Early childhood education and care (5 cr)
Code: SO00DT47-3005
General information
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 14.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Virve Jussila
Teacher in charge
Virve Jussila
Groups
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Objective
You become familiar with the legislation and day care service system of early childhood education and with the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care.
You are able account for the child-centered approach as an educational starting point.
You study learning areas and the importance of learning environments in early childhood education, and are able to plan, implement and evaluate activities that meet the criteria of the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care.
You are able to observe and study children's play from developmental theoretical and interactive perspective.
Content
What are the laws and guidelines regulating early childhood education and care?
How is child-centeredness defined, and what does it mean as an educational approach?
What are learning areas and what is the meaning of learning environments in pedagogical planning?
How are activities for children in day care planned, implemented and evaluated based on the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care?
What is play and how does it develop during childhood?
What is the role of play in the development and learning of a child?
.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojaksolla työskentelet sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä. Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaiseen aikaan ja paikkaan sidottuun työskentelyyn sekä itsenäisesti ja pienryhmissä toteutuvaan ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Voit suorittaa opintojakson nopeutetusti valitsemalla toteutuksen jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos sinulla on varhaiskasvatuslain määrittelemä ammatillinen kelpoisuus varhaiskasvatukseen ja työskentelet opintojakson aikana varhaiskasvatuksessa, voit suorittaa opintojakson osittain työpaikallasi.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä. Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja.
Tentit ja muut määräajat
Itsenäisesti suoritettavan tentin voit suorittaa Learnissä ajasta ja paikasta riippumattomasti opintojakson toteutuksen aikana. Kaikkien osasuoritusten osalta varsinaiset ja uusintasuorituskerrat ajoittuvat opintojakson toteutusajalle.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa noin 135 tuntia aktiivista työskentelyä opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.
Toteutuksen osien kuvaus
Suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään perehdyt itsenäisesti ja osoitat osaamisesi Learn-tentissä. Perehdyt lapsilähtöisyyteen kasvatuksellisena lähtökohtana sekä oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa kurssialustalla ilmoitetun opiskelumateriaalin avulla ja haastattelet varhaiskasvattajaa ja havainnoit päiväkotiympäristöä. Suunnittelet, (toteutat) ja arvioit varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa joko kuvitteellisille tai aidoilla lapsiryhmille. Havainnoit ja tarkastelet tilanteen salliessa varhaiskasvatusikäisten lasten aitoja leikkitilanteita kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Osa työjärjestykseen varatuista kontaktitunneista toteutetaan työelämässä (tutustuminen, havainnointi, haastattelu jne.), osa varataan opiskelijoiden itsenäiseen ja/tai pienryhmätyöskentelyyn. Tarkemmin työjärjestykseen varattujen tuntien sisältö ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Further information
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista kurssitoteutuksen päättymiseen mennessä. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Opintojakson kontaktitunneille osallistuminen on vapaaehtoista.
Näyttö- ja osahyväksilukumahdollisuus: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus ja vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana), hän voi hakea näyttömahdollisuutta (max. 4 op) opintojakson opettajalta. Jos opiskelija on työsuhteen aikana suorittanut työnantajan tarjoaman koulutuksen, joka tuottaa opintojakson osaamistavoitteen suuntaista osaamista riittävän laajasti (väh. 27 t), hän voi hakea osahyväksilukua opintojaksosta. Molemmissa tapauksissa opiskelija täyttää huolellisesti Näytön ja osasuoritusten hyväksilukulomakkeen (löytyy Sosionomikoulutus, Mikkeli -Learn-alustalta) kohdat 1-3 ja lähettää sen sähköpostilla vastuuopettajalle ennen opintojakson alkamista. Päätöksen tueksi hän myös osoittaa lomakkeella esitetyn työkokemuksen (ja tarvittaessa aiemman työssä suoritetun koulutuksen) asianmukaisilla todistuksilla. Opettaja päättää näytöstä/osahyväksiluvusta ja ilmoittaa päätöksestä sähköpostitse sekä antaa tarvittaessa ohjeen jäljelle jäävän opintojaksokokonaisuuden suorittamiseen.
Evaluation scale
1-5
Qualifications
Human development and learning