Skip to main content

Adventure education (5 cr)

Code: YP00DU19-3007

General information


Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Tommi Pantzar

Teacher in charge

Tommi Pantzar

Groups

  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
  • 27.11.2023 10:00 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3007
  • 08.12.2023 09:00 - 11:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3007

Objective

You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.

You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.

You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.

Content

What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?

What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?

What are the methods that can be used in adventure education?

How can the risks involved in adventure activities be managed?

Opiskelumateriaali

Opettajan Learnissa jakamat verkkoluentotallenteet.
Learnissa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus painottuu käytännön harjoituksiin ja teoriaosaa soveltaviin demoihin/harjoituksiin. Teoriaopetus pitää sisällään lähi- ja verkkoluentoja sekä alan artikkelien lukemista. Opintojaksolla tehdään paljon toiminnallisia harjoituksia, joiden avulla seikkailukasvatuksen menetelmäkirjo avautuu opiskelijalle. Opiskelija valitsee lisäksi yhden noin 2 vuorokauden mittaisen seikkailun, johon osallistuu. Näitä voivat olla esimerkiksi yöretki maastoon, kiipeily ja köysitoiminta, geokätköily yms. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen opintojakson alussa Learn alustalla. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa. Ilmoittautuminen kurssin opettajalle. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

TKI-yhteistyö mahdollista 2op laajuisesti itsenäisenessä verkkotehtävässä, jossa mahdollista perehtyä työpaikan mahdollisuuksiin käyttää seikkailukasvatusta organisaation tavoitteiden edistämisessä. Myös Juveni Akatemiassa tämän suorittaminen mahdollista. Lähiopetuksessa ei pakollista TKI-nivellystä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson etätehtävien viimeinen palautuspäivä kerrotaan Learn alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kv-yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Teoriaopetus 2op joka jakaantuu lähiopetukseen ja itsenäisiin verkkotehtäviin. 54h.
Käytännön seikkailut ja niiden valmstelut 2op n. 8-16 opiskelijan pienryhmissä. 54h,
Seikkailun käsittely ja raportointi 1op. 27h

Toteutuksen osien kuvaus

Osa 1: teorian haltuunotto: verkkoluennot, H5P-tehtävät ja tentti, artikkelitehtävät.
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus - käytännön seikkailu
Osa 3: kokemuksen käsittely ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle - raportti

Further information

Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi vahva suositus lähiopetukseen osallistumiseen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista lähitunneilla ja Learn alustalla
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista Learn alustalla


Opintojakson arviointi jakautuu:

Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti, artikkelitehtävät, tunti- ja learnnäytöt = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)

Arviointikohteet:

Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.