Skip to main content

Social work with disabled people (5 cr)

Code: SO00AD29-3020

General information


Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.10.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marko Raitanen
Miia Jyräs
Tuomo Paakkonen
Ann-Mari Sippu
Teacher in charge
Ann-Mari Sippu
Groups
SOKT22KM
Social services, part-time studies
Course
SO00AD29
No reservations found for realization SO00AD29-3020!

Objective

After this course you have skills:
to understand what disability means to individual, family and society.
to use networked orientation when supporting disabled peoples’ wellbeing, ability to function and integration in the Finnish society.
to know the main laws and other norms regulating the work among people with disabilities.

Content

How can disability be defined as a historic and cultural concept?
How do you support disabled client and his family at different life stages?
How is the work with disabled people regulated by law and other norms?
How is the rehabilitation of disabled people supported and promoted?
How are the rights of disabled recognised and promoted in the Finnish society and service system?

Evaluation

Students can
use professional vocabulary systematically.
look for information in the key information sources of the field.
work together with clients, users and target groups.
use the key methods of the professional field.
justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Hautala, S., Kivistö, M., Tarvainen, M. & Teittinen, A. 2021. Vammaiset ihmiset kansalaisina. Tampere: Vastapaino.
Muu materiaali ilmoitetaan Learn-alustalla, opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Opintojakson toteutuksella perehdytään vammaistyöhön, sitä ohjaavaan lainsäädäntöön sekä tarkastellaan hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukemiseen liittyviä kysymyksiä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Sisältää työjärjestyksen mukaisen opetuksen. Opintojakson toteutus koostuu luennoista, problem based learning (PBL) työskentelystä sekä oppimistehtävistä.

Toteutuksesta riippuen, opintojaksolla on kokemusasiantuntijan puheenvuoro sekä vierailukäyntejä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

RDI and work-related cooperation

Työelämäyhteistyö toteutuksesta riippuen.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 h opiskelijan työtä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisäksi arvioinnin kriteereinä toimivat tehtävien ohjeistukset.
Opintojaksolla on numeerinen arviointi (asteikolla 1-5) osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Qualifications

Ethical social work

Go back to top of page