Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Tutkintoon johtavan koulutuksen toteutus
Talotekniikan yamk-koulutuksen pedagogiset lähtökohdat ovat opiskelijalähtöisyys, työelämäläheisyys, monialainen oppiminen ja yhteisöllisen osaamisen kehittyminen. Opiskelijalta edellytetään vastuuta opintojen suunnittelusta ja etenemisestä. Opiskelijoita kannustetaan lähiopetusjaksoilla jakamaan ryhmän kanssa työelämätilanteitaan, niiden analysointia sekä siten edistämään yhteisöllistä oppimista. Työelämälähtöisyys näkyy erityisesti opinnäytetöinä tehtävissä tutkimus- ja kehittämishankkeissa. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan opintojen alkaessa ja opinnäytetyönä tehtävän projektin ideointia, suunnittelua, toteutusta ja raportointia aikataulutetaan ja ohjeistetaan erityisesti ensimmäisen opintovuoden aikana.
Xamk - opiskelijan korkeakoulu
Ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin johtavaa koulutusta toteutetaan Master Schoolissa. Master School on monialainen, kansainvälinen ja muutosta edistävä oppimis- ja TKI-ympäristö, joka tarjoaa sinulle useita eri oppimispolkuja oman asiantuntijuutesi ja urasi rakentamiseen ja työelämän uudistamiseen.
Master Schoolista valmistuvat ymmärtävät ja tunnistavat työelämän toimintaympäristöissä tapahtuvat muutokset. Sinulle Master School tarjoaa mahdollisuuden opiskeluun monialaisissa, työelämän kehittämishaasteisiin sekä innovaatiotoimintaan kiinteästi kytkeytyvissä oppimis- ja kehittämisyhteisöissä. Lisäksi voit joustavasti rakentaa tutkintosi Xamkin Master School-opintojaksotarjonnasta.
Opettajat toimivat oppimisesi ohjaajina ja haastavat sinut kriittiseen ajatteluun, argumentointiin sekä uuden tiedon tuottamiseen ja soveltamiseen.
Laadun arviointi ja kehittäminen
Xamkissa arvostetaan laatia, ja laadun kehittäminen sisältyy korkeakoulun koko henkilöstön ja opiskelijoiden toimintaan. Xamkissa parannetaan jatkuvasti opetuksen ja ohjauksen laatua, opiskeluympäristöjen kiinnostavuutta ja kehitetään koulutusta.
Merkittävä osa kehittämisen pohjana käytettävästä palautetiedosta kootaan opiskelijoille, henkilöstölle ja sidosryhmille säännöllisesti tehtävillä kyselyillä. Opiskelijana sinulla on keskeinen rooli Xamkin laadun jatkuvassa kehittämisessä. Opintojesi aikana vastaat useisiin laatukyselyihin. Opintojaksopalautteet sekä opiskelun aikana tehtävät tulokysely ja koulutuksen kehittämiskysely sekä opintojen loppuvaiheessa annettu valmistumisvaiheen palaute ovat osa laatujärjestelmää.
Henkilöstö ja opiskelijat käsittelevät yhdessä laatupalautteita erilaisilla yhteistyöfoorumeilla, joissa sovitaan uusista toimintatavoista ja keskustellaan aiemmin tehtyjen kehittämistoimien vaikutuksista. Nämä foorumit ovat hyvä kanava tuoda esille opiskelijoiden näkemyksiä toiminnasta ja suunnitelluista toimenpiteistä. Seuraava kaavio kuvaa opintojaksopalautteen polkua.
Laatujärjestelmämme perustuu ns. jatkuvan kehittämisen kehään eli laatuympyrään, jonka osat ovat Suunnittele – Toteuta – Arvioi – Kehitä. Lisätietoja laadun arvioinnista ja kehittämisestä saat opiskelijaintra Studentista.
Opetussuunnitelman perusteet
Opetussuunnitelma määrittelee ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset ja tutkintokohtaiset osaamistavoitteet sekä opiskelijoiden ammatillisen kasvun ja oppimisen prosessin. Opetussuunnitelman perustana on eurooppalainen (EQF) sekä kansallinen (NQF) tutkintojen viitekehys. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7. Opetussuunnitelman lähtökohtana ovat alan työelämän ja sen kehittämisen tarpeet sekä Xamkin yhteiset strategiset valinnat.
Osaamisperustainen opetussuunnitelma koostuu koko tutkinnon osaamistavoitteista, moduuleista sekä opintojaksoista. Opetuksen toteutussuunnitelmissa määritellään opintojaksojen tavoitteet, sisällöt, opettajat, toteutustavat, suoritustavat, opiskelijoiden työn mitoitus, aikataulut sekä osaamisen arviointitavat. Toteutussuunnitelma luo pohjan opiskelijoiden henkilökohtaiselle opintojen suunnittelulle (HOPS) ja yksilöllisille valinnoille. Ne luovat myös perustan eri alojen opiskelijoiden monipuoliselle yhteistyölle ja toteutukselle.
Oppimisympäristöt
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu tarjoaa erinomaiset ja monipuoliset puitteet oppimisellesi. Merkittävä osa oppimisestasi tapahtuu luokkahuoneen ulkopuolella. Oppimisympäristöinäsi ovat mm. innovaatio- ja projektiympäristöt (esim. Xinno, Xentre, CampusIT ja Logistiikkaverstas), monipuoliset simulaatioympäristöt, erilaiset opetusravintolat, verkkoympäristöt (eKampus) sekä työelämä ja TKI–hankkeet oppimisympäristöinä. Lisäksi voit toteuttaa oppimistasi myös kahdessa aidossa alueellisessa ympäristössä: metsässä ja merellä.
Tutkinnon tuottama osaaminen
Talotekniikan yamk -koulutuksen tavoitteena on syventää osaamista kiinteistöjen energiatehokkuudessa sekä laajemmin rakennetun ympäristö kehittämisessä. Koulutuksen aikana opitaan ymmärtämään lähes nollaenergiarakentamisen käsitteet, ohjaavat määräykset sekä tekniset toteutustavat. Erilaisia vaihtoehtoja tarkastellaan dynaamisen laskentatyökalun avulla ja opitaan laskemaan rakennuksen energiankulutus, tehontarve ja energialuku. Opit arvioimaan rakennuksen energiatehokkuuden parantamisen vaikutuksia sisäilmailmastolle. Pystyt tarkastelemaan rakennettua ympäristöä eri tasoilla ja sinulla on hyvät valmiudet kehittää tuote-, prosessi-, ja palveluinnovaatioita kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja hallita niihin liittyvää teknologiaa.
Koulutuksen tuottama osaaminen jakautuu ydinosaamiseen ja täydentävään osaamiseen.
Ydinosaaminen (must know) on ne tiedot, taidot ja pätevyys, joita työelämä edellyttävät tutkinnon suorittaneelta. Tavoitteena on, että kaikki tutkinnon suorittavat opiskelijat hallitsevat tämän osaamisen. Ydinosaamisen lisäksi tarvitaan myös täydentävää osaamista (tutkinnon ydinosaamista joko syventävää tai laajentavaa osaamista). Ydinosaaminen sisältyy tutkinnon syventäviin ammattiopintoihin ja opinnäytetyöhön. Ydinosaamisen laajuus on 90 opintopisteen laajuisissa tutkinnoissa 60 opintopistettä ja 60 opintopisteen laajuisissa tutkinnoissa 50 opintopistettä. Opinnäytetyö (30 op) on ydinosaamista. Ydin- ja täydentävä osaaminen määritellään moduulitasolla.
Täydentävä osaaminen (should know) syventää ja/ tai laajentaa tutkinnon ydinosaamista. Täydentävän osaamisen avulla opiskelija voi profiloida osaamistaan. Täydentävä osaaminen koostuu kaikille Master Schoolissa toteutettaville tutkinnoille yhteisistä syventävistä ammattiopinnoista. Täydentävän osaamisen laajuus on 90 opintopisteen laajuisissa tutkinnoissa 30 opintopistettä ja 60 opintopisteen laajuisissa tutkinnoissa 10 opintopistettä.
Koulutuksen opetussuunnitelma koostuu 30 opintopisteen tutkintokohtaisista ydinosaamisen opinnoista, 30 opintopisteen kaikille tutkinnoille yhteisistä täydentävän osaamisen opinnoista sekä 30 opintopisteen laajuisesta opinnäytetyöstä (alan kehittämistehtävästä).
Täydentävän osaamisen voit valita hopsisi mukaisesti seuraavasti:
1) Master Schoolin yhteinen tarjonta, joka koostuu tutkimus- ja kehittämisopinnoista, johtamisopinnoista, yrittäjyysopinnoista, Venäjäopinnoista, viestintätaidosta sekä ajankohtaisia teemoja käsittelevistä opintojaksoista
2) Muiden yamk-tutkintojen erikseen sovittavat ydinosaamisen opintojaksot
3) Muiden korkeakoulujen tasoa 7 vastaavat opintojaksot
Master Schoolin yhteisen tarjonnan opintoja on tarjolla niin verkko-opintoina, englanninkielisinä opintojaksoina, intensiivikursseina kuin monimuoto-opetuksenakin. Opetus toteutetaan monialaisissa opiskelijaryhmissä mikä osaltaan vahvistaa verkosto-osaamistasi.
Opinnäytetyö (30 op) on toteutustavaltaan tutkimus- tai kehittämishanke. Siinä perehdyt ammattialan ajankohtaisiin kysymyksiin ja tuotat sitä koskevaa tutkimuksellista kehittämistietoa. Opinnäyte on näin aina työyhteisöä, työelämää tai ammattialaa kehittävä hanke.
Koulutus rakentuu eurooppalaisen (EQF) sekä kansallisen (NQF) tutkintojen osaamisperustan pohjalle. Master School on Xamkin monialainen, kansainvälinen ja muutosta edistävä oppimis- ja TKI-ympäristö.
Tutkinnon ydinosaamista tuottavat opinnot suunnitellaan koulutuskohtaisesti ja niiden suunnittelusta vastaa kunkin koulutuksen vastuuhenkilöt.
Talotekniikan koulutuksen suunnittelusta on vastannut yliopettaja Marianna Luoma (puh. 040 565 8958) työparinaan koulutusvastaava Taru Potinkara (puh. 040 0200 216).
Ydinosaamista täydentävät opinnot ovat yhteisiä kaikille koulutuksille. Niiden suunnittelusta vastaa Xamkin Master School tiimi yhteistyössä koulutusten vastuuhenkilöiden kanssa. Tiimin kokoonpano ja vastuuhenkilöt löytyvät Studentista.
Ydinosaaminen talotekniikan yamk-koulutuksessa koostuu kiinteistöjen energiatehokkuudesta (lähes nollaenergiarakentaminen, rakennusten energiatehokkuuden simulointi) sekä rakennusten sisäilmaolosuhteiden hallinnasta.
Yhteinen osaamiskartta, YAMK
YAMK-tutkintojen osaamiskartta
• Oppimisen taidot
o osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
o osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
o kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta
• Eettinen osaaminen
o kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista
o osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
o osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
o osaa edistää tasa-arvoisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
o osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
o kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen
• Työyhteisöosaaminen
o osaa kehittää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
o osaa kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta
o osaa soveltaa tieto- ja viestintätekniikkaa tehtävissään
o osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia
o osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
o kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä
• Innovaatio-osaaminen
o osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
o osaa johtaa projekteja
o osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
o osaa kehittää asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa
• Kansainvälistymisosaaminen
o kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
o osaa toimia kansainvälisissä toimintaympäristöissä
o osaa ennakoida kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia omalla ammattialallaan
Osaamisen arviointi
Osaamislähtöiset opetussuunnitelmat edellyttävät osaamislähtöistä arviointia.
Koulutuksessa on käytössä Xamkin yhteiset YAMK-tutkinnoille laaditut arviointikriteerit, joista on johdettu jokaiselle opintojaksoille omat arviointikriteerinsä. Opintojaksoista annetaan arvosanat tutkintosäännön mukaisesti. Opintojaksokohtaiset arviointiperusteet löydät opintojaksokohtaisesta kuvauksesta.
Osaamisen arvioinnin keskeisenä tavoitteena on antaa tietoa opiskelijalle hänen osaamisensa tasosta ja ohjata opiskelijaa osaamisen kehittämisessä. Oppimisen arvioinnissa käytetään monipuolisia arviointimenetelmiä kuten opettajan tekemään opintojaksokohtaista ja opintokokonaisuuksia koskevaa arviointia sekä vertaisarviointia ja työelämän antamaa arviointia. Läpi opintojensa opiskelija arvioi myös itseään. Kokoavaa itsearviointia opiskelija työstää osana ammatillisen kasvun prosessia, joka konkretisoituu ryhmäohjaajan ja opiskelijan välisissä ohjauskeskusteluissa.
Opintojen ohjaus
Opintojen ohjaus tukee omien henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista ja urapolun rakentumista. Itseohjautuvuus ja sitoutuminen oppimisprosessiin ovat yhteisenä tavoitteena. Opintojen ohjauksella lisätään oppimisprosessiin osallistuvien suunnitelmallista yhteistyötä.
Ryhmän OVA tukee opintoihin liittyviä valintoja ja henkilökohtaista opintosuunnitelmaa. Opinnäytetyöprosessia ohjaavat koulutuksen yliopettaja sekä työlle nimetty ohjaaja.
Opinto-ohjaukseen liittyvissä asioissa lisätietoja saa opiskelijavastaavalta, opintosihteereiltä sekä Student-intranetpalvelusta.
Työllistyminen ja urapolku
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on työelämälähtöinen ja -läheinen korkeakoulututkinto, jonka tarkoituksena on antaa riittävä tieto- ja taitoperusta sekä valmiudet erityistä asiantuntemusta vaativissa työelämän tehtävissä toimimista varten. Talotekniikan ylempi amk -tutkinto kehittää opiskelijoiden osaamista vastaamaan erilaisia työelämälähtöisiä tarpeita kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Koulutus kehittää työelämään osaajia, joilla on monipuolinen osaaminen erilaisten rakennetun ympäristön energia-ja sisäilma-asioiden kestävän kehityksen mukaisten toimintojen edistämisessä ja johtamisessa. Tutkinto antaa julkisiin virkoihin ja tehtäviin vaadittavan ylemmän korkeakoulututkinnon pätevyyden.
Ilmoittautumisaika
04.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja materiaalitekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Johanna Arola
Ryhmät
-
TTMI23SYTalotekniikka, ylempi amk
Tavoitteet
Tunnet hiilineutraaliin rakentamiseen liittyvät käsitteet, määritelmät ja erityispiirteet.
Tunnet hiilineutraalia rakentamista ohjaavan lainsäädännön ja ohjeistuksen.
Tiedät, mikä merkitys erilaisilla rakennusmateriaaleilla ja käytettävällä energiamuodolla on rakennuksen hiilidioksidipäästöihin.
Osaat laskea rakennuksen hiilidioksidipäästöt.
Tunnet, kuinka hiilineutraali rakentaminen, energiatehokkuus sekä terveellinen ja turvallinen sisäilmasto liittyvät toisiinsa.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan hiilineutraalilla rakentamisella?
Mitkä säädökset ohjaavat hiilineutraalia rakentamista?
Kuinka eri rakennusmateriaalit ja energiamuodot vaikuttavat rakennuksen hiilidioksidipäästöihin?
Kuinka rakennuksen hiilidioksidipäästöt eli hiilijalanjälki lasketaan?
Mitä vaatimuksia hiilineutraali rakentaminen asettaa suunnittelulle, rakentamisen toteutukselle ja oikealle käytölle/ylläpidolle?
Mitä hiilineutraali rakentaminen tarkoittaa rakennuksen energiatehokkuudelle sekä terveelliselle ja turvalliselle sisäilmastolle?
Mikä on hiilikädenjälki?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali tai tieto siitä jaetaan Learn-oppimisalustan kautta opintojakson aikana.
Yksilölliset oppimisväylät
Opiskelija opiskelee opintojakson pääsääntöisesti oman ryhmän aikataulun ja toteutustavan mukaisesti. Pokkeavasta suoritustavasta tulee sopia erikseen opintojakson opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on vierailevia luennoitsijoita.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Oppimistehtävien palautusajankohdat käydään läpi opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op vastaa noin 135 tunnin työmäärää.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso koostuu muutamasta, aikatauluun sidotusta luentokerrasta. Luentojen lisäksi opintojaksolla on oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Suoritusvaatimuksena ovat hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät (100 %).
Arviointi tehdään seuraavien arviointikriteerien
perusteella:
Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla tulee olla alempi korkeakoulututkinto soveltuvalta alalta ja opiskelijan tulee osata erilaisten lämmitys- ja ilmastointijärjestelmien perustiedot.
Ilmoittautumisaika
04.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja materiaalitekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ympäristöteknologian koulutus (ylempi amk)
- Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Mika Kuusela
Ryhmät
-
TTMI23SYTalotekniikka, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita rakennetussa ympäristössä.
Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä, jotka liittyvät rakennetun ympäristön kehittämiseen, elinympäristön turvallisuuteen ja kiinteistöjen energiatehokkuuteen.
Osaat hyödyntää kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.
Tunnet rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavien hankkeiden erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.
Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.
Osaat raportoida rakennetun ympäristön kehittämistä, elinympäristön turvallisuuden edistämistä ja kiinteistöjen energiatehokkuutta käsittelevän tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.
Sisältö
Minkälaisia muutoksia ja kehittämistarpeita on nähtävissä rakennetussa ympäristössä?
Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?
Miten oma opinnäytetyöni edistää oman organisaationi toimintaa?
Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?
Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?
Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?
Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?
Miten raportoin tutkimukseni ja tiedotan siitä omassa organisaatiossani?
Opiskelumateriaali
Opiskelijoille jaettava materiaali sähköisessä muodossa (Learn).
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voi olla ulkopuolisia luennoitsijoita.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähiopetusta on 20 tuntia. Opiskelijan itsenäistä opiskelua on 115 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arvioinnissa käytetään alla olevia kriteereitä:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
g. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana kukin opiskelija ideoi ja suunnittelee omaa opinnäytetyöprojektia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvionti perustuu itsenäisesti tehtyihin harjoitustehtäviin ja aktiiviseen läsnäoloon.
Esitietovaatimukset
Soveltuva alempi korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja materiaalitekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Anna Forsström
Vastuuopettaja
Anna Forsström
Ryhmät
-
TTMI23SYTalotekniikka, ylempi amk
Tavoitteet
Tunnet kestävään teknologiaan keskeisesti liittyvät käsitteet ja osaat soveltaa niitä.
Osaat kytkeä tietojohtamisen yrityksen tai organisaation toimintaan ja johdon tehtäviin.
Tunnet yrityksen tai organisaation laadunhallintaan ja laatutyöhön liittyviä toimenpiteitä ja käsitteitä.
Osaat kehittää tuote-, prosessi- ja palveluinnovaatioita kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Mikä on kestävän teknologian rooli liiketoiminnassa? Millaista on yritysten tutkimus- ja kehittämistoiminta? Miten hankitaan ja hallitaan uutta teknologista tietoa liiketoiminnassa?
Mitkä ovat kestävän teknologian perusperiaatteita? Millaista teknologiaa tarvitaan kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa? Millainen rooli kestävällä teknologialla on tutkimuksessa, koulutuksessa ja johtamisessa? Kuinka yritykset kehittävät tuotteita ja palveluita kestävän teknologian alalla?
Mitä on laatu sekä miten laatua mitataan ja arvioidaan? Kuinka yrityksessä toteutetaan jatkuvaa laadun ja osaamisen kehittämistä?
Mikä on tiedon merkitys organisaatiossa? Mitä käsite tietojohtaminen pitää sisällään?
Miten kestävä kehitys määritellään? Mitä vastuullinen liiketoiminta pitää sisällään? Miten yritykset ottavat kestävän kehityksen huomioon liiketoiminnassaan?
Mistä voidaan hakea rahoitusta tutkimus- ja kehittämishankkeille?
Opiskelumateriaali
Pääosin Learnissa
Yksilölliset oppimisväylät
Tehtävien suorittaminen itsenäisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöisiä oppismistehtäviä.
Tentit ja muut määräajat
Ei tenttiä
Toteutuksen osien kuvaus
Tunnet kestävään teknologiaan keskeisesti liittyvät käsitteet ja osaat soveltaa niitä.
Osaat kytkeä tietojohtamisen yrityksen tai organisaation toimintaan ja johdon tehtäviin.
Tunnet yrityksen tai organisaation laadunhallintaan ja laatutyöhön liittyviä toimenpiteitä ja käsitteitä.
Osaat kehittää tuote-, prosessi- ja palveluinnovaatioita kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b) ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Esitietovaatimukset
Soveltuva alempi korkeakoulututkinto
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja materiaalitekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Teemu Lahikainen
Vastuuopettaja
Teemu Lahikainen
Ryhmät
-
TTMI23SYTalotekniikka, ylempi amk
Tavoitteet
Osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida vähähiiliseen energiaan liittyvää tietoa kriittisesti. Osaat myös ottaa huomioon eri alojen näkökulmia.
Osaat monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttasi rakennusten vähähiiliseen energiaan liittyen.
Ymmärrät ottaa huomioon erilaisia yksilön ja yhteiskunnan näkemyksiä liittyen vähähiiliseen energiantuotantoon.
Edistät omalla asiantuntemuksella kestävää kehitystä, osaat arvioida lämmitysenergian lähteen valinnan vaikutuksia sekä paikallisesti, että myös laajemmin.
Sisältö
Kuinka lämpöä tuotetaan polttoon perustumattomilla ratkaisuilla?
Mitä on hukkalämpö ja kuinka se liittyy vähähiiliseen energiantuotantoon?
Kuinka lämpövarastot liittyvät vähähiiliseen energiaan?
Kuinka hybridijärjestelmät liittyvät vähähiiliseen energiaan?
Kuinka yhteiskunnan sähköistäminen vaikuttaa lämmöntuotantoon?
Kuinka yhteiskunnan ohjaustoimet vaikuttavat vähähiilisen energian tuotannossa ja kannattavuuden arvioinnissa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali tallennetaan opintojaksoalustalle.
Yksilölliset oppimisväylät
Opiskelija opiskelee opintojakson pääsääntöisesti oman ryhmän aikataulun ja toteutustavan mukaisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla saatetaan hyödyntää ulkopuolisia asiantuntijoita.
Tentit ja muut määräajat
Tehtävien palautusajankohdat käydään läpi opintojakson aloituskerralla.
Opiskelijan työmäärä
Laajuus vastaa 135 tunnin työmäärää.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Ei ole
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 28.03.2024
Ajoitus
06.05.2024 - 02.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 10
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Talotekniikan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Anna Forsström
Vastuuopettaja
Anna Forsström
Ryhmät
-
VV2023-2024Valinnaiset opinnot 2023-2024
Tavoitteet
You know the concepts that are central to sustainable technology and know how to apply them.
You know how to connect information management to the operations of a company or organization and management tasks.
You are familiar with the measures and concepts related to the quality management and quality work of a company or organization.
You know how to develop the product, process, and service innovations in accordance with the principles of sustainable development.
Sisältö
What is the role of sustainable technology in business? What is the research and development activity of companies like? How to acquire and manage new technological information in business?
What are the basic principles of sustainable technology? What kind of technology is needed to achieve sustainable development goals? What role do sustainable technology play in research, education, and management? How do companies develop products and services in the field of sustainable technology?
What is quality and how is quality measured and evaluated? How are continuous quality and competence development implemented in the company?
What is the significance of information in an organization? What does the concept of information management entail?
How is sustainable development defined? What does responsible business entail? How do companies take sustainability into account in their business?
Where can I apply for funding for research and development projects?
Opiskelumateriaali
All the material needed for the course can be found on the learning platform.
Yksilölliset oppimisväylät
Performing tasks independently.
TKI ja työelämäyhteistyö
Work-based learning tasks.
Tentit ja muut määräajat
No exam.
Opiskelijan työmäärä
Student workload averages 135 hours.
Toteutuksen osien kuvaus
You know the essential concepts in sustainable technology and know how to apply them.
You know how to connect information management to the operations of and management tasks in a company or organization.
You are familiar with the measures and concepts related to the quality management and quality work of a company or organization.
You know how to develop product, process, and service innovations in accordance with the principles of sustainable development.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
Avoimen AMKin opiskelijoille 20
CampusOnlineopiskeljoille 20
Tutkinto-opiskelijolle 10
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The students are able to
a) find, study, produce and evaluate critically multidisciplinary data in your field of expertise
b) solve demanding problems in RDI functions
g) communicate proficiently and systematically in your spoken and written native language and in one foreign language