Siirry suoraan sisältöön

Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Koulutuksen sisältö

Ydinopinnot, 30 op

Ydinopinnoissa on kuusi opintojaksoa. Niiden teemat ovat digimarkkinoinnin toimintaympäristö ja digimarkkinoinnin toteuttaminen ja kehittäminen:

- Yrityksen toimintaympäristön muutokset, trendit ja mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan sekä muutoksessa johtaminen

- Digitaalisen markkinoinnin sisältö- ja kanavaratkaisut viestinnän, asiakashankinnan, myynnin ja asiakaskokemuksen näkökulmasta

- Digitaalisen markkinoinnin tutkimuksellinen kehittäminen

Opintojaksot
Strateginen muutosjohtaminen digiympäristössä 5 op
Markkinointi digitaalisissa kanavissa 5 op
Asiakashankinta ja myynti 5 op
Tutkimuksellinen kehittäminen liiketoiminnassa 5 op
Asiakaskokemus 5 op
Sisältömarkkinointi 5 op

Osan täydentävistä opinnoista voi suorittaa myös työelämälähtöisinä digiprojekteina. Täydentävän osaamisen opintojaksoihin valitaan vähintään 10 op tutkimus- ja kehittämisopintoja siten, että ne tukevat opinnäytetyön toteuttamista. Vähintään yksi 5 op opintojakso (täydentävät opinnot) pitää suorittaa englanninkielisenä.

Täydentävä osaaminen,30 op

Täydentävän osaamisen opinnot voit valita kaikille YAMK-opiskelijoille yhteisestä, monialaisesta Master School-tarjonnasta

Tarjolla on sekä suomen- että englanninkielisiä opintoja seuraavista kokonaisuuksista:
tutkimus ja kehittäminen
johtaminen ja yrittäjyys
kansainväliset työympäristöt
digitaalisuus, tieto ja verkostot.

Täydentäviä opintoja voit suorittaa myös muiden korkeakoulujen ylempien korkeakoulututkintojen tasoisista opinnoista (YAMK tai maisteriohjelmat).

Täydentäviin opintoihin voidaan hyväksilukea myös aiemmin suoritettuja, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja, mikäli ne sopivat suoritettavan tutkinnon tavoitteisiin

Opintojen tavoite

Koulutuksen jälkeen sinulla on varmuutta digimarkkinoinnin tekemiseen, johtamiseen ja kehittämiseen. Sinulla on vahva tietopohja, konkreettisia käytännön taitoja, sekä ajantasainen tietämys markkinoinnin kehittyvistä teknologioista. Osaat kehittää digimarkkinointia yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Koulutus on tarkoitettu erityisesti sinulle, joka työskentelet pienessä/ keskisuuressa yrityksessä ja käytännössä jo toteutat ja kehität digimarkkinointia. Haluat nostaa osaamisesi tasoa ja avartaa näkemystäsi. Työhösi sisältyy tulos- tai kehittämisvastuita, suunnittelua ja toteuttamista liittyen esim. sähköisiin asiakaspalvelukanaviin (verkkosivut, some, chat), verkkokauppaan, viestintään, asiakaspalvelutehtäviin, sisältöjen tuottamiseen, markkinoinnin automaatioon, markkinoinnin analytiikkaan tai myyntiin. Kaikissa oppimistehtävissä kehität yrityksesi digimarkkinointia.

Olet koulutukseltasi tradenomi (AMK). Myös muu AMK-tutkinto voi olla soveltuva, jos työkokemuksesi on digimarkkinoinnin tehtävistä.

Digimarkkinoinnin osaajille on kasvava kysyntä. Tutkinnon suorittanut on askelen pidemmällä urallaan digimarkkinoinnin asiantuntija- tai johtotehtävissä teollisuuden, palvelu- tai kaupan alojen yrityksissä tai itsenäisenä yrittäjänä.

Opintojen toteutus ja joustavat oppimisväylät

Koulutuksen voit suorittaa täysin verkko-opintoina riippuen siitä, mitä opintoja valitset täydentäviin opintoihisi. Useimmat opiskelevat työn ohessa ja tämän olemme ottaneet huomioon verkko-opinnoissa. Verkko-opiskelu on ohjattua ja suoritusten aikataulut kerrotaan opintojakson alussa.

Opintojaksojen tehtävät kytket oman yrityksen liiketoiminnan ja digimarkkinoinnin analysointiin ja kehittämiseen. Ajankohtaisia sisältöjä koulutukseen tuottavat Xamkin opettajien lisäksi myös ulkopuoliset digimarkkinoinnin ja –liiketoiminnan asiantuntijat.

Opintojen aloitus ja ryhmään tutustumispäivä pidetään Xamkin Mikkelin kampuksella. Näin opinnot käynnistetään sujuvasti ja solmitaan tuttavuuksia muiden digimarkkinoijien kanssa. Muita tapaamisia tai lähipäiviä voidaan pitää kampuksella sopimuksen mukaan. Lähipäivät ovat arkipäivisin ja ne ovat yhteistä tekemistä, oppimista ja keskustelua. Osallistuminen on aina vapaaehtoista, mutta erittäin suositeltavaa.

Tavanomainen opiskeluvauhti työssäkäyvällä on noin 15 op/ lukukausi, mikä tarkoittaa 400 h työmäärää. Jos opiskelijan oma ajankäyttö sallii (esimerkiksi opintovapaa), on koulutus mahdollista suorittaa nopeammin. Rinnakkaisia opintojaksoja voi valita täydentävistä opinnoista. Tästä sovitaan, kun laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma.

Täydentävissä opinnoissa ryhmät ovat ”poikkitieteellisiä”, eli niillä on eri alojen yamk-opiskelijoita. Pääosa täydentävistä opinnoista on verkkokursseja. Joillakin kursseilla on lähiopetuspäiviä noin 3 pv / 5 op opintojakso. Lähipäivät ovat arkisin klo 9–16 jollakin Xamkin kampuksella.

Koulutuksen oppimisympäristöt

Digimarkkinoinnin johtaminen -koulutuksessa oma työpaikka on keskeinen oppimisympäristö, jossa opiskeltavia asioita tutkitaan, sovelletaan ja kehitetään. Opiskelijoille on tarjolla myös paljon muita työelämän toimeksiantoja, joita kannattaa suorittaa osana täydentäviä opintoja.

Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk
Tunnus
(DMMI24KY)
Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk
Tunnus
(DMMI23KY)
Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk
Tunnus
(DMMI22KY)
Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Heli Kesämaa
  • Marja-Leena Koskinen
Vastuuopettaja

Heli Kesämaa

Ryhmät
  • DMMI23KY
    Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat tunnistaa ja arvioida asiakaspersoonien merkityksen asiakaskokemuksen kehittämisen perustana.
Osaat määritellä ja arvioida asiakaskokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä.
Osaat mitata, analysoida ja kehittää asiakaskokemusta.

Sisältö

Miten eri asiakaspersoonien arvostukset vaikuttavat asiakaskokemukseen?
Miten ja mistä eri tekijöistä asiakaskokemus muodostuu?
Miten asiakaskokemusta mitataan?
Miten asiakaskokemusta kehitetään?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla aihetta (asiakaskokemus) tarkastellaan digimarkkinoinnin näkökulmasta
Opiskeltavat aineistot ovat videoluentoja, luentoja Teamsissa, tutkimusartikkeleita ja muuta materiaalia
Soveltavia analyysi- ja kehittämistehtäviä omaan organisaatioon (esim. asiakaspersoonat, asiakaskokemuksen tekijät, mittaaminen ja kehittäminen omassa organisaatiossa)

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso suoritetaan verkko-opintoina.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään oman yrityksen digimarkkinoinnin kehittämistyötä (analyysi- ja oppimistehtävät).

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson aloitus Teamsissa 22.8.23 klo 15.30 - 16.30.

Teams-luentoja
- 30.8. klo 15.30 - 16.30
- 31.8. klo 15.30 - 16.30
- 4.9. klo 15.30 - 16.30
- 6.9. klo 15.30 - 16.30

Lähipäivä Mikkelin kampuksella 10.10.23 klo 10 - 16 (yhteinen päivä opintojaksojen Sisältömarkkinointi ja Tutkimuksellinen kehittäminen liiketoiminnassa kanssa).

Opintojakso suoritetaan annetun aikataulun mukaisesti. Aikataulut vahvistetaan heti opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op työmäärä = noin 135 h itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat
yliopettaja Heli Kesämaa heli.kesamaa@xamk.fi ja lehtori Marja-Leena Koskinen marja-leena.koskinen@xamk.fi

Learn-alusta avautuu automaattisesti niille opiskelijoille, jotka on hyväksytty opintojaksolle.

Opintojakso on osa Digimarkkinoinnin johtaminen yamk-koulutusta ja edellyttää liiketalouden amk-tutkintoa ja työkokemusta digimarkkinoinnin tehtävissä.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

alempi liiketalouden korkeakoulututkinto tai vastaava osaaminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Marja-Leena Koskinen
Vastuuopettaja

Marja-Leena Koskinen

Ryhmät
  • DMMI23KY
    Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk

Tavoitteet

Tunnistat sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet omassa liiketoiminnassa.
Osaat kehittää ja suunnitella yrityksen sisältöstrategian perustuen yrityksen markkinointistrategiaan.
Osaat arvioida sisältömarkkinoinnin tuloksellisuutta.

Sisältö

Miten luodaan sisältöstrategia perustuen yrityksen markkinoinnin tavoitteisiin?
Miten sisältöstrategia toteutetaan käytännössä?
Miten tarinallistamista hyödynnetään sisällöntuotannossa?
Miten sisällön vaikuttavuutta mitataan ja analysoidaan?

Opiskelumateriaali

Opiskeltavat aineistot ovat videoluentoja ja opintojaksoalustalle linkitettyä muuta materiaalia.
Lisäksi mahdollisia asiantuntijaluentoja.
Soveltavia analyysi- ja kehittämistehtäviä, mahdollisesti kertaustenttejä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson suoritetaan kokonaan verkossa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään omaan työantajayritykseen liittyvää kehittämistyötä (analyysi- ja oppimistehtävät).

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso on verkkokurssi, jossa tehtävät ja tentit suoritetaan annetun aikataulun mukaisesti.
Aikataulut vahvistetaan heti opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op työmäärä = noin 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja
lehtori Marja-Leena Koskinen marja-leena.koskinen@xamk.fi

Opintojakso on osa Digimarkkinoinnin johtaminen yamk-koulutusta ja edellyttää liiketalouden amk-tutkintoa ja työkokemusta digimarkkinoinnin tehtävissä.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

alempi liiketalouden korkeakoulututkinto tai vastaava osaaminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Hoa Ngo
  • Atte Reijonen
  • Heli Kesämaa
Vastuuopettaja

Heli Kesämaa

Ryhmät
  • DMMI23KY
    Digimarkkinoinnin johtamisen koulutus, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat arvioida oman alasi ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi.
Osaat valita ja perustella tarkoituksenmukaisen lähestymistavan ja tutkimus-/ kehittämismenetelmät.
Tunnet opinnäytetyön toteuttamisen prosessin ja osaat laatia opinnäytetyön tutkimussuunnitelman

Sisältö

Miten tunnistat ja määrittelet kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset ja tutkimukselliset lähtökohdat?
Millaisia tutkimisen ja kehittämisen lähestymistapoja on (tutkimusstrategiat)?
Miten hankitaan empiiristä tutkimus- ja kehittämisaineistoa?
Mitä tarkoittaa hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka?
Miten yamk-opinnäytetyö suunnitellaan?

Opiskelumateriaali

- Opintojaksolla tutkimuksen tekemistä ja kehittämistyötä tarkastellaan liiketoiminnan näkökulmasta
- Opiskeltavat aineistot ovat videoluentoja, tutkimusartikkeleita, kirjallisuutta ja muuta materiaalia
- Teams-tapaamisia ja luentoja
- Suoritukset esim. kertaustenttejä, soveltavia tehtäviä, oman opinnäytetyön suunnittelua

Yksilölliset oppimisväylät

Tämän opintojakson voi suorittaa täysin etänä. Opintojakso antaa valmiudet koulutuksen yamk-opinnäytetyön käynnistämiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pohditaan oman yrityksen tai organisaation kehittämiseen liittyviä aiheita ja kysymyksiä.

Tentit ja muut määräajat

Lähipäivä Mikkelin kampuksella 10.10.23, jossa tämän opintojakson luentoja klo 13 - 16 (yhteinen päivä opintojaksojen Sisältömarkkinointi ja Asiakaskokemus kanssa).

Opintojakso suoritetaan annetun aikataulun mukaisesti. Tarkemmat aikataulut vahvistetaan heti opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op työmäärä = noin 135 h, joka sisältää itsenäisen työskentelyn ja luennot.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Tutkimus ja kehittäminen 3 op ja Määrällinen tutkimus 2 op.
Molemmat osiot arvioidaan erikseen.

- 3 op painoarvo loppuarvosanasta on 60 %
- 2 op painoarvo loppuarvosanasta on 40 %

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso antaa valmiudet liiketalouden yamk-opinnäytetyön käynnistämiseen.

Opettajat: Heli Kesämaa, heli.kesamaa@xamk.fi, Hoa Ngo, hoa.ngo@xamk.fi.


Opiskelija pääsee Learn-alustalle suoraan, kun on ilmoittautunut opintojaksolle ja ilmoittautuminen on hyväksytty. Learn-alusta avautuu aloituspäivänä.

Arviointiasteikko

1-5