesti määritellyt yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset, joihin sisältyy myös ammattikorkeakoulun yhteisiä osaamisalueita. Osaamisalueet sisältyvät moduuleihin ja opintojaksoihin.

Ammattikorkeakoulututkinnon yhteinen osaaminen koostuu seuraavista osaamisalueista:
• itsensä kehittäminen
• eettinen osaaminen
• viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
• kehittämistoiminnan osaaminen
• organisaatio- ja yhteiskuntaosaaminen
• kansainvälisyysosaaminen.

Kansallisesti määritelty Yleissairaanhoitajan (180 op) tutkintokohtainen osaaminen osaamisalueittain:
• ammatillisuus ja eettisyys
• asiakaslähtöisyys
• kommunikointi ja moniammatillisuus
• terveyden edistäminen
• johtaminen
• tiedonhallinta
• ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
• kliininen hoitotyö
• näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• yrittäjyys ja kehittäminen
• laadun varmistus
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
• potilasturvallisuus.

Kansallisesti määritellyt ensihoitajan (AMK) osaamisalueet ovat
• hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko
• potilasturvallinen hoitotason ensihoitotyö
• ensihoito-lääketiede ja farmakologia
• ensihoidon teknologian käyttö
• ensihoitotyön operatiivinen johtaminen
• ensihoidon palvelujärjestelmä
• sairaanhoito.

Ensihoitajan opinnot muodostuvat seuraavista moduuleista:

Ydinosaaminen
• Hoitotyön ammatilliset perusteet
• Kieli- ja viestintäopinnot
• Terveyden edistäminen
• Näyttöön perustuva hoitotyö
• Kliininen hoitotyö
• Opinnäytetyö
• Kliininen harjoittelu

Täydentävä osaaminen
• Ensihoidon perusosaaminen
• Ensihoidon erityisosaaminen
• Ensihoidon syventävä osaaminen
• Vapaasti valittavat opinnot

Koulutuksen aikana harjoitellaan erilaisia hoito- ja ohjaustilanteita. Nykyaikaiset simulaatio- ja harjoittelutilat uudenaikaisilla laitteilla ja välineillä varustettuna mahdollistavat todentuntuiset oppimistilanteet.

Opiskelusta noin kolmasosa on kliinistä harjoittelua, jossa perehdyt ohjatusti keskeisiin käytännön työtehtäviin ja sovellat oppimiasi tietoja ja taitoja työelämään. Harjoitteluja suoritetaan perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon eri yksiköissä sekä kolmannen sektorin toimipisteissä, joissa sairaanhoitajat ja ensihoitajat työskentelevät. Täydentävässä osaamisessa harjoittelu suoritetaan ensihoidon palveluketjussa, ambulanssissa ja akuuttihoidon yksiköissä sairaalassa.

Valinnaisissa opinnoissa on tarjolla esimerkiksi innovaatio- ja yrittäjyysopinnot, digitaalisen tiedon hallinta ja palvelut sekä Venäjä-opintoja.
Kieli- ja viestintäopinnot auttavat sinua viestimään suullisesti ja kirjallisesti sairaanhoitajan ammatissa. Kykenet kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen ruotsin ja englannin kielellä.


Opintojen toteutus ja joustavat oppimisväylät

Opintojesi alussa kanssasi tehdään henkilökohtainen opinto- ja urasuunnitelma (HOPS), jonka aikana sinua tuetaan muun muassa opintoihisi, harjoitteluusi, opinnäytetyöhösi ja kansainvälisyyteen liittyvissä valinnoissasi. Tavoitteena on, että voit suunnitella opintosi mahdollisimman hyvin elämäntilanteesi mukaan.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella on tarkoitus tehdä opiskelusta mielekästä. Voit osoittaa ja näyttää aiemmin hankitun osaamisesi, jolloin voit keskittyä uuden oppimiseen ja kehittämään asioita ja osaamista, jotka vaativat lisää opiskelua. Oleellista on, että osaaminen vastaa tutkinnon ja opintojakson tavoitteita.

Työviikkopohjainen opiskelu

Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opinnot sisältävät lähi- ja verkko-opiskelua sekä harjoittelua ja simulaatioita eri toimintaympäristöissä.

Miten koulutuksessa on käytännössä mahdollista nopeuttaa opintoja?

Voit nopeuttaa opintojasi opintojen eri vaiheissa opintojaksojen edeltävyysehtojen asettamissa rajoissa. Opintoja nopeuttaessasi kannattaa tehdä hyvää etukäteissuunnittelua, koska oppiminen ja etenkin osaamisen saavuttaminen vaativat aikaa. Voit valita itsenäisiä suoritustapoja, esim. verkkototeutuksia ja valita opintoja koulutusalasi muiden ryhmien toteutuksista sekä suorittaa kesäopintoja. Opintojen nopeuttaminen edellyttää sinulta hyvää ajankäytön suunnittelua ja valmiutta itsenäiseen opiskeluun. Mikäli sinulla on opintojaksoon liittyvää aiempaa osaamista, esimerkiksi opintoja tai työkokemusta, on mahdollista, että se hyväksiluetaan joko kokonaan tai osittain.

Miten koulutuksessa on käytännössä mahdollista yhdistää työssäkäyntiä ja opiskelua?

Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.

Kun sinulla on vähintään 140 opintopistettä suoritettuna, saat tehdä sairaanhoitajan sijaisuuksia. Näitä sijaisuuksia voidaan hyväksilukea sinulle osaksi harjoitteluja.

Opintojen ohjaus

Xamkissa tuetaan opiskelijoita kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Käytettävissäsi kampuksilla on myös opintopalveluneuvoja ja opiskeluhyvinvoinnin asiantuntija.

BYOD – Bring Your Own Device

Xamkin opiskelijoilta edellytetään omien päätelaitteiden käyttöä (esim. kannettavia tietokoneita).

Uramahdollisuudet

Tutkinnon suoritettuasi voit työllistyä sekä ensihoitajana että sairaanhoitajana. Ensihoitajatutkinto antaa ns. yleissairaanhoitajan kelpoisuuden ja sairaanhoitajan EU-direktiivien mukaisen pätevyyden. Valmistuttuasi ensihoitajaksi saat kaksi tutkintonimikettä, sairaanhoitaja (AMK) ja ensihoitaja (AMK). Ammatinharjoittamisoikeuden saat sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta.

Työpaikkoja on ensihoitopalvelussa ambulanssissa, erikoisairaanhoidossa mm. päivystys- ja tehoyksiköissä, perusterveydenhuollossa mm. vastaanotto- ja päivystysyksiköissä, yrityksissä mm. yksityisissä ambulansseissa sekä alan kansainvälisissä tehtävissä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Lähes puolet ensihoitajaopinnoista tapahtuu työelämäyhteistyössä. Harjoittelut eri toimintaympäristöissä vahvistavat työelämätaitojasi ja toimintaa monialaisissa verkostoissa. Opinnäytetyöt liittyvät alueellisiin kehittämishankkeisiin tai muulla tavoin vastaavat työelämän kehittämistarpeisiin.

Tutkimus- ja kehitystoiminnan ja opetuksen yhteistyö antaa sinulle oppimismahdollisuuksia ja kokemuksia käyttäjälähtöisistä kehittämistehtävistä, jotka kytkeytyvät alueellisiin, kansallisiin tai eurooppalaisiin yhteistyöverkostoihin.

Ensihoitajakoulutus kuuluu Xamkin tutkimustoiminnan kestävän hyvinvoinnin painoalaan. Sen keskeisiä tavoitteita ovat yksittäisten ihmisten ja kokonaisten yhteisöjen hyvinvoinnin edistäminen sekä uusien palvelumallien kehittäminen. Tutkimus- ja kehityshankkeissa pääset mukaan monialaiseen yhteistyöhön alueen toimijoiden, korkeakoulun henkilöstön ja (monialaisten) opiskelijatiimien kanssa. Aalto-yliopisto uutena yhteistyökumppanina avaa koulutuksen ja TKI-toiminnan mahdollisuuksia esimerkiksi digitalisaation ja hoitoympäristöjen esteettisyyden kehittäminen.

Koulutuksen oppimisympäristöt

Kotkassa oppimisympäristöön kuuluu ambulanssi, kerrostalokoti, simulaatiotilat ja monipuolinen ulkoalue, joissa harjoitellaan äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan hoidon tarpeen arviointia ja kiireellisen hoidon antamista sekä potilaan kuljettamista kampuksen harjoitussairaalan ensiapupoliklinikalle.

Ensihoitajakoulutuksessa opitaan paljon simulaatioiden avulla. Kotkan kampuksella on Euroopan ainoa opetuskäytössä olevalla ambulanssisimulaattori. Uudistettuihin opetustiloihin on luotu virtuaalinen tila, jossa on liikealustalla toimiva, täydellisesti hoito- ja viestintävarustettu ambulanssi sekä laajat seinänäytöt, joille heijastetaan erilaisia harjoitteluympäristöjä.

Ambulanssisimulaattorilla pääset harjoittelemaan todenmukaisia tilanteita, kuten itse ajoa ja kuljetuksen aikaista potilaan valvontaa ja hoitoa. Ambulanssisimulaattorissa pääset harjoittelemaan myös potilaan jatkohoitoon liittyviä vaativia siirtoja. Ambulanssi reagoi todentuntuisesti ajoliikkeisiin. Näet, kuulet ja tunnet tilanteen kuin se olisi aito ja opit ennakoivan ja turvallisen hälytysajon taidon, mistä sinulle on työelämässä hyötyä.
Ensihoitajakoulutukseen sisältyy runsaasti kliinistä harjoittelua, joka toteutuu erilaisissa työelämän hoitoyksiköissä ja -ympäristöissä.

Ensihoitaja, päivätoteutus
Ensihoitaja, monimuoto
Ensihoitaja, monimuoto

Ensihoitaja, monimuotototeutus
Ensihoitaja, monimuoto
Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielet ja viestintä, Kotka

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Korhonen
Vastuuhenkilö

Päivi Korhonen

Opiskelijaryhmät
  • EHKT21SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Osaat toimia oman alasi viestintätilanteissa ruotsin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti.
Tunnet alasi keskeisen termistön ja pystyt hyödyntämään kielitaitoasi asiantuntijatehtävissä.

Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B1 sekä asetusta 18.12.2014/1129 vastaava osaaminen.

Suoritettuasi opintojakson arvosanalla 3
· ymmärrät selkeää yleiskielistä puhetta ja työelämän puheviestintää.
· käytät perusrakenteita jokseenkin virheettömästi sekä suullisessa että kirjallisessa viestinnässä.
· puhut kohtalaisen sujuvasti niin, että satunnaiset sanaston, ääntämisen tai lauserytmin epätarkkuudet eivät aiheuta väärinymmärryksiä.
· ymmärrät pääkohdat ammatillisista teksteistä ja pystyt reagoimaan niihin sekä suullisesti että kirjallisesti.
· osaat kertoa keskeiset asiat koulutuksestasi ja työkokemuksestasi esim. työnhakutilanteessa.
· osaat kertoa ja keskustella alasi keskeisimmistä asioista (esimerkiksi yritysten ja organisaatioiden toiminta, tuotteet, prosessit ja palvelut).

Sisältö

Mitä koulutukseen, työympäristöön ja työtehtäviin liittyvää sanastoa tarvitset ruotsiksi?

Miten toimit ruotsin kielellä työelämän viestintätilanteissa, esimerkiksi sähköpostissa, puhelimessa ja tapaamisissa?

Mitä oman ammattialasi ja toimintaympäristösi keskeistä perustermistöä tarvitset?

Opiskelumateriaali

Tuunanen, Wallinheimo: Flexvård, Otava

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ammattiruotsi-opintojaksosta on olemassa myös verkkototeutus.
Ammattiruotsia voi opiskella verkossa kesäisin

Tentit ja muut määräajat

Kirjallinen ja suullinen tentti tehdään valvotusti kampuksella

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä tarkoittaa keskimäärin 135 tuntia opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Osaamistavoitteet

Osaat toimia oman alasi viestintätilanteissa ruotsin kielellä sekä suullisesti että kirjallisesti.
Tunnet alasi keskeisen termistön ja pystyt hyödyntämään kielitaitoasi asiantuntijatehtävissä.
Tavoitetasona on eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B1 sekä asetusta 18.12.2014/1129 vastaava osaaminen.

Suoritettuasi opintojakson arvosanalla 3
• ymmärrät selkeää yleiskielistä puhetta ja työelämän puheviestintää.
• käytät perusrakenteita jokseenkin virheettömästi sekä suullisessa että kirjallisessa viestinnässä.
• puhut kohtalaisen sujuvasti niin, että satunnaiset sanaston, ääntämisen tai lauserytmin epätarkkuudet eivät aiheuta väärinymmärryksiä.
• ymmärrät pääkohdat ammatillisista teksteistä ja pystyt reagoimaan niihin sekä suullisesti että kirjallisesti.
• osaat kertoa keskeiset asiat koulutuksestasi ja työkokemuksestasi esim. työnhakutilanteessa.
• osaat kertoa ja keskustella alasi keskeisimmistä asioista (esimerkiksi yritysten ja organisaatioiden toiminta, asiakasryhmät, sairaanhoito ja palvelut).


Sisältö
Mitä koulutukseen, työympäristöön ja työtehtäviin liittyvää sanastoa tarvitset ruotsiksi?
Miten toimit ruotsin kielellä työelämän viestintätilanteissa, esimerkiksi sähköpostissa, puhelimessa ja tapaamisissa?
Mitä oman ammattialasi ja toimintaympäristösi keskeistä perustermistöä tarvitset?

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on lähi- ja/tai verkkotunteja, joihin opiskelijan tulee osallistua.

Jos sinut on lähtötasotestin perusteella ohjattu Ruotsin tehovalmennus -opintojaksolle, sinun on suoritettava se hyväksytysti tai hankittava itse valmentavan kurssin sisältöä vastaavat tiedot ennen ammattiruotsin opintojakson alkamista

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti, suullinen näyttö

Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti alansa keskeistä sanastoa.
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d) toimia työyhteisössä, asiakkaiden, kohderyhmien ja oman alansa sovellusten ja palveluiden käyttäjien kanssa sekä suullisissa että kirjallisissa viestintätilanteissa.

Tutkintotodistukseen tulee erillinen merkintä ruotsin kirjallisesta ja suullisesta taidosta. Sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta annetaan arvosana 1 - 3 tyydyttävästä taidosta tai 4 - 5 hyvästä taidosta. Arviointi perustuu valtakunnallisiin suosituksiin.

Esitietovaatimukset

Jos sinut on lähtötasotestin perusteella ohjattu ruotsin tehovalmennukseen, sinun on suoritettava se hyväksytysti tai hankittava itse valmentavan kurssin sisältöä vastaavat tiedot ennen ammattiruotsin alkamista.

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 26.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Taina Lehtonen
Vastuuhenkilö

Taina Lehtonen

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Saavutat ihmiskehon rakenteesta ja toiminnasta sellaisen ymmärtämiseen perustuvan kokonaiskäsityksen, että pystyt tietojasi soveltamalla perustelemaan toimintasi hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.
Ymmärrät elinjärjestelmien toiminnan.
Ymmärrät sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä.
Ymmärrät kivun fysiologiaa, eri kudosten kipuherkkyyttä, kivun kokemista.

Sisältö

Millainen on verenkierron, hengityksen, ruuansulatuksen, virtsanerityksen, lisääntymisen, tuki- ja liikuntaelimistön, aistien, hermoston, hormonierityksen ja ihon rakenne, toiminta ja säätely?
Miten elinjärjestelmä toimii?
Mitä ovat sairauksien syntymekanismit ja niiden aiheuttamat muutokset elimistössä?
Mitä on kivun fysiologia, eri kudosten kipuherkkyys, kivun kokeminen?

Aika ja paikka

Opintojakso on mahdollista suorittaa omaan tahtiin opiskellen.

Opiskelumateriaali

Learnissa on opiskelumateriaalia, tehtäviä ja opetusnauhoitteita , joita kannattaa ensisijaisesti hyödyntää koska niihin on koottu keskeinen opiskeltava aines.
Opintojakson aiheisiin laajemmin syventyessään voi käyttää mitä tahansa ammattikorkeakoulun tasoista anatomian ja fysiologian oppikirjaa.
Suosittelen: Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lätti: Anatomia ja fysiologia- Rakenteesta toimintaan. (Uusin painos – myös vanhemmat painokset käyvät) Sanoma Pro Oy (ISBN 978-952-63-5311-1)

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan Learnissa ja opintojaksoon liittyy viikoittain vuorovaikutteista opetusta ja ohjausta verkossa Adobe Connect järjestelmän kautta toteutettuna webinaareina. Webinaarit ovat aikaan sidottuja ja työjärjestykseen merkittyjä. Niihin voi osallistua kotikoneelta ja ne äänitetään, joten niitä voi katsoa nauhoitteena ellei pääse osallistumaan kyseisenä ajankohtana.
Opintojaksoon kuuluu palautettavia tehtäviä ja oppimistenttejä Learnissa sekä lopputentti. Tenttien ajankohdat voi itse sopia/ määrittää.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta on esitetty Learnissa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa omaan tahtiin opiskellen.
Opintojaksolla ei ole käytössä työhön integroitu opintoväylä koska opintojakson opintoaines on soveltavalla tasolla esille tulevaa työelämässä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolla ei ole käytössä työhön integroitu opintoväylä koska opintojakson opintoaines on soveltavalla tasolla esille tulevaa työelämässä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävien , oppimistenttien ja lopputentin aikataulutus on esittetty Learn alustalla ja sinä noudatetaan tutkintosäännön määräyksiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole erityistä kansainvälisen yhteistyön tavoitetta.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelija voi vaikuttaa omaan työmääräänsä koska opintojaksolla voi opiskella omalla tahdillaan. Learnin materiaalit ovat käytettävissä jatkuvasti opetusnauhoitteineen ja opiskelija voi hyödyntää useiden toteutusten opetuksia.

Toteutuksen osien kuvaus

ei ole osia

Lisätietoja opiskelijoille

taina.lehtonen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu oppimistentteihin ja lopputenttiin. Lisäksi tulee opiskelijan palauttaa määräajassa Learnissa palautettavaksi merkityt tehtävät.
Arviointikriteerit on esitetty Learnissa.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on suuria vaikeuksia perustietojen hallinnassa eikä opitun soveltaminen onnistu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee peruselintoimintojen fysiologian ja anatomian. Hänellä on selviä vaikeuksia soveltaa tietojaan ja elinjärjestelmien väliset yhteydet eivät hahmotu. Opiskelija tunnistaa elimistön perusrakenteet vain yksinkertaisista ja ennestään tutuista kuvista ja malleista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää elimistön toiminnan säätelyn lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa ja suorittanut opintojakson tentit.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee peruselintoimintojen fysiologian ja anatomian. Hän osaa soveltaa tietojaan mutta hänellä on vielä vaikeuksia hahmottaa elinjärjestelmien välisia yhteyksiä. Opiskelija hahmottaa anatomiset rakenteet kolmiuloitteisesti mutta hänellä on vaikeuksia tehdä päätelmiä rakenteista uudessa kontekstissa. Opiskelija hallitsee elinjärjestelmien säätelyn perusperiaatteet. Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa ja suorittanut opintojakson tentit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti peruselintoimintojen fysiologian ja anatomian. Hän osaa soveltaa tietojaan ja näkee elinjärjestelmien väliset yhteydet sujuvasti. Opiskelija hahmottaa anatomiset rakenteet kolmiuloitteisesti ja kykenee tekemään päätelmiä rakenteista perustietojensa varassa haastavissakin uusissa kontekteissa. Opiskelija kykenee tarkastelemaan elintoimintoja ja niiden säätelyä useista näkökulmista. Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa ja suorittanut opintojakson tentit.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 11.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Riitta Tenkanen-Salmela
  • Satu Sällilä
Vastuuhenkilö

Riitta Tenkanen-Salmela

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Gerontologinen hoitotyö
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa gerontologisessa hoitotyössä.
Osaat toteuttaa palvelutarpeen arvioinnin.
Osaat arvioida ja edistää ikääntyvän ihmisen terveyttä, toimintakykyä sekä voimavaroja käyttämällä hoitotyön toimintoja.
Tiedät geroteknologian tarjoamia mahdollisuuksia.
Osaat toteuttaa iäkkään ihmisen turvallista lääkehoitoa, ja ymmärrät ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet.
Osaat soveltaa tietoja muistisairauksista, muistisairaiden hoidosta ja palveluista hoitotyössä.
Osaat tunnistaa, arvioida ja hoitaa akuuttitilanteet.
Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun gerontologisessa ja palliatiivisessa hoidossa.
Kehityt tiimityöskentelyssä, arvostat kollegiaalisuutta ja ymmärrät niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle.

Palliatiivinen hoitotyö
Tunnet palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmän.
Osaat toteuttaa näyttöön perustuvaa palliatiivista- ja saattohoitoa.
Osaat huomioida muistisairaan potilaan erityispiirteet palliatiivisessa hoitotyössä.
Osaat potilaan ja läheisten kohtaamisen ja tukemisen elämän loppuvaiheen hoitotyössä.

Sisältö

Gerontologinen hoitotyö
Mitä on vanhustenhoito ja geriatria?
Mitä ovat ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutus hoitoon?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa gerontologisessa hoitotyössä?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit turvallista lääkehoitoa?
Miten huomioit muistisairaudet hoitotyössä ja lääkehoidossa?
Miten arvioit ja edistät toimintakykyä ja voimavaroja?
Miten toteutat asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin?
Miten arvioit potilaan ravitsemustilaa?
Miten geroteknologiaa hyödynnetään ikääntyneiden hoidossa?
Miten huomioit toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät ja tapaturmien ehkäisy?
Miten tunnistat, arvioit ja hoidat akuuttitilanteet?
Miten huolehditaan omaishoitajan ja läheisiään hoitavien jaksamisesta?
Miten huomioit toiminnassasi hoitotyön eettisyyden ja ammatillisuuden?
Palliatiivinen hoitotyö
Mitä on palliatiivinen hoitotyö ja saattohoitotyö?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa palliatiivisen potilaan hoitotyössä?
Mikä on palliatiivinen palvelujärjestelmä?
Miten toteutat muistisairaan potilaan palliatiivista ja saattohoitoa?
Miten kohtaat ja tuet muistisairasta ja hänen läheisiään palliatiivisessa hoidossa?

Opiskelumateriaali

Opettajan esittämä verkko-oppimisympäristö ja materiaalit Learnissa.
Oppikirja:
Kelo Sini, Launiemi Helena, Takaluoma Matleena & Tiittinen Hannele. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö.

• Käypä hoito –suositukset
• Ravitsemussuositukset ikääntyneille 2020
Oppimateriaali soveltuvin osin:
• Tilvis R; Pitkälä K; Strandberg T; Sulkava R; Viitanen M; Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.

Lisämateriaalia:
Kulmala Jenni (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. PS-Kustannus.
Räsänen Riitta. 2018. Hyvää elämänlaatua ikääntyneille. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön.
Näslindh-Ylispangar Anita.2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinin ja hyvän elämän edistäminen. Edita.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
-Lähiopetus koululla, opetusta voi olla myös virtuaalisesti Teamsissa, itsenäisesti opiskeltavaa verkkomateriaalia ja yksilötehtäviä.
-Yhteistoiminnallisesti toteutettava ryhmätehtävä valitusta gerontologisen hoitotyön ajankohtaisesta aiheesta ja seminaariesitys (pakollinen osallistuminen kaksipäiväiseen seminaariin), Huom! ensimmäisellä info-luennolla muodostetaan pienryhmät ryhmätehtävää ja seminaariesitystä varten.
-Gerontologisen hoitotyön laboraatioharjoitukset koululla pienryhmissä (pakollinen osallistuminen, poissaoloa ei voi korvata kirjallisella tehtävällä)

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson osin itsenäisesti, (luennoille osallistuminen on vapaaehtoista). Seminaarit ja harjoitukset ovat kaikille pakollisia lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotehtävien palautus Learniin sovittuna ajankohtana, yhteistoiminnallinen ryhmätehtävä valitusta gerontologisen hoitotyön teemasta, tehtävän esittäminen ja aktiivinen osallistuminen seminaarissa (pakollinen läsnäolo).

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5 op = opiskelijan työtä 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Gerontologinen hoitotyö:

Ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutus hoitoon
Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen gerontologisessa hoitotyössä
Turvallisen lääkehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Muistisairauksien huomioiminen hoitotyössä ja lääkehoidossa
Toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja edistäminen
Palvelutarpeen arviointi
Ravitsemustilan arviointi
Geroteknologian hyödyntäminen ikääntyneiden hoidossa
Toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivien riskitekijöiden huomioiminen ja tapaturmien ehkäisy
Akuuttitilanteiden tunnistaminen, arviointi ja hoitaminen
Omaishoitajan ja läheisiään hoitavien jaksamisesta huolehtiminen
Hoitotyön eettisyyden ja ammatillisuuden huomioiminen

Palliatiivinen hoitotyö:

Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen palliatiivisen potilaan hoitotyössä
Palliatiivinen palvelujärjestelmä
Muistisairaan potilaan palliatiivisen ja saattohoidon toteuttaminen
Muistisairaan ja hänen läheistensä kohtaaminen ja tukeminen palliatiivisessa hoidossa

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja opettajalta Riitta Tenkanen-Salmela
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 702 8413

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät arvioidaan numeerisesti 1-5, ryhmätehtävä ja seminaariin osallistuminen (hyväksytty-täydennettävä-hylätty). Tehtävien hyväksytty suoritus (=taso vähintään H3)

Esitietovaatimukset

Hoitotyön ammatilliset perusteet opintokokonaisuus

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 11.11.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielet ja viestintä, Kotka

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Katriina Kärkkäinen
Vastuuhenkilö

Katriina Kärkkäinen

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat käyttää alasi perussanastoa aktiivisesti englanniksi.
Osaat etsiä tietoa alasi englanninkielisistä lähteistä ja soveltaa sitä eri opiskelu- ja työelämän tilanteissa.
Osaat toimia englannin kielellä erilaisissa oman alasi suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Mitä keskeistä ammattisanastoa tarvitset?
Kuinka etsit tietoa oman alasi lähteistä ja sovellat sitä?
Miten toimit suullisissa viestintätilanteissa ja kuinka laadit alasi tekstejä?
Miten opiskelu- ja työyhteisössä viestitään englannin kielellä?

Opiskelumateriaali

Oppikirja Healthy English. McGrory, Pietilä. Edita.

Yksilölliset oppimisväylät

ei erillisiä yksilöllisiä oppimisväyliä paitsi jos opiskelija tuntee jo osaavansa opintojakson sisällöt, hän voi keskustella opettajan kanssa suorituksesta näytöillä

TKI ja työelämäyhteistyö

Koko opintojakson sisältö liittyy suoraan ensihoidon työelämätilanteisiin.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Jos sinut on lähtötasotestin perusteella ohjattu Englannin tehovalmennus -opintojaksolle, sinun on suoritettava se hyväksytysti tai hankittava itse valmentavan opintojakson sisältöä vastaavat tiedot ennen ammattienglannin opintojakson alkamista.

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.11.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Kielet ja viestintä, Kotka

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Sami Norrbacka
Vastuuhenkilö

Sami Norrbacka

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Ymmärrät vuorovaikutuksen merkityksen osana ammattitaitoasi ja osaat toimia tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Tunnet korkeakoulusi opiskelukirjoittamisen ohjeet ja osaat käyttää niitä.

Osaat hakea luotettavaa tietoa ja hyödyntää sitä eettisesti.

Osaat ilmaista näkemyksesi asiallisesti ja perustellen sekä käyttää tilanteen mukaista yleiskieltä.

Osaat tuottaa muodoltaan, sisällöltään ja kieliasultaan huoliteltuja asianmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä sekä käyttää niiden tuottamisessa sopivia viestintäfoorumeita ja -välineitä.

Syvennät vuorovaikutustaitojasi ja selviydyt erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa, kuten kokouksissa ja neuvotteluissa.

Kehität esiintymisvalmiuksiasi työelämän tarpeisiin sekä harjaannut palautteen antamisen ja vastaanottamisen taidoissa.

Sisältö

Millaista vuorovaikutustaitojen osaamista sinulta edellytetään opinnoissasi ja oman alasi viestintätilanteissa?

Miten perustelet näkemyksesi asiallisesti yleiskielellä?

Miten haet luotettavaa tietoa ja hyödynnät tietolähteitä eettisesti?

Mitä tekstilajeja opiskelijan ja ammattilaisen tulee hallita?

Miten hyödynnät kielenhuollon ohjeita ja apuvälineitä opinnoissa ja ammatillisessa viestinnässä?

Millaisia taitoja tarvitset erilaisissa esiintymis-, kokous- ja neuvottelutilanteissa?

Miten arvioit omia taitojasi ja hallitset jännitystäsi?

Miten annat rakentavaa palautetta?

Miten hyödynnät saamaasi palautetta?

Opiskelumateriaali

Materiaalit Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opiskelu työjärjestyksen mukaisesti ja opettajan määrittelemin tehtävin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Alakohtaisen viestinnän harjoituksia työelämän tarpeisiin, integraation ammatillisiin opintojaksoihin (yhteiset tehtävät)

Tentit ja muut määräajat

Mahdolliset uusinnat uusintatenttipäivinä tai Learn-alustalla ilmoitettuina ajankohtina.

Opiskelijan työmäärä

4 x 27 h = 108 h

Lisätietoja opiskelijoille

sami.norrbacka@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena ovat kurssin osaamistavoitteiden mukaiset tehtävät. Arvioinnin perusteiden ja arviointimenetelmien tarkempi kuvaus löytyy kurssin Learn-alustalta.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

14.11.2022 - 26.05.2023

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Linda Metsälä
  • Anna-Maija Uusoksa
Vastuuhenkilö

Anne Kylmälä

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat toimia vuorovaikutuksessa potilaan/asiakkaan kanssa ja luoda hyvän hoitosuhteen.
Osaat toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Sovellat aseptiikan ja infektioiden torjunnan periaatteita hoitotyössä.
Osaat tarkkailla ja arvioida systemaattisesti potilaan hoidontarvetta.
Osaat vastata hoidon tarpeeseen käyttämällä hoitotyön toimintoja ja kirjata ne rakenteisen mallin mukaisesti.
Osaat raportoida ja konsultoida ISBAR-protokollan mukaisesti.
Osaat kliinisen hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset.
Osaat etsiä ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri potilasryhmien hoitotyössä.
Ymmärrät kyseisten potilasryhmien hoitopolut ja hoidon erityispiirteet.
Osaat arvioida toimintakykyä ja voimavaroja ja toteuttaa kuntoutumista edistävää hoitoa sekä toimia ergonomisesti.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista lääkehoitoa.
Osaat kivun arvioinnin, hoidon ja tarkkailun.
Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun potilasturvallisessa hoitotyössä.
Osaat työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti

Sisältö

Miten toteutat hyvää vuorovaikutussuhdetta potilaan/asiakkaan kanssa ja luot hyvän hoitosuhteen?
Miten huomioit työssäsi hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet?
Miten kollegiaalisuus ja tiimityöskentely edesauttavat potilaan hoitotyötä?
Miten toimit aseptisesti ja infektioiden torjunnan periaatteita noudattaen?
Miten arvioit potilaan hoidontarvetta ABCDE-protokollan mukaan?
Miten tarkkailet potilaan peruselintoimintoja NEWS-kriteeristöä hyödyntäen?
Miten raportoit ISBAR-protokollan mukaan?
Miten arvioit hoidon tarpeen sekä tavoitteet ja miten vastaat hoidon tarpeeseen hoitotyön toiminnoilla?
Miten arvioit toimintakykyä ja toteutat kuntoutumista edistävää hoitotyötä?
Miten varmistat ergonomisen työskentelysi?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit lääkehoitoa turvallisesti?
Miten toteutat kivun hoidon arviointia, toteutusta ja tarkkailua?
Miten kirjaat hoitotyön prosessin rakenteisen mallin mukaisesti?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa eri potilasryhmien hoitotyössä?
Miten työskentelet kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.11.2022

Laajuus

9 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

45 % Lähiopetus, 55 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Jussi Mähönen
  • Marjo Piispa
  • Mari Hakala
  • Satu Sällilä
  • Johanna Koskenniemi
  • Anna-Maija Uusoksa
Vastuuhenkilö

Marjo Piispa

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Hoitotyön prosessi
Ymmärrät ammatillisen vastuusi sekä velvollisuutesi ja edistät toiminnallasi potilasturvallisuutta.
Osaat luoda hyvän hoitosuhteen.
Osaat tarkkailla ja arvioida potilaan vointia systemaattisesti.
Hallitset perustiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista.
Osaat vastata hoidon tarpeeseen hoitotyön toiminnoilla ja kirjata ne rakenteisen mallin mukaisesti.
Osaat toteuttaa kuntoutumista edistävää hoitoa ja toimia ergonomisesti.
Osaat toteuttaa turvallisen lääkehoidon periaatteita lääkehoidossa.
Hallitset kivun tarkkailun ja arvioinnin keskeiset periaatteet.
Osaat raportoida ISBAR-protokollan mukaisesti.
Hallitset peruselvytyksen ja maallikko-defibrillaattorin käytön perusteet.
Osaat kohdata ja hoitaa kuolevaa potilasta ja tukea hänen läheisiään.
Tunnistat lähestyvän kuoleman merkit ja osaat vainajan laiton.

Aseptinen toiminta
Hallitset aseptiikan ja infektioiden torjunnan periaatteet.
Tiedät infektioiden aiheuttamat haitat yksilötasolla.
Tiedät infektioiden aiheuttamat taloudelliset vaikutukset yhteiskunnallisesti.

Sisältö

Hoitotyön prosessi
Miten huomioit työssäsi hoitotyön arvot ja eettiset periaatteet?
Miten kollegiaalisuus ja tiimityöskentely edesauttavat potilaan hoitotyötä?
Miten luot hyvän hoitosuhteen?
Miten hyödynnät ABCDE-protokollaa potilaan voinnin arvioinnissa?
Miten käytät NEWS-kriteereitä peruselintoimintojen häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa?
Miten raportoit ISBAR-protokollan mukaan?
Miten toteutat hoitotyön tarpeen määritystä, hoitotyön diagnosointia, hoitotyön suunnittelua, toteutusta ja tulosten arviointia?
Mitkä ovat keskeisten perushoitoon ja hoitotoimiin liittyvät teoreettiset perusteet?
Mitkä ovat keskeisten diagnostisten tutkimusten teoreettiset perusteet?
Mitä ovat kivun tarkkailun ja arvioinnin keskeiset menetelmät?
Mitkä ovat peruselvytyksen ja maallikko-defibrillaattorin käytön teoreettiset perusteet?
Miten kohtaat kuolevan potilaan ja hänen läheisensä?
Miten toteutat kuolevan potilaan hoitotyötä ja vainajan laiton?

Aseptinen toiminta
Mitkä ovat infektiotautien syntymekanismit, kehon puolustusjärjestelmä ja infektiotautien ehkäisykeinot?
Mitkä ovat aseptisen työskentelyn periaatteet, tavanomaiset varotoimet ja varotoimiluokat?
Mitä ovat aseptisen työskentelyn periaatteet, tavanomaiset varotoimet ja varotoimiluokat?
Mitä ovat infektioiden aiheuttamat haitat ja kustannukset yksilö- ja yhteiskuntatasolla?

Opiskelumateriaali

Kliinisen hoitotyön perusteet:
Opettajan osoittama verkko-oppimisympäristö.
Rautava-Nurmi H.,Westergård A., Henttonen T., Ojala M. & Vuorinen, S. 2012. tai uudempi. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro: Helsinki
Veli-Jukka Anttila, Mari Kanerva, Maria Kuronen. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta.THL.
Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen materiaali.

Prekliininen harjoittelu:
Learn-pohjalla oleva Kliinisen hoitotyön perusteet -teoriamateriaali harjoitusten pohjana

Yksilölliset oppimisväylät

Kliinisen hoitotyön perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso muodostuu verkko-opinnoista (+ vapaaehtoiset teoriapajat)
Hoitotaidot 4op
Aseptiikka ja infektioiden torjunta 1op

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso muodostuu verkko-opinnoista (+ vapaaehtoiset teoriapajat)
Hoitotaidot 4op
Aseptiikka ja infektioiden torjunta 1op

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Aiemman terveydenhuollon ammattitutkinnon suorittanut ja työelämässä toimiva opiskelija voi suorittaa opintojakson tenttimällä sen opintojen alkuvaiheessa. Opiskelijan tulee suorittaa myös valtakunnallisen sairaanhoitajan ydinosaamisen tasokoe (Kliinisen hoitotyön perusteet) hyväksytysti.

Prekliininen harjoittelu

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Prekliininen harjoittelu on osa lakisääteista EU-sairaanhoitajan pakollista kliinistä harjoittelua. Jokainen tunti on pakollinen.
Harjoituspäivien teemat näkyvät Learn-pohjalla. Poissaolosta tulee korvaava tehtävä, lisäksi harjoitellut taidot tulee itsenäisesti opetella. Opettajat neuvovat, mutta uutta opetussessiota ei ole. Osaaminen näytetään opettajille. Poissaolon voi korvata myös osallistumalla toisen ryhmän harjoituksiin. Jos poissaoloja on useampi, on se este osaamisen arviointiin osallistumiselle.

Työhön integroitu oppimisväylä:

Terveysalan ammattitutkinnon omaava voi suorittaa harjoittelut AHOT-menettelyllä (osaamisen näyttö). Ohjeistus ja AHOTointi orientaatioviikolla.
Ergonomiaosaaminen: voimassa oleva Potilassiirtojen Ergonomiakortti 3op oikeuttaa hyväksilukemaan ergonomian osuuden

TKI ja työelämäyhteistyö

Kliinisen hoitotyön perusteisiin (5 op teoria) kuuluva Prekliininen harjoittelu on koululla tehtäviä pakollisia harjoituksia ja/tai simulaatioita 3 op. (+ ergonomia 1 op). Nämä kulkevat rinnan Kliinisen hoitotyön perusteet 5 op (teoria) opintojen kanssa.

Kliinisen harjoittelun (työelämässä tapahtuva harjoittelu) osuus on 6 op

Harjoittelutuntien sisältö:

Aseptinen toiminta
• Aseptiikan perusteet
• Käsihygienia, henkilöhygienia, siivous, jätehuolto
• Varotoimet potilaan hoitotyössä
• Infektioriskin tunnistaminen

Ergonomiaosaaminen:
* Case-harjoitusten soveltaminen, mm:
* Toimintakyvyn arviointi ja aktivointi
* Kuntoutumisen tukeminen
* Avustustapa ja sen valinnan perusteet
* Potilassiirron apuvälineet ja niiden turvallinen käyttö
* Alkuasento
* Toimintaympäristön turvallisuus
* Riskien arviointi
* Työasennot; käyntiasento, painonsiirto
* Toimintakykylähtöinen suullinen raportointi

Perushoitotyö ja painehaavojen ehkäisy
• Perushoitotyön auttamismenetelmät ja apuvälineet
• Henkilökohtaisessa hygieniassa avustaminen, painehaavasuositus.

Haavanhoidon perusteet

Katetrointi ja suolen toiminnan edistäminen
• Virtsaamisen seuranta, virtsateiden toiminnan ylläpitäminen (katetrointi ja virtsa-avanne)
• Suolen toiminnan seuranta ja edistäminen (suoliäänten kuuntelu, suoliston tyhjentäminen, suolistoavanteen hoito)

Ravitsemuksessa avustaminen ja nenämahaletkun laitto
• Enteraalinen ravitsemus
• Ravitsemustilan seuranta ja arviointi, ravinnon saannin turvaaminen

Hengityksen arviointi ja tukeminen
• Hengityksen seuranta, hengitystien avoimuuden arviointi
• Hengitysvajaus, hengenahdistus, aspiraatioriski
• Kliinisten merkkien havainnointi (ihon väri, syanoosi, miten puhuu, hikisyys jne.)
• Hengitysäänten kuuntelu, hengitysfrekvenssi, SpO2
• Hapenantovälineet
• Ilmatienhallinnassa avustaminen, sis. ventilointi
• Liman imeminen hengitysteistä ja trakeostoomasta

Verenkierron ja sydämen toiminnan tutkiminen ja arviointi, peruselvytys
• Sykkeen ja lämpörajojen tunnustelu
• Verenpaineen mittaaminen
• Monitorointi
• EKG
• Peruselvytys ja defibrillointi

Tajunnan tason arviointi (GCS)

Muu potilaan tilan arviointi
• Kivun arviointi
• Kuulo- ja näköaistimuutosten huomiointi ja apuvälineet
• Lämmön arviointi

Lääkehoito
• S.c. ja i.m. injektion anto (teoriaosuus lääkehoito-opinnoista)


Nestetasapainon seuranta ja laskeminen, perusnestehoidon toteutus
• Nestehoito, perusnesteen valinta
• Infuusion valmistelu
• Kanylointi
• Nestehoidon arviointi
• Nestetasapaino


Verinäytteiden ottaminen
• Kapillaarinäytteet
• Laskimoverinäytteet

Kuolevan potilaan hoitaminen
• Lähestyvän kuoleman merkkien tunnistaminen
• Kuolevan potilaan hoitaminen, vainajan laitto ja läheisten kohtaaminen

Tentit ja muut määräajat

Kliinisen hoitotyön perusteet -tentti
Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen tasokoe (vapaaehtoinen)

Tenttialusta: Learn/Digi-Moodle

Lähitentit

Hoitotyön osaamisen arviointi. 1h/opiskelija.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly

Opiskelijan työmäärä

Teoria: Kliinisen hoitotyön perusteet
5x27h = 135 h

Harjoitukset: Hoitotyön harjoitukset ovat pakolliset. Kokonaisuuden laajuus 3 op = 6 lähipäivää (7h/pvä) ja osaamisen arviointi opintojakson lopussa. Lisäksi yksi vapaaehtoinen kertauspäivä opintojaksolla. Koululla on mahdollisuus harjoitella hoitotyön toimintoja itsenäisesti.
3 x 27h = 81h

Ergonomiaosaaminen: 16h pakolliset harjoitukset koululla, opintokäynti ja osaamisen arviointi

Toteutuksen osien kuvaus

Kliinisen hoitotyön perusteet
Kliinisen hoitotyön perusteet sisältää Learn-alustalla olevat materiaalit ja opppimistehtävät. Materiaali opiskellaan itsenäisesti vapaaehtoisia työpajoja hyödyntäen ja osaaminen osoitetaan tenttimällä osio opintojakson lopulla. Arviointina 1-5/hylätty.

Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen tasokoe on valtakunnallinen ja sen materiaali-listat löytyvät Digi-moodlesta (linkki alustalle annetaan myöhemmin). Materiaali opiskellaan itsenäisesti ja osaaminen osoitetaan tasokokeella, jossa arviointina hyväksytty/hylätty. Tasokoe valmistaa opiskelijaa opintojen lopulla olevaan Valtakunnalliseen sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen kokeeseen.

Prekliininen harjoittelu
Hoitotyön osuus sisältää 6 pakollista harjoittelupäivää sekä osaamisen arviointi. Lisäksi vapaaehtoinen kertauspäivä.

Ergonomiaosio

Lisätietoja opiskelijoille

Ergonomiaosaaminen: Satu Sällilä, satu.sallila@xamk.fi
Hoitotyö: Marjo Piispa, marjo.piispa@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kliinisen hoitotyön perusteet -teoria: Tentti/ hyväksytty 70% oikein, arviointi 1-5/hylätty.
Sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen tasokoe (vapaaehtoinen)

Ergonomiaosaaminen: Osaamisen arviointi hyväksytty/hylätty

Hoitotyön osaaminen: Osaamisen arvointi hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 26.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Satu Untolahti
Vastuuhenkilö

Satu Untolahti

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön, informaatio-ohjauksen ja prosessin.

Osaat soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessasi, toteuttaessasi ja arvioidessasi turvallista lääkehoitoa erilaisten asiakas- /potilasryhmien ja sairauksien hoidossa.

Tunnistat lääkkeiden yleisimmät yhteis- ja haittavaikutukset.

Tiedät lääkeaineiden keskeiset vaikutusmekanismit ja vaiheet elimistössä (farmakokinetiikka ja farmakodynamiikka).

Osaat toteuttaa lääkelaskentaa turvallisesti.

Osaat käyttää lääkehoidossa tarvittavia välineitä tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti, taloudellisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti.

Osaat nestehoidon perusteet.

Sisältö

Mitkä lait ja säädökset ohjaavat lääkehoitoa?

Mitä toimintayksikön lääkehoidon toteuttamista ohjaava lääkehoitosuunnitelma sisältää?

Mitkä ovat farmakologian perusteet (farmakokinetiikka, farmakodynamiikka ja toksikologia)?

Mitkä ovat lääkkeiden terapeuttiset, haitta- ja yhteisvaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit?

Mitkä ovat tavallisimmat lääkeaineryhmät ja niiden käyttöalueet, vaikutusmekanismit ja antotavat?

Miten toteutat lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen?

Miten käytät lääkkeiden käyttökuntoon saattamisessa ja annostelussa tarvittavia välineitä? (ruiskut, neulat, sekoituskanyylit, infuusioletkustot ja infuusioautomaatit)

Mitä pitää huomioida potilaan lääkehoidon ohjauksessa?

Miten toteutetaan lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi?

Mitkä ovat sairaanhoitajan rooli, tehtävät ja vastuu lääkehoidossa?

Miten lääkehoitoteknologiaa hyödynnetään?

Miten hallitset lääkelaskennan eri osa-alueet?

Miten suunnittelet ja toteutat nestehoitoa?

Opiskelumateriaali

Saano S. & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro
Nikkola R., Nurkka N. & Paloposki S. 2021. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. Sanoma Pro.

Yksilölliset oppimisväylät

Lähiopetus Teams-verkkoympäristössä, joka sisältää lääkelaskuihin ja lääkehoitoon liittyvää teoriaopetusta. Lisäksi harjoitteet lähiopetuksena koululla työjärjestyksen mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly.

Tentit ja muut määräajat

Lääkehoidon tentti Examissa. Hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa.
Lääkelaskujen tentti koululla (lähitunti) työjärjestyksen mukaisesti. Uusintatentit Examissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 5 x 27 h = 135 h jakautuen syksylle 2022 ja keväälle 2023. Työmäärä sisältää itsenäistä opiskelua kontaktiopiskelun lisäksi.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu kahdesta erillisestä osiosta: 3 op syksyllä 2022 ja 2 op keväällä 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

satu.untolahti@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskut 100 % oikein (hyväksytty-hylätty)
Lääkehoidon tentti (numeraalinen arviointi 1-5).
Lisäksi oppimistehtävät Learnissa tulee olla suoritettuna ja osallistuttava lähituntien harjoitteisiin.

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 12.06.2026

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Anne Kylmälä
  • Satu Untolahti
  • Jarno Hämäläinen
  • Sari Virkki
Vastuuhenkilö

Jarno Hämäläinen

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Osaat toimia vastuullisesti opiskelijana ja korkeakouluyhteisön jäsenenä.
Osaat asettaa oppimistavoitteesi, suunnitella opinto- ja urapolkuasi, seurata opintojesi edistymistä ja arvioida omaa oppimistasi.
Osaat edistää työelämä- ja työllistymisvalmiuksiasi.
Osaat toimia oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti.
Osaat markkinoida omaa osaamistasi työelämälle.
Osaat huomioida toiminnassasi saavutettavuuden näkökulman ja ekologisuuden.

Sisältö

1 op
Millainen Xamk on opiskeluyhteisönä ja oppimisympäristönä?
Miten rakennat oman opinto- ja urasuunnitelman?
Miten tunnistat oman osaamisesi ja edistät työelämävalmiuksiasi?

1 op
Millainen on ammattialasi?
Mitä ja millainen on alasi ammattietiikka?
Miten huomioit toiminnassasi saavutettavuuden näkökulman ja ekologisuuden?

1 op
Miten markkinoit omaa osaamistasi ja vahvistat työnhakutaitojasi?
Miten edistät jatkuvaa oppimistasi?
Valtakunnallinen koe

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.11.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Katri Rissanen
  • Satu Untolahti
  • Satu Sällilä
  • Sari Engelhardt
Vastuuhenkilö

Sari Engelhardt

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22SM
    Ensihoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Potilasturvallisuus

Ymmärrät potilasturvallisuuden merkityksen hoitotyön ympäristöissä.
Hallitset potilasturvallisuuden keskeisen tietoperustan.
Osaat edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Osaat toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.

Ergonomia

Tunnet hoitotyön ergonomiaan liittyvän lainsäädännön ja osaat toimia sen mukaisesti.
Osaat toimia asiakaslähtöisesti avustustilanteessa.
Tunnet kuntoutumista edistävän hoitotyön periaatteet ja osaat toimia niiden mukaisesti.
Osaat huomioida ympäristön turvallisuuden ja riskit siirto- ja avustustilanteissa.
Osaat raportoida ja kirjata potilaan avustustilanteen toimintakykylähtöisesti.

Tiedonhallinta terveydenhuollossa

Osaat noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä.
Osaat noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä, huomioida kyberturvallisuuden sekä käyttää turvallisesti sosiaalista mediaa, sekä terveydenhuollon sähköisiä tietopalveluita ammattilaisen näkökulmasta.

Näyttöön perustuva hoitotyö

Ymmärrät, mitä tarkoittaa näyttöön perustuva työ sairaanhoitajan työskentelyssä ja päätöksenteossa.
Osaat tehdä tiedonhakua yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja lukea tieteellisiä julkaisuja.
Osaat käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
Osaat hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa työssäsi.

Dokumentointi

Osaat suunnitella hoitotyön tarpeen määritystä, hoitotyön diagnosointia, hoitotyön suunnittelua, interventioita ja tulosten arviointia.
Osaat kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin.
Osaat käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida hoitotyön tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL).

Sisältö

Potilasturvallisuus

Mistä rakentuu organisaation potilasturvallisuuskulttuuri?
Mikä on potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö?
Mitä sisältävät potilasturvallisuuden osa-alueet: laiteturvallisuus, hoidon turvallisuus, lääkehoidon turvallisuus?
Miten vaaratapahtumia ehkäistään hoidossa?
Miten toimit vaaratapahtuman ilmetessä?
Miten potilasturvallisuutta varmistetaan tehokkaalla tiimityöllä, systemaattisella työskentelyllä ja potilasturvallisuutta uhkaaviin riskitilanteisiin puuttumalla?

Ergonomia

Mitä on hoitotyön ergonomiaan liittyvä lainsäädäntö ja miten toimit sen mukaisesti?
Miten tutkit potilaan toimintakyvyn ja voimavarat avustustilanteessa?
Miten valitset turvallisen avustustavan ja apuvälineet potilaan toimintakyvyn mukaan?
Mitkä ovat kuntoutumista edistävän hoitotyön periaatteet ja miten toimit niiden mukaisesti?
Miten huomioit ympäristön turvallisuuden ja riskit siirto- ja avustustilanteissa?
Miten raportoit ja kirjaat potilaan avustustilanteen toimintakykylähtöisesti?

Tiedonhallinta terveydenhuollossa

Mihin lakeihin ja asetuksiin terveydenhuollon tietosuoja ja tietoturva perustuvat?
Miten tietosuoja ja tietoturva toteutuvat erilaisissa asiakkaan/potilaan hoidon ympäristöissä?
Mikä on salassapitovelvollisuuden sisältö?
Mitä kuuluu nettietikettiin, sähköposteja koskeviin sääntöihin ja menettelyihin, turvalliseen sosiaaliseen mediaan sekä terveydenhuollon sähköisten tietopalveluiden käyttöön ammattilaisen näkökulmasta?

Näyttöön perustuva toiminta

Mikä on sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa?
Miten toteutat turvallista ja luotettavaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä?
Miten hyödynnät hoitosuosituksia ja yhtenäisiä käytäntöjä hoitotyössä?
Miten toteutat tiedonhakuja terveystieteiden yleisimmistä tietokannoista?
Miten luet ja arvioit tieteellisiä julkaisuja?

Dokumentointi

Miten kirjaat hoitoprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin asiakaslähtöisesti?
Miten käytät rakenteista hoitokertomustietoa, FinCC-luokituskokonaisuus (SHTaL, SHToL, SHTuL) ja kirjaat vapaata tekstiä?
Miten asiakas- ja potilastietojärjestelmät, hoitokertomus sekä toiminnanohjausjärjestelmät näyttäytyvät eri hoitotyön toimintaympäristöissä?
Miten hyödynnät Omatietovarantoa?

Opiskelumateriaali

POTILASTURVALLISUUS: Learn- materiaali, Oppiportin verkko-koulutukset
TIEDONHALLINTA: Learn-materiaali, Oppiportin verkkokoulutukset
DOKUMENTOINTI: Learn-materiaali
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: Learnin materiaalit
ERGONOMIA: Learnin materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

POTILASTURVALLISUUS: katri.rissanen@xamk.fi
TIEDONHALLINTA JA DOKUMENTOINTI: satu.untolahti@xamk.fi
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: sari.engelhardt@xamk.fi
ERGONOMIA: satu.sallila@xamk.fi

TKI ja työelämäyhteistyö

POTILASTURVALLISUUS: ei
TIEDONHALLINTA: tietosuojavastaavan luento
DOKUMENTOINTI: ei
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: ei sisälly
ERGONOMIA: ei

Tentit ja muut määräajat

POTILASTURVALLISUUS: Oppiportin verkkokoulutusten todistusten palautus opintojakson päättymiseen mennessä.
TIEDONHALLINTA: Oppiportin verkkokoulutusten todistusten palautus opintojakson päättymiseen mennessä.
DOKUMENTOINTI: Oppimistehtävän ja tentin palautus määräaikaan mennessä
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: Oppimistehtävien suoritus määräajassa.
ERGONOMIA: Oppimistehtävän suoritus määräajassa

Kansainvälinen yhteistyö

POTILASTURVALLISUUS. ei
TIEDONHALLINTA JA DOKUMENTOINTI: ei
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: ei
ERGONOMIA: ei

Opiskelijan työmäärä

POTILASTURVALLISUUS. 0,5op = 13h opiskelijan työtä
TIEDONHALLINTA 0,5 op = 13h opiskelijan työtä
DOKUMENTOINTI 1 op = 27h opiskelijan työtä
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: 1,5 op = 40 h opiskelijan työtä
ERGONOMIA: 0,5op = 13h opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

POTILASTURVALLISUUS 0,5op: Saat valmiudet pohtia ja toteuttaa hoitotyötä turvallisuus näkökulma huomioiden.
TIEDONHALLINTA 0,5 op: Saat valmiudet pohtia ja toteuttaa hoitotyötä tietosuoja ja -turva näkökulman huomioiden.
DOKUMENTOINTI 1 op: Saat valmiudet suunnitella ja kirjata hoitotyötä prosessin mukaisesti FinCC-luokitusta käyttäen
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ 1,5 op: Opit käyttämään tieteellisiä tietokantoja ja saat valmiudet hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyössä
ERGONOMIA: Saat valmiuksia pohtia ja toteuttaa hoitotyön ergonomiaa ja perehtyä alaan liittyvään tutkimustietoon

Lisätietoja opiskelijoille

POTILASTURVALLISUUS: Opiskelu toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna.
TIEDONHALLINTA: Asiantuntijaluento, itsenäinen verkko-opiskelu
DOKUMENTOINTI: Dokumentoinnin verkko-oppimisalustalle toteutettava tehtävä (työpaja), itsenäinen verkko-opiskelu
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: Tiedonhaun työpajatyöskentelyä, itsenäistä verkko-opiskelua ja parin kanssa oppimistehtävän työstäminen sekä esittäminen.
ERGONOMIA: Verkko-opiskelu ja näyttöön perustuvan hoitotyön tehtävään integroituva ergonomian näkökulma

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

POTILASTURVALLISUUS: Hyväksytty-hylätty
TIEDONHALLINTA: Hyväksytty-hylätty
DOKUMENTOINTI: Arvioitava oppimistehtävä, tentti (T1-K5)
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA HOITOTYÖ: Arvioitava oppimistehtävä (T1-K5)
ERGONOMIA: Hyväksytty-hylätty

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 11.11.2022

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Leena Kosunen
  • Johanna Koskenniemi
Vastuuhenkilö

Leena Kosunen

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät sisätauti- ja syöpäpotilaan hoitopolun ja hoidon erityispiirteet.
Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun sisätauti- ja syöpäpotilaiden hoidossa.
Osaat soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa keskeisimmistä sisätaudeista ja syöpäsairauksista.
Osaat arvioida systemaattisesti hoidon tarpeen.
Osaat kliinisessä hoitotyössä tarvittavat keskeiset hoitotyön toiminnot ja diagnostiset tutkimukset.
Ymmärrät sisätauti- ja syöpäpotilaan turvallisen lääkehoidon perusteet farmakologiaa hyödyntäen.
Sovellat lääkehoidon osaamistasi potilaan ohjauksessa ja hoidossa.
Osaat ohjata potilasta kuntoutumista edistävien periaatteiden mukaisesti.
Osaat soveltaa säteilyturvallisuuden periaatteita.
Osaat turvallisen verensiirron periaatteet.
Osaat kirjata, raportoida ja konsultoida ISBAR-mallin mukaisesti.
Ymmärrät sairaanhoitajan velvollisuudet ja vastuun sisätauti- ja syöpäpotilaiden hoidossa.
Kehityt tiimityöskentelyssä, arvostat kollegiaalisuutta ja ymmärrät niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuudelle.

Sisältö

Mitä ovat yleisimmät sisätaudit ja syöpäsairaudet?
Miten potilaan hoitopolku etenee diagnosoinnista hoitoon?
Miten sovellat näyttöön perustuvaa tietoa sisätauti- ja syöpäpotilaan hoitotyössä?
Mitkä ovat sisätautipotilaan ja syöpäpotilaan hoidossa käytettävät keskeiset hoitotyön toiminnot ja diagnostiset tutkimukset?
Miten toteutetaan, seurataan ja arvioidaan lääkkeellistä hoitoa keskeisissä sisätaudeissa ja syöpäsairauksissa?
Miten toteutat kuntoutumista edistävää hoitotyötä?
Miten ohjaat potilasta ja sitoutat häntä omahoitoon?
Miten sovellat säteilyturvallisuuden periaatteita?
Miten toteutat verensiirron turvallisesti?
Miten kirjaat, raportoit ja konsultoit ISBAR-mallin mukaisesti?
Miten hoitoelvytys toteutetaan?

Opiskelumateriaali

- Learnissä osoitettu materiaali
Lisäksi mm.
-Outi Ahonen; Mari Blek-Vehkaluoto; Sirkka Ekola; Sanna Partamies; Virpi Sulosaari; Tuija Uski-Tallqvist. Sanoma Pro 2019. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoitotyö
- Vauhkonen I & Holmström P.Sisätaudit. Sanoma Pro 2012.
- Saano & Taam-Ukkonen: Lääkehoidon käsikirja(soveltuvin osin) Sanoma Pro 2013
- Nurminen M-L. 2012. Lääkehoito (soveltuvin osin). Sanoma Pro Oy 2012
- Opettajan erikseen suosittamat käypähoitosuositukset

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskeluun sisältyy kontaktiopetusta ja itsenäistä verkkotyöskentelyä. Opintojakson suorittamiseen sisältyy harjoitustenttejä, oppimistehtäviä ja prekliinistä harjoittelua koululla, joissa vaaditaan 100 % läsnäolo. Sisätautien hoitotyön valtakunnallinen osaamistesti. Exam-tentti (loppukoe). Osaamisen arviointi.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei mahdollista, koska opintojaksolla paljon käytännön harjoituksia

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset työelämän asiantuntijaluennot tai työelämävierailut.

Tentit ja muut määräajat

Kaikki opintojaksoon kuuluvat Learnin harjoitustentit ja tehtävät tulevat olla suoritettuina ennen opintojakson prekliinistä harjoittelua. Opintojakson loppukoe tehdään Examissa ja se tulee suorittaa opintojakson aikana. Valtakunnallinen tietotesti ja prekliinisten harjoitusten osaamisen arviointi suoritetaan ennalta ilmoitettuna ajankohtana. Opintojakson aikataulu ilmoitetaan Learnissä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

7 x 27 h, yhteensä 189 h

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävyysehdot:
Suoritettu hyväksytysti tai suoritus menossa yhtäaikaisesti
-Anatomia, fysiologia ja patologia 5 op
-Kliinisen hoitotyön perusteet 5 op
-Potilasturvallisuus ja lääkehoito 5 op
-Prekliininen harjoittelu, hoitotyön perusteet 4 op
-Kliininen harjoittelu, hoitotyön perusteet

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki Learnin harjoitustentit ja oppimistehtävät hyväksytysti suoritettu (hylätty- hyväksytty).
Sisätautien hoitotyön valtakunnallinen osaamisen tietotesti suoritettu.
Prekliinisen harjoittelun osaamisen arviointi
Exam-tentti numeerinen arviointi 1-5.

Esitietovaatimukset

Hoitotyön ammatilliset perusteet opintokokonaisuus

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 11.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Johanna Koskenniemi
  • Sari Engelhardt
Vastuuhenkilö

Sari Engelhardt

Opiskelijaryhmät
  • EHKT22KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Terveyden edistäminen
Ymmärrät terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdat ja tasot.
Tunnistat yksilön ja yhteisön terveyttä suojaavat ja vahvistavat tekijät.
Tiedät globaalit terveysuhat ja haasteet.
Osaat etsiä ja soveltaa indikaattoripankeista saatavaa tietoa väestön hyvinvoinnista ja terveydestä sekä tehdä kansanterveyttä tukevia johtopäätöksiä.
Ymmärrät hyvinvointiteknologian mahdollisuudet terveyden edistämisessä.
Ymmärrät väestöryhmien terveyserojen merkityksen ja osaat toimia omalta osaltasi niiden vähentämiseksi.
Ymmärrät terveyden edistämisen eettiset periaatteet.

Ravitsemus
Osaat soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja suomalaisia ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Osaat integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
Osaat huomioida kestävää kehitystä ja eettisyyttä ravitsemushoidossa ja –ohjauksessa.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja ohjata vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan asiantuntijalle.

Sisältö

Terveyden edistäminen
Mitkä ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lähtökohdat?
Mitä tarkoittavat promootio ja prevention eri tasot terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat terveyttä suojaavat ja vahvistavat tekijät?
Miten hyödynnät sosiaali- ja terveydenhuollon ja kolmannen sektorin osaamista asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä?
Mitkä ovat ajankohtaisia globaaleja haasteita ja uhkia terveyden edistämisessä?
Miten hyödynnät eri indikaattoripankkien tuottamaa tietoa terveyden edistämisessä?
Miten terveyden edistämisessä voidaan hyödyntää hyvinvointianalytiikkaa, terveysteknologiaa ja tekoälyä?
Mikä merkitys on väestöryhmien välisillä terveyseroilla ja miten huomioit ne hoitotyössä?
Miten huomioit eettisyyden terveyden edistämisessä?

Ravitsemus
Mitkä ovat kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset?
Miten sovellat ravitsemussuositusten sisältöjä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten huomioit kestävää kehitystä ja eettisyyttä asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa?
Miten toteutat ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevää ravitsemusneuvontaa Käypä hoito -suositusten mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Yleisen terveyden edistämisen (3 op) sekä
Ravitsemus ja ravitsemusohjauksen (2 op) materiaalit ovat Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:

Yleisen terveyden edistämisen (3 op) osuuden opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Learnin materiaalien ja tehtävien avulla verkossa.
Ravitsemus ja ravitsemusohjauksen (2 op) osuuden opintosisällöt opiskellaan itsenäisesti Learnin materiaalinen avulla. Suoritustapoihin kuuluu verkkotentti ja tehtäviä.

Voit hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opintojakson vastaavilla korkeakouluopinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa suoritat ne osa-alueet, joita ei ole hyväksytty. Suorituksista sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly.

Tentit ja muut määräajat

Yleisen terveyden edistämisen osuuden numeerisesti arvioitava tehtävä palautetaan annetun määräajan puitteissa.
Ravitsemus ja ravitsemusohjaus -osuudessa on verkkotentti ja tehtäviä opintojakson aikana.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus (5 x 27 = 135h opiskelijan työtä) jakautuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aloitukseen liittyvän informaation opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat sähköpostilla ennen opintojakson alkamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yleisen terveyden edistämisen osuus (3 op):
- oppimistehtävien suorittaminen opintojakson aikana; myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan
- numeerisesti arvioitavan tehtävän suorittaminen määräpäivään mennessä - tehtävän arviointikriteerit annetaan tehtävän yhteydessä

Ravitsemus- ja ravitsemusohjauksen osuus (2 op):
-oppimistehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä, arviointi hyväksytty, täydennettävää, hylätty ja osassa numeerinen arviointi. Tehtävien arviointikriteerit annetaan tehtävän yhteydessä.
- verkkotentti arvioidaan numeraalisesti 1-5 hyväksytyn suorituksen osalta ja kaksi uusintaverkkomahdollisuutta. Hyväksyttyyn suoritukseen 50 % oikein.

Esitietovaatimukset

Ei vaadita edeltävää osaamista

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Sami Norrbacka
  • Sari Engelhardt
Vastuuhenkilö

Sari Engelhardt

Opiskelijaryhmät
  • EHKT21KP
    Ensihoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Learnin materiaalit ja muu opettajan osoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opiskelijan tulee olla läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla, jolloin annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta. Lähiopetus järjestetään tukemaan Learnissa olevia materiaaleja ja omaa opinnäytetyöprosessin aloittamista.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:

Voit hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opintojakson vastaavilla korkeakouluopinnoilla joko kokonaan tai osittain. Osittaisessa osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa suoritat ne osa-alueet, joita ei ole hyväksytty. Suorituksista sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:

Ei käytössä tässä toteutuksessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson tehtävät tulee suorittaa annetun määräajan puitteissa. Aikataulut ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edeltävyysehtona on, että seuraavat opinnot ovat suoritetut:
Hoitotyön ammatilliset perusteet + harjoittelu (35 op.)
Terveyden edistämisen opintokokonaisuus (10 op.)
Kliininen hoitotyö 1 (20 op.) + osa Kliininen harjoittelu 1:stä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen.