Research and development skills (5 cr)
Code: MO00DS25-3081
General information
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
21.03.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Heljä Uusitalo
- Sari Laanterä
- Anetta Liinaharja
Teacher in charge
Anetta Liinaharja
Groups
-
SHMI21KMNursing, part-time studies
Objective
Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:
You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.
Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits
You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.
Content
Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:
What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?
Degree programme specific content, 3 ECTS credits
What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?
Opiskelumateriaali
Luennot
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimus hoitotieteessä. Saatavilla e-kirjana.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. lähiopetustunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät). Työviikkopohjaisessa väylässä lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoja.
Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.
Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä
- Alumniesittely
- Asiantuntijavierailu (hissipuhe)
- TKI-asiantuntijat kertovat podcasteissa työelämäyhteistöstä kehittämisen näkökulmasta
- Simulaatio työelämän casesta
- Sisällönanalyysin aineisto aidosta tutkimuksesta
Mahdollisuus
- Työn opinnollistamiseen ja osaamisen tunnistamiseen
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojaksolla on kirjallisia yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella. Tehtävien palautuksista on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyön aihetta.
Opiskelijan työmäärä
5op = 135h opiskelijan työtä.
Työmäärä jakautuu itsenäiseen opiskeluun (sisältää valmistautumisen tunneille ja tehtäviä), lähitoteutukseen, simulaatioon ja arvioitaviin tehtäviin. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta opintojakson tunneilla.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson laajuus on 5 op ja se rakentuu useasta osasta;
1 op yleinen osio (itseopiskeluna)
1 op viestintä (Heljä Uusitalo)
1 op laadullinen tutkimus (Anetta ja Sari)
1 op määrällinen tutkimus (Anetta ja Sari)
1 op kehittämismenetelmät (Anetta ja Sari)
Yleisessä osiossa on perusteet kvalitatiiviseen eli laadulliseen ja kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen sekä kehittämisprosessiin. Näistä kaikista on tehty interaktiivisia videoita Learniin. Nämä videot tulisi olla katsottuna ennen ensimmäisiä lähiopetuskertoja, koska lähiopetustunneilla syvennetään näitä osa-alueita erityisesti hoitotyön näkökulmasta.
Further information
Opintojaksolla on sekä yksilö- että pienryhmätehtäviä. Tehtävien palautus jakautuu opintojakson eri vaiheisiin. Opintojaksolla on lähiopetustunteja, joihin voit halutessasi osallistua, opintojakso on mahdollista toteuttaa täysin verkon välityksellä. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta opintojakson tunneilla.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyv-hyl ja osa 0-5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella.
Opintojakson arvosanan korotus on mahdollista yhden kerran. Korotus tapahtuu kokonaisuutena yksilötentillä.