Anatomy, physiology and pathophysiology (5 cr)
Code: HY00DT69-3043
General information
Enrollment
02.01.2023 - 15.01.2023
Timing
01.01.2023 - 18.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Taina Lehtonen
Teacher in charge
Taina Lehtonen
Groups
-
EHKT23KPEmergency Care, full-time studies
Objective
You know the basics of the human body structure, functions and regulating systems and you can justify your actions in nursing and promoting health.
You understand the principles of the organ systems.
You know the onset mechanisms of diseases and the resulting changes in the body.
You understand the physiology of pain, the sensitivity of different tissues to pain, the experience of pain.
Content
What are basic structures and functions of blood circulation, respiration, digestion, urinary excretion, reproduction, human musculoskeletal system, sense, nervous system, hormone secretion, and skin?
How does the organ system work?
What are the onset mechanisms of diseases and the resulting changes in the body?
What is the physiology of pain, the sensitivity of different tissues to pain, the experience of pain?
Opiskelumateriaali
Learnissa on opiskelumateriaalia, tehtäviä ja opetusnauhoitteita , joita kannattaa ensisijaisesti hyödyntää koska niihin on koottu keskeinen opiskeltava aines.
Opintojakson aiheisiin laajemmin syventyessään voi käyttää mitä tahansa ammattikorkeakoulun tasoista anatomian ja fysiologian oppikirjaa.
Suosittelen: Leppäluoto, Kettunen, Rintamäki, Vakkuri, Vierimaa, Lätti: Anatomia ja fysiologia- Rakenteesta toimintaan. (Uusin painos – myös vanhemmat painokset käyvät) Sanoma Pro Oy (ISBN 978-952-63-5311-1)
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan Learnissa ja opintojaksoon liittyy vuorovaikutteista opetusta ja ohjausta verkossa . Webinaarit ovat aikaan sidottuja ja työjärjestykseen merkittyjä. Niihin voi osallistua kotikoneelta ja ne äänitetään, joten niitä voi katsoa nauhoitteena ellei pääse osallistumaan kyseisenä ajankohtana.
Opintojaksoon kuuluu palautettavia tehtäviä ja arvioitavia suorituksia. Tenttien ajankohdat voi itse sopia/ määrittää.
Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta on esitetty Learnissa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa omaan tahtiin opiskellen.
Opintojaksolla ei ole käytössä työhön integroitu opintoväylä koska opintojakson opintoaines on soveltavalla tasolla esille tulevaa työelämässä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojaksolla ei ole käytössä työhön integroitu opintoväylä koska opintojakson opintoaines on soveltavalla tasolla esille tulevaa työelämässä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson tehtävien , oppimistenttien ja lopputentin aikataulutus on esittetty Learn alustalla ja sinä noudatetaan tutkintosäännön määräyksiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole erityistä kansainvälisen yhteistyön tavoitetta.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelija voi vaikuttaa omaan työmääräänsä koska opintojaksolla voi opiskella omalla tahdillaan. Learnin materiaalit ovat käytettävissä jatkuvasti opetusnauhoitteineen ja opiskelija voi hyödyntää useiden toteutusten opetuksia.
Toteutuksen osien kuvaus
ei ole osia
Further information
taina.lehtonen@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson suorituksiin ja tentteihin . Lisäksi tulee opiskelijan palauttaa määräajassa Learnissa palautettavaksi merkityt tehtävät.
Tarkemmat arviointikriteerit on esitetty Learnissa.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijalla on suuria vaikeuksia perustietojen hallinnassa eikä opitun soveltaminen onnistu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija hallitsee peruselintoimintojen fysiologian ja anatomian. Hänellä on selviä vaikeuksia soveltaa tietojaan ja elinjärjestelmien väliset yhteydet eivät hahmotu. Opiskelija tunnistaa elimistön perusrakenteet vain yksinkertaisista ja ennestään tutuista kuvista ja malleista. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää elimistön toiminnan säätelyn lainalaisuuksia. Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa ja suorittanut opintojakson tentit.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija hallitsee peruselintoimintojen fysiologian ja anatomian. Hän osaa soveltaa tietojaan mutta hänellä on vielä vaikeuksia hahmottaa elinjärjestelmien välisia yhteyksiä. Opiskelija hahmottaa anatomiset rakenteet kolmiuloitteisesti mutta hänellä on vaikeuksia tehdä päätelmiä rakenteista uudessa kontekstissa. Opiskelija hallitsee elinjärjestelmien säätelyn perusperiaatteet. Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa ja suorittanut opintojakson tentit.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti peruselintoimintojen fysiologian ja anatomian. Hän osaa soveltaa tietojaan ja näkee elinjärjestelmien väliset yhteydet sujuvasti. Opiskelija hahmottaa anatomiset rakenteet kolmiuloitteisesti ja kykenee tekemään päätelmiä rakenteista perustietojensa varassa haastavissakin uusissa kontekteissa. Opiskelija kykenee tarkastelemaan elintoimintoja ja niiden säätelyä useista näkökulmista. Opiskelija on palauttanut tehtävät annetussa määräajassa ja suorittanut opintojakson tentit.