Skip to main content

Advanced physiotherapy in supporting musculoskeletal functions (5 cr)

Code: FT00DW23-3001

General information


Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Degree Programme in Physiotherapy

Teachers

  • Ville Virta

Teacher in charge

Miia Kierikki

Groups

  • FTSA20KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You deepen your knowhow in biomechanics, pathophysiology and the healing processes of musculoskeletal disorders and their connections to movement and functioning.
You know the scientific background and bases of implementating the main concepts in musculoskeletal physiotherapy, and you are able to assess them based on evidence and clinical reasoning in order to promote the clients’ therapy processes.
You can compare extensively different physiotherapy methods and choose and justify the most appropriate ones for the clients' needs.
You can assess the effects of physiotherapy of clients suffering from musculoskeletal problems and refer them to further examinations or to other specialists, when needed.

Content

How do you identify severe pathological conditions by using differential diagnostics?
How do you examine and identify neurological and neuro-dynamic factors related to musculoskeletal disorders?
How do you examine and identify lower extremities’ function and problems?
How do you deepen and show your evidence-based knowhow of affecting the musculoskeletal disorders, such as muscle functions, movement, coordination and biomechanics?
How do you use scanning and technology in physiotherapy?
How do you deepen and show your evidence-based knowhow in treating vertebras, joints and soft tissues?
How do you plan and implement physiotherapy for clients with incontinence problems?
How do you describe different kinds of physiotherapy methods by using evidence-based knowledge?

Opiskelumateriaali

Suomeksi
Kauranen Kari. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

Luomajoki Hannu. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK- Kustannus Oy.

Pihlman Mika ja Luomala Tuulia. 2016. Faskia - terapian ja liikkeen näkökulmasta.

Muu opettajan osoittama e-aineisto.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla on kaksi arvioitavaa tehtävää, jotka arvioidaan hyväksytty- täydennettävä- hylätty. Jokaiselle opiskelijalle tulee lisäksi yksi asiakas, jonka kanssa tapaamisia vähintään kaksi kertaa.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktitunnit n.35 h, oppimistehtävien tekeminen ja itsenäinen opiskelu n. 95 h.
3 Lähipäivää 8h sekä asiakastapaamisia.
Seminaari 8h.

Evaluation scale

Approved/Failed

Qualifications

Attending the course requires that the learning outcomes of the 1st and 2nd academic year studies have been achieved.