Prosessiautomaation projektitoiminnan koulutus (ylempi amk)
Prosessiautomaation projektitoiminta, ylempi amk
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 28.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 15.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Prosessiautomaation projektitoiminnan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Merja Mäkelä
Vastuuopettaja
Merja Mäkelä
Ryhmät
-
PPKT24KYProsessiautomaation projektitoiminta, ylempi amk
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaatiosta, sen esitystavasta, ohjaus- ja säätöperiaatteista sekä instrumentointi- ja ohjausjärjestelmälaitteistoista. Opinnossa on 40 % ydinosaa sekä 60 % työssäoppimista ja opiskelijalähtöisiä projekteja teemoittain.
Opintojakson suorituksen jälkeen osallistujat osaavat
• tunnistaa automaation toiminnat PI-kaavioista positiotunnusten perusteella
• analysoida ohjauslogiikan ja takaisinkytkettyjen säätöpiirien toiminnan
• perustella ja valita soveltuvia mittausmenetelmiä sekä toimiyksiköitä prosessikohteisiin
• hahmottaa keskeiset ohjelmoitavien logiikkajärjestelmien (PLC) käyttöalueet
• esittää yleiset hajautettujen automaatiojärjestelmien (DCS) rakenteet järjestelmäkaavioina ja selittää näiden järjestelmien käyttöalueet.
Sisältö
Miten erotetaan mittaus-, säätö-, on-off-venttiili-, on-off-moottori- ja asettelupiirit PI-kaavioissa?
Milloin riittää ohjauslogiikka ja milloin tarvitaan takaisinkytkettyä säätöä?
Millaisia mittausmenetelmiä käytetään prosessiteollisuuden perusmittauksissa ja mihin ne soveltuvat?
Milloin käytetään pumppuja, puhaltimia, venttiileitä ja lämpövastuksia ja mitä toimilaitteita niihin tarvitaan?
Mitkä seikat puoltavat ohjelmoitavien logiikkajärjestelmien käyttöä ja miten kenttälaitteet liitetään niihin?
Milloin on hyötyä hajautetuista automaatiojärjestelmistä ja miten kenttälaitteet liitetään niihin?
Opiskelumateriaali
Learn-materiaalit
Festo E-Learning -materiaalit
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaatiosta, sen esitystavasta, ohjaus- ja säätöperiaatteista sekä instrumentointi- ja ohjausjärjestelmälaitteistoista. Opinnossa on 40 % ydinosaa sekä 60 % työssäoppimista ja opiskelijalähtöisiä projekteja teemoittain.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Aikataulutetut verkkoluennot ja harjoitustyöt
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
-
Työhön integroitu oppimisväylä:
Aikataulutetut verkkoluennot ja yritysten oppimisprojektit
TKI ja työelämäyhteistyö
Koulutus toteutetaan yhteistyössä yritysten ja HAMK:n kanssa. Koulutus toimii Jatkot-projektin pilottina 2023-2025.
Osa opinnoista tehdään työssäoppimisena työpaikoilla. Tällöin opiskelijoilla on osaamistavoitteiden mukaiset, yksilöllisesti räätälöidyt oppimissisällöt.
Opiskelijan työmäärä
24 h verkkoluentoja
54 h yritysten oppimisprojekteja
57 h omatoimista opiskelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (50 %) ja yritysten oppimisprojektit (50 %), arviointiasteikko 0 - 5.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 28.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Prosessiautomaation projektitoiminnan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Merja Mäkelä
Vastuuopettaja
Merja Mäkelä
Ryhmät
-
PPKT24KYProsessiautomaation projektitoiminta, ylempi amk
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaatioprojektien kulusta. Taustaksi tarkastellaan esimerkkeinä energiantuotannon ja metsäteollisuuden pääprosesseja sekä niiden keskeisiä ohjaus- ja säätöperiaatteita. Tämän prosessi-integraation pohjalta keskitytään automaatiotoimitusten kriittisiin projektivaiheisiin, kuten määrittely- ja käyttöönottovaiheisiin. Opinnossa on 40 % ydinosaa sekä 60 % työssäoppimista ja opiskelijalähtöisiä projekteja teemoittain. Opintojakson suorituksen jälkeen osallistujat osaavat
• esittää CHP-voimalaitosten toiminnan ja ajon pääperiaatteet energiantuotantoesimerkkinä
• kuvata metsäteollisuuden keskeisten tuotantoprosessien toiminnan ja ajon pääperiaatteet
• analysoida automaatioprojektien elinkaaren vaiheet ja niiden kriittiset kohdat
• validoida automaatiosovelluksia ja varmistaa automaatioprojektien laadun
• hahmottaa turva-automaation periaatteelliset laiteratkaisut ja toimintaperiaatteet
• tunnistaa automaatioverkkojen tietoturvan kriittiset kohdat ja siihen liittyvän suojautumisen perusperiaatteet.
Sisältö
Miten CHP-voimalaitoksia pitää ohjata, jotta saadaan halutusti lämpöä ja sähköä käyttökohteisiin?
Miten periaatteessa varmistetaan puupohjaisen energian, kemiallisen kuidun tai paperi- ja kartonkituotteiden laatu?
Mitkä ovat automaation elinkaaren vaiheet ja miten varmistetaan projektien onnistuminen?
Miten automaatiosovellusten toiminnallisuutta testataan automaatioprojektien eri vaiheissa?
Miten automaation toiminnallista turvallisuutta voidaan varmistaa kriittisissä laitoskohteissa?
Miten etäoperoinnissa, -ohjelmoinnissa ja -diagnostiikassa voidaan vähentää kyberhyökkäysten mahdollisuutta?
Opiskelumateriaali
Learn-materiaalit
Festo E-Learning -materiaalit
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaatioprojektien kulusta. Taustaksi tarkastellaan esimerkkeinä energiantuotannon ja metsäteollisuuden pääprosesseja sekä niiden keskeisiä ohjaus- ja säätöperiaatteita. Tämän prosessi-integraation pohjalta keskitytään automaatiotoimitusten kriittisiin projektivaiheisiin, kuten määrittely- ja käyttöönottovaiheisiin. Opinnossa on 40 % ydinosaa sekä 60 % työssäoppimista ja opiskelijalähtöisiä projekteja teemoittain.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
-
Työhön integroitu oppimisväylä:
Aikataulutetut verkkoluennot ja yritysten oppimisprojektit
TKI ja työelämäyhteistyö
Koulutus toteutetaan yhteistyössä yritysten ja HAMK:n kanssa. Koulutus toimii Jatkot-projektin pilottina 2023-2025.
Osa opinnoista tehdään työssäoppimisena työpaikoilla. Tällöin opiskelijoilla on osaamistavoitteiden mukaiset, yksilöllisesti räätälöidyt oppimissisällöt.
Opiskelijan työmäärä
24 h verkkoluentoja
54 h yritysten oppimisprojekteja
57 h omatoimista opiskelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (40 %) ja yritysten oppimisprojektit sekä oppimispaketit (60 %), arviointiasteikko 0 - 5.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 28.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Prosessiautomaation projektitoiminnan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Jenni Klingberg
Ryhmät
-
PPKT24KYProsessiautomaation projektitoiminta, ylempi amk
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on luoda kokonaiskuvaa prosessiautomaation projekteissa tarvittavista viestinnän käytännöistä ja menetelmistä. Opinnossa työstetään yhteinen viestinnän ja projektitoiminnan tehtävä koskien prosessi- ja automaatiokuvauksia. Opintojakson suorituksen jälkeen osallistujat osaavat
• laatia teknisiä raportteja alan käytäntöjen mukaisesti
• työstää prosessien toimintaselostuksia perehdyttyään prosessien toimintaan
• analysoida piirien toimintaa PI-kaavioiden ja prosessiselostusten perusteella ja muotoilla positiokohtaisia toimintakuvauksia
• kuunnella ja ottaa kantaa projektipalavereissa
• valmistella ja dokumentoida esitettäviä asioita projektipalavereihin.
Sisältö
Miten laadimme ytimekkäitä raportteja ja muistioita hyvällä suomen kielellä?
Miten kirjoitamme selkeästi jäsenneltyjä prosessien toimintaselostuksia?
Miten koostamme yksiselitteisiä positiokohtaisia toimintakuvauksia?
Miten toimimme projektipalavereissa?
Miten esittelemme asioita verkkokokouksissa?
Arviointiasteikko
1-5