Gerontological nursing and preclinical training (5 cr)
Code: HY00EP41-3002
General information
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Sari Virkki
- Satu Sällilä
Teacher in charge
Riitta Tenkanen-Salmela
Groups
-
SHKT22KPNursing, full-time studies
Objective
Gerontological nursing
You are able to apply knowledge about changes related to aging in your nursing.
You know the services and benefits of the elderly.
You know how to promote the health, ability to function and resources of an aging person utilizing nursing methods and medication.
You know the possibilities offered by gerotechnology.
You can put into practise safe medical treatment for an elderly person.
You understand the specifics of medication for the elderly:
You can apply information on memory disorders, treating people with memory disorders and the associated services.
You are able to apply evidence-based information to gerontological nursing.
You know how to identify, assess and manage acute situations.
Palliative nursing
You can recognise the need for palliative or terminal care of a patient.
You know the palliative care service system.
You can carry out nursing based on symptoms and humane palliative and terminal care.
You are able to put into practise humane palliative care.
You are able to apply evidence-based information in palliative care.
You know the palliative care of the patient with memory disorder.
You know how to support the patient with memory disorder and close ones.
Content
Gerontological nursing
What are elderly care and geriatrics?
What are the changes related to aging and their effects on care?
How do you plan, carry out and assess safe medication?
How do you assess a person's ability to function and resources?
How do you apply evidence-based knowledge in promoted by functional capacity and rehabilitation?
How do you take into consideration the risk factors anticipating the weakening of the ability to function and the prevention of accidents?
How do you identify, assess and manage acute situations (NEWS)?
How do you carry out the assessment of a patient’s service needs?
How do you ensure the wellbeing of family carers and people taking care of their close ones?
Whar does gerotechnology bring to elderly care?
What are memory diseases and what is understood by medication of people with memory diseases?
How do you take into consideration the assessment of a person's nutritional status (malnutrition) and its significance in treating patients?
How do you apply evidence-based information in gerontological nursing?
Palliative nursing
What are palliative care and terminal care?
What is palliative service system?
What does nursing in palliative and terminal care include?
How do you apply evidence-based information in nursing palliative patients?
How do you implement palliative and terminal care for a memory patient?
How do you encounter and support a memory person and their loved ones in palliative care?
Opiskelumateriaali
Opettajan esittämä verkko-oppimisympäristö ja materiaalit Learnissa.
Oppikirja:
Kelo Sini, Launiemi Helena, Takaluoma Matleena & Tiittinen Hannele. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö.
• Käypä hoito –suositukset
• Ravitsemussuositukset ikääntyneille 2020
Oppimateriaali soveltuvin osin:
• Tilvis R; Pitkälä K; Strandberg T; Sulkava R; Viitanen M; Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Lisämateriaalia:
Kulmala Jenni (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. PS-Kustannus.
Räsänen Riitta. 2018. Hyvää elämänlaatua ikääntyneille. Käytännönläheistä tietoa vanhusten hoito- ja palvelutyöhön.
Näslindh-Ylispangar Anita.2012. Vanhuksen terveyden, hyvinvoinin ja hyvän elämän edistäminen. Edita.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
-Lähiopetus koululla, opetusta voi olla myös virtuaalisesti Teamsissa, itsenäisesti opiskeltavaa verkkomateriaalia ja yksilötehtäviä.
-Yhteistoiminnallisesti toteutettava ryhmätehtävä valitusta gerontologisen hoitotyön ajankohtaisesta aiheesta ja seminaariesitys (pakollinen osallistuminen kaksipäiväiseen seminaariin), Huom! ensimmäisellä info-luennolla muodostetaan pienryhmät ryhmätehtävää ja seminaariesitystä varten.
-Gerontologisen hoitotyön laboraatioharjoitukset koululla pienryhmissä (pakollinen osallistuminen, poissaoloa ei voi korvata kirjallisella tehtävällä)
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson osin itsenäisesti, (luennoille osallistuminen on vapaaehtoista). Seminaarit ja harjoitukset ovat kaikille pakollisia lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole käytössä tässä toteutuksessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly.
Tentit ja muut määräajat
Verkkotehtävien palautus Learniin sovittuna ajankohtana, yhteistoiminnallinen ryhmätehtävä valitusta gerontologisen hoitotyön teemasta, tehtävän esittäminen ja aktiivinen osallistuminen seminaarissa (pakollinen läsnäolo).
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
5 op = opiskelijan työtä 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Gerontologinen hoitotyö:
Ikääntymiseen liittyvät muutokset ja niiden vaikutus hoitoon
Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen gerontologisessa hoitotyössä
Turvallisen lääkehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Muistisairauksien huomioiminen hoitotyössä ja lääkehoidossa
Toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja edistäminen
Palvelutarpeen arviointi
Ravitsemustilan arviointi
Geroteknologian hyödyntäminen ikääntyneiden hoidossa
Toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivien riskitekijöiden huomioiminen ja tapaturmien ehkäisy
Akuuttitilanteiden tunnistaminen, arviointi ja hoitaminen
Omaishoitajan ja läheisiään hoitavien jaksamisesta huolehtiminen
Hoitotyön eettisyyden ja ammatillisuuden huomioiminen
Palliatiivinen hoitotyö:
Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen palliatiivisen potilaan hoitotyössä
Palliatiivinen palvelujärjestelmä
Muistisairaan potilaan palliatiivisen ja saattohoidon toteuttaminen
Muistisairaan ja hänen läheistensä kohtaaminen ja tukeminen palliatiivisessa hoidossa
Further information
Lisätietoja opettajalta Riitta Tenkanen-Salmela
riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi puh 044 702 8413
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Yksilötehtävät arvioidaan numeerisesti 1-5, ryhmätehtävä ja seminaariin osallistuminen (hyväksytty-täydennettävä-hylätty). Tehtävien hyväksytty suoritus (=taso vähintään H3)
Qualifications
Professional basics in nursing 29 ECTS credits