Manager in social mediaLaajuus (5 cr)
Code: AV00DA74
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä
-ymmärtää eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista
-tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa
-osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esimiehen ominaisuudessa.
Content
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Qualifications
-
Materials
Strateginen esimiestyö, Esimies ja tietoturva, Asiakkuuksien johtaminen digiliiketoiminnassa.
Further information
Opintojakson taso on YAMK, ylempi ammattikorkeakoulu.
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.
Enrollment
31.12.2022
Timing
10.08.2023 - 30.11.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Avoin ammattikorkeakoulu, korkeakouludiplomi
Teachers
- Kirsi Soulamo
Teacher in charge
Maria Marquez
Groups
-
AVKKDIPLJOHT23KAvoin AMK, Johtamisen ja esimiestyön kk-diplomi, 60 op
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä
-ymmärtää eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista
-tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa
-osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esimiehen ominaisuudessa.
Content
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Opiskelumateriaali
Kirjoja ja verkkomateriaalia, jotka tukevat opiskeluasi koko kurssin ajan:
Juholin, Elisa: Viestinnän vallankumous - Löydä uusi työyhteisöviestintä. 2009, WSOY Pro
Juholin, Elisa: Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Infor, 2017.
Seppälä, Piritta: Kuuntele ja keskustele - Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa. 2014, Sivistysliitto kansalaisfoorumi.
Kananen: Yrittäjän sosiaalisen median strategiaopas: 20 päivässä some-osaajaksi, 2018.
Kuusela, Esimiehen vuorovaikutustaidot, 2013 (myös ekirja).
Isotalus, Rajalahti: Vuorovaikutus johtajan työssä, 2017 (myös ekirja).
Hurmerinta, Johanna: On aika muuttua: menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille 2015
Isotalus, Pekka, Jussila, Jari, Matikainen, Janne, Boedeker, Mika: Twitter viestintänä : ilmiöt ja verkostot 2018
Kelly, David: Social media: strategies to mastering Your brand, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat 2016Kerpen, Dave, Rosenbluth, Mallorie, Riedinger, Meg
Likeable social media: how to delight your customers, create an irresistible brand, and be amazing on Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, and more, 2015
E-kirjat:
Pääkkönen, Laura: Social Selling : henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä, 2017
Siniaalto, Marika: Sosiaalisen median menestysreseptit, 2014
Kortesuo, Katleena: Sano se someksi (1+2=3) : sosiaalisen median suuri laskuoppi 2018
Kortesuo, Katleena: Sano se someksi. 1, Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan, 2014
Forsgård, Christina ; Frey, Juha: Suhde: sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää, 2010
Learn-alustalla tarjolla myös muuta oppimismateriaalia
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut verkko-opintojen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy oman aikataulun mukaan itsenäisiä tehtäviä ja ryhmäkeskusteluja seuraten.
Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttava vaihtoehto
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voidaan sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.
Lisäksi opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa sosiaalisen median käytöstä esimiesviestinnän välineenä, jos hän on esimerkiksi toiminut esimiestehtävissä. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.
Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan e-lomakkeella koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat paneutuvat erilaisiin sosiaalisen median välineisiin ja vaikuttajiin. He myös perustavat oman blogin. Verkkotapaamisissa mukana eri organisaatioiden edustajia kertomassa somen hyödyntämisestä esimiestyössä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimistehtävät ja blogi palautetaan kurssin päättyessä.
Opiskelijan työmäärä
Itsenäinen opintojaksojen teemoihin perehtyminen 27 h
Itsenäinen tehtävä (viestintä) 15 h
Blogin perustaminen (27 h)
Esimiehen someviestintään liittyvien artikkelien tuottaminen blogialustalle (66 h)
Toteutuksen osien kuvaus
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi esimiehen viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Further information
Opintojakso sisältyy Xamk Pulsen Johtamisen ja esimiestyön korkeakouludiplomi, 60 op -kokonaisuuteen.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle opintojaksolle.
Lisätitetoja antaa Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin osa-alueisiin:
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista sosiaaliseen mediaan ja esimiestyöhön liittyvää tietoa
- Opiskelija osaa vastata ja kehittää sosiaaliseen mediaan ja esimiestyöhön liittyviä toimintoja itsenäisesti
- Opiskelija osaa arvioida someviestinnän strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
- Opiskelija osaa työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
- Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti
Arviointi perustuu itsenäisiin oppimistehtäviin sekä opiskelijan perustaman ja kirjoittaman blogin sisältöön ja tyyliin.
Qualifications
-
Further information
Opintojakson taso on YAMK, ylempi ammattikorkeakoulu.
Tämä on Xamkin avoimen AMK:n tarjontaan sisältyvä opintojakso.
Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua avoimen AMK:n opintojaksoille.