Skip to main content

Podiatry of diabeticsLaajuus (5 cr)

Code: JT00ED05

Credits

5 op

Responsible person

  • Marjo Heikkilä

Objective

You know the diabetic foot care recommendation.
You know the factors that predispose diabetics to leg problems, ulcers and amputations.
You know what the risk classification of diabetics' feet is.
You can examine the diabetic's feet and justify the importance of regular examination.
You can identify the factors that predispose patients to foot wounds and you can guide clients to wound prevention.
You know how to prevent and treat foot ulcers in podiatry.
You know the importance of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis.
You understand the role of podiatrists in preventing and treating foot ulcers in multi-professional teams.

Content

How should diabetic foot care be organized?
How do different factors influence the onset of diabetic foot problems?
What is the risk classification of diabetic feet?
How do you examine diabetics' feet and identify the different risk factors?
How can foot ulcers be prevented and treated?
How is the Charcot foot treated?
What is the role of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis?
How do podiatrists work in multi-professional footwork teams?

Qualifications

The module of Human being as a whole has been successfully completed.

Materials

Other studies of the 2nd semester module

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Podiatry
Teachers
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Groups
  • JTSA24KM
    Podiatry, part-time studies

Objective

You know the diabetic foot care recommendation.
You know the factors that predispose diabetics to leg problems, ulcers and amputations.
You know what the risk classification of diabetics' feet is.
You can examine the diabetic's feet and justify the importance of regular examination.
You can identify the factors that predispose patients to foot wounds and you can guide clients to wound prevention.
You know how to prevent and treat foot ulcers in podiatry.
You know the importance of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis.
You understand the role of podiatrists in preventing and treating foot ulcers in multi-professional teams.

Content

How should diabetic foot care be organized?
How do different factors influence the onset of diabetic foot problems?
What is the risk classification of diabetic feet?
How do you examine diabetics' feet and identify the different risk factors?
How can foot ulcers be prevented and treated?
How is the Charcot foot treated?
What is the role of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis?
How do podiatrists work in multi-professional footwork teams?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Further information

Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

The module of Human being as a whole has been successfully completed.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Podiatry
Teachers
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Groups
  • JTSA23KVM
    Jalkaterapeutti, verkkopainotteinen monimuotototeutus

Objective

You know the diabetic foot care recommendation.
You know the factors that predispose diabetics to leg problems, ulcers and amputations.
You know what the risk classification of diabetics' feet is.
You can examine the diabetic's feet and justify the importance of regular examination.
You can identify the factors that predispose patients to foot wounds and you can guide clients to wound prevention.
You know how to prevent and treat foot ulcers in podiatry.
You know the importance of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis.
You understand the role of podiatrists in preventing and treating foot ulcers in multi-professional teams.

Content

How should diabetic foot care be organized?
How do different factors influence the onset of diabetic foot problems?
What is the risk classification of diabetic feet?
How do you examine diabetics' feet and identify the different risk factors?
How can foot ulcers be prevented and treated?
How is the Charcot foot treated?
What is the role of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis?
How do podiatrists work in multi-professional footwork teams?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Further information

Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

The module of Human being as a whole has been successfully completed.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

01.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Podiatry
Teachers
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Groups
  • JTSA22SM
    Podiatry, part-time studies

Objective

You know the diabetic foot care recommendation.
You know the factors that predispose diabetics to leg problems, ulcers and amputations.
You know what the risk classification of diabetics' feet is.
You can examine the diabetic's feet and justify the importance of regular examination.
You can identify the factors that predispose patients to foot wounds and you can guide clients to wound prevention.
You know how to prevent and treat foot ulcers in podiatry.
You know the importance of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis.
You understand the role of podiatrists in preventing and treating foot ulcers in multi-professional teams.

Content

How should diabetic foot care be organized?
How do different factors influence the onset of diabetic foot problems?
What is the risk classification of diabetic feet?
How do you examine diabetics' feet and identify the different risk factors?
How can foot ulcers be prevented and treated?
How is the Charcot foot treated?
What is the role of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis?
How do podiatrists work in multi-professional footwork teams?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin
Stolt, M., Lepistö, J., Saarikoski, R., Väyrynen, P. & Ebeling, T. 2022. Jalkaterveys. [2., uudistettu painos]. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Further information

Opintojakso sisältää itsenäisesti tehtäviä käytännön harjoituksia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

The module of Human being as a whole has been successfully completed.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Sports and Rehabilitation

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Podiatry
Teachers
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Groups
  • JTSA21SM
    Podiatry, part-time studies

Objective

You know the diabetic foot care recommendation.
You know the factors that predispose diabetics to leg problems, ulcers and amputations.
You know what the risk classification of diabetics' feet is.
You can examine the diabetic's feet and justify the importance of regular examination.
You can identify the factors that predispose patients to foot wounds and you can guide clients to wound prevention.
You know how to prevent and treat foot ulcers in podiatry.
You know the importance of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis.
You understand the role of podiatrists in preventing and treating foot ulcers in multi-professional teams.

Content

How should diabetic foot care be organized?
How do different factors influence the onset of diabetic foot problems?
What is the risk classification of diabetic feet?
How do you examine diabetics' feet and identify the different risk factors?
How can foot ulcers be prevented and treated?
How is the Charcot foot treated?
What is the role of antibiotic therapy in acute infection and osteomyelitis?
How do podiatrists work in multi-professional footwork teams?

Opiskelumateriaali

Diabetes jalkaongelmat Käypähoitosuositus
Pirjo Ilanne-Parikka, Leo Niskanen, Tapani Rönnemaa, Marja-Terttu Saha (toim.). Diabetes.2019. Duodecim.
IDF- International Diabetes Federation - verkko sivut ja julkaisut soveltuvin osin
The International Working Group on the Diabetic Foot (IWGDF) - sivut ja julkaisut - soveltuvin osin

Opintojakson opetuksessa käytettävä luento- sekä muu opetusmateriaali on sähköisesti saatavissa opintojakson Learn verkko - oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Learnissa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.


Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, keskusteluita sekä tentin. Ajankohdat tentille ja tehtävien palautuksille sovitaan yhteisesti opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

The module of Human being as a whole has been successfully completed.