Gerontological nursing (5 cr)
Code: HT00DT90-3017
General information
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 22.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Sari Virkki
Teacher in charge
Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
-
SHKT21SMNursing, part-time studies
Objective
Gerontological nursing
You can apply information on changes resulting from aging in your nursing work.
You know how to promote the health, ability to function and resources of an aging person utilizing nursing methods and medication.
You can carry out safe medication for an elderly person and understand the special features of the elderly.
You can apply information on memory disorders, treating people with memory disorders and the associated services.
You can apply evidence-based information in gerontological nursing.
Palliative nursing
You know how to recognise the need for palliative or terminal care of a patient.
You know the palliative care service system.
You know how to make a treatment plan for the final stages together with the patient and his/her family, the doctor and other multiprofessional team members.
You can carry out nursing based on symptoms and humane palliative and terminal care.
You can apply evidence-based information in nursing palliative patients.
Content
Gerontological nursing
What are elderly care and geriatrics?
What are the changes related to aging and their effects on care?
How do you plan, carry out and assess safe medication?
How do you assess a person's ability to function and resources?
What are evidence-based health promotion and rehabilitation?
How do you take into consideration the risk factors anticipating the weakening of the ability to function and the prevention of accidents?
How do you carry out the assessment of a patient’s service needs?
How do you ensure the wellbeing of family carers and people taking care of their close ones?
Whar does gerotechnology bring to elderly care?
What are memory diseases and what is understood by medication of people with memory diseases?
How do you take into consideration the assessment of a person's nutritional status (malnutrition) and its significance in treating patients?
How do you apply evidence-based information in gerontological nursing?
Palliative nursing
What are palliative care and terminal care: key concepts, values and principles, juridical starting points?
What is palliative service system?
What does nursing in palliative and terminal care include?
How do you apply evidence-based information in nursing palliative patients?
How do you implement palliative and terminal care for a memory patient?
How do you encounter and support a memory person and their loved ones in palliative care – the living will, a valuable end of life?
Opiskelumateriaali
Opettajan esittämä verkko-oppimisympäristö ja materiaalit Learnissa.
Oppikirja:
Kelo Sini, Launiemi Helena, Takaluoma Matleena & Tiittinen Hannele. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö.
• Käypä hoito –suositukset:
• Ravitsemussuositukset ikääntyneille 2020
Oppimateriaali soveltuvin osin:
• Tilvis R; Pitkälä K; Strandberg T; Sulkava R; Viitanen M; Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Lisämateriaalia:
Kulmala Jenni (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. PS-Kustannus.
Räsänen Riitta. 2018. Hyvää elämänlaatua ikääntyneille. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön.
Näslindh-Ylispangar Anita.2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinin ja hyvän elämän edistäminen. Edita.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Tämä opintojakso toteutetaan verkossa. Ainoastaan tentti suoritetaan koululla.
-Lähiopetusta verkossa Teamsissa, itsenäisesti opiskeltavaa verkkomateriaalia ja yksilötehtäviä.
-Yhteistoiminnallisesti toteutettava ryhmätehtävä valitusta gerontologisen hoitotyön ajankohtaisesta aiheesta ja seminaariesitys Teamsissa (pakollinen osallistuminen kaksipäiväiseen Teams-seminaariin)
-Lopputentti koululla (pakollinen osallistuminen)
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson osin omassa tahdissaan, (luennoille osallistuminen on vapaaehtoista), seminaarit ja tentti ovat kaikille pakollisia lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly.
Tentit ja muut määräajat
Verkkotehtävien palautus Learniin sovittuna ajankohtana, yhteistoiminnallinen ryhmätehtävä valitusta gerontologisen hoitotyön teemasta, tehtävän esittäminen ja aktiivinen osallistuminen seminaarissa (pakollinen läsnäolo).
Lopputentti.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
5 op = opiskelijan työtä 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Gerontologinen hoitotyö
• Ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutus hoitoon
• Ikääntyneen turvallisen lääkehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi
• Näyttöön perustuva toimintakyvyn edistäminen ja kuntouttava hoitotyö
• Toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät ja tapaturmien ehkäisy
• Asiakkaan palvelutarpeen arviointi
• Omaishoito, omaishoitajan ja läheisiään hoitavien jaksamisesta huolehtiminen
• Geronteknologia
• Muistisairaudet, muistisairaiden hoitotyö ja lääkehoito
• Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus – eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Ravitsemustilan (vajaaravitsemus) arviointi ja sen merkitys potilaan sairauden hoidossa
• Ravitsemus, liikunta ja uni ikääntyneen toimintakyvyssä
• Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen gerontologisessa hoitotyössä
Palliatiivinen hoitotyö
• Palliatiivinen hoitotyö ja saattohoitotyö; keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet, juridiset lähtökohdat
• Sairaanhoitajan työ palliatiivisessa hoitotyössä ja saattohoidossa
• Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen palliatiivisen potilaan hoitotyössä
• Palvelujärjestelmän ABC-malli
• Saattohoitopäätös, saattohoitosuunnitelma
• Hoitotahto
• PACE- toimintamalli
• Hyvän oireenmukaisen hoidon toteuttaminen (suu, iho, hyvä perushoito)
• Omaisten kohtaaminen
• Vainajan kohtelu, kuoleman jälkeinen hoito
Further information
Lisätietoja opettajalta Riitta Tenkanen-Salmela
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 702 8413
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Yksilötehtävät arvioidaan numeerisesti 1-5, ryhmätehtävä ja seminaariin osallistuminen (hylätty-täydennettävä-hyväksytty) tehtävien hyväksytty suoritus (=taso H3)
Qualifications
The student has participated in Professional basics in nursing (25 ECTS credits) and Nursing in medical wards (5 ECTS credits)