Skip to main content

Psychology for Leaders (5 cr)

Code: BY00DN15-3004

General information


Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 24.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Ecampus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Teachers

  • Leila Pihlaja

Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups

  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana
Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl.

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl.

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali.

Muu lisäkirjallisuus määräytyy opiskelijan esimerkkitapauksen mukaisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot, opintojaksolle on kirjauduttava Learnissa ensimmäisen opiskeluviikon aikana.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 133 tuntia, keskimäärin 10 tuntia viikossa.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Further information

Opiskelu toteutetaan 5 - 6 hengen ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen ja tutustumiswebinaari.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa itsearviointia, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)