Media education and digital wellbeingLaajuus (5 cr)
Code: YP00DU20
Credits
5 op
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 21.03.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Ella Airola, Anna Kanerva, Reijo Kupiainen, Mari Maasilta, Marjo Mäenpää, Leo Pekkala, Saara Salomaa 2024 (toim.) Mediakasvatus osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf
Opiskelijan on luettava yksi vapaavalintainen kaunokirjallinen teos opintojakson aikana.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu vierailukohteissa.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 18 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään harjoitustyö opintojakson loppuun mennessä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
• Opintojakson kahdesta yksilötehtävästä ja yhdestä ryhmätehtävästä saa opettajan kirjallisen palautteen. Ohjauksellisesta ryhmätehtävästä annetaan suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä mediakasvatuksellinen työelämäprojekti. Toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025) Saimaanportin yhtenäiskoulun oppilaille.
Opintojaksolla vieraillaan Mikkelin seutukirjastossa, Mikkelin Taidemuseossa sekä Sodan ja rauhan keskus Muistissa.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla on luettava yksi kaunokirjallinen teos opintojakson viimeiselle lähiopetuskerralle.
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä ohjauksellinen projektitehtävä, jonka toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025). Ryhmien on palautettava ohjaussuunnitelma 3.2.2025 mennessä.
Opintojakson kirjastovierailun aikana toteutetaan pienryhmissä videototeutus, joka arvioidaan.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan on palautettava suoritukseen vaadittava tiedonhakutehtävä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 54 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 81 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, ryhmätyönä tehtävään ohjausprojektiin osallistumista, ryhmätyönä tehtävän videon palautusta, kaunokirjallisen teoksen lukemista ja siitä toteutettavan videon tekemistä sekä tiedonhakutehtävää hyväksytyllä arvosanalla.
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 14.03.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPKV23KVMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Yksilölliset oppimisväylät
Vaihtoehto 1. KONTAKTIOPETUS VERKOSSA
Kontaktiopetuspäivät koostuvat luennoista ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Itsenäinen osuus oppimistehtävinä.
20.1. 4h, Teams-kontaktiopetus verkossa
17.2. 4h, Teams-kontaktiopetus verkossa
Läsnäolo molemmilla kerroilla välttämätön tässä vaihtoehdossa. Kontaktiopetusten välissä suoritetaan mediakasvatukseen liittyvä harjoitus, jota reflektoidaan toisella tapaamiskerralla. Oppimistehtävät tulee olla palautettu 14.3. mennessä
Vaihtoehto 2. ITSENÄINEN VERKKOTOTEUTUS
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia. Tehtävät voi tehdä omaan tahtiin aikavälillä 13.1.-14.3.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus on suositeltavaa tehdä työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Opiskelijan työmäärä on 5 op eli 135h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPKV22KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakso sisältää myös tallennettuja verkkoluentoja, joiden aikana saat johdannon tehtävien aihepiireihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus suoritetaan työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkko-oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 17.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI22SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen projekti valtakunnalliselle Mediataitoviikolle 5.-11.2.2024.
Tentit ja muut määräajat
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 11 oppitunteihin mennessä. Mediataitoviikolle 5.-11.2.2024 toteutetaan projekti, jota valmistellaan tuntien aikana. Sosiaalisen median oppimistehtävä on palautettava 17.3. mennessä.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
30.10.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI22KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona, josta voit olla suoraan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen työelämäprojekti osana yökirjasto-tapahtumaa.
Tentit ja muut määräajat
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 50 oppitunteihin mennessä. Yökirjastotapahtuma toteutetaan viikolla 47.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Further information
Työviikkopohjaiseen oppimisväylään kuuluu yksi yötoteutus viikolla 47.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPKV21KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakso sisältää myös tallennettuja verkkoluentoja, joiden aikana saat johdannon tehtävien aihepiireihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus suoritetaan työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkko-oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 17.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
YPMI21SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen projekti valtakunnalliselle Mediataitoviikolle 6.-12.2.2023.
Tentit ja muut määräajat
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 11 oppitunteihin mennessä. Mediataitoviikolle 6.-12.2.2023 toteutetaan projekti, jota valmistellaan tuntien aikana.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta on 52 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
31.10.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learn -alustalla.
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa kokonaan verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan, harjoittelu mukaanlukien Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jussi Ronkainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta on noin 40 tuntia.
Further information
Opintojaksolla toteutetaan Yökirjasto Xamkilla 23.-24.11. klo 20-08
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja ohajusharjoituksien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä esim. tehtävien muodossa
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 20.03.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPMI20SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learn -alustalla.
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa kokonaan verkkototeutuksena. Ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatusviikolla (vko 6) toteutetaan ohjausharjoituksia työelämässä.
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla kevätlukukauden ajan, harjoittelu mukaanlukien Juvenia Akatemian työskentelyyn. Lisätietoja työskentelystä antaa Jaana Poikolainen (Juvenia), Katja Komonen (yhteisöpedagogikoulutus) ja Sari Miettinen (yhteisöpedagogikoulutus).
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Työviikkopohjaisessa toteutuksessa lähiopetusta on noin 40 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien ja ohajusharjoituksien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä esim. tehtävien muodossa
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 29.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPKV20KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.
Content
What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Verkkoluennon aikana saat johdannon tehtävien aihepiireihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus suoritetaan työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkko-oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.